Több és jobb bort ihatnak a magyarok

tokaj kereskedőház bor pince must szőlő
Mesteri rend mindenütt
Vágólapra másolva!
Összefogtak a borászok és a kormányzati szakemberek, hogy minél több és finomabb bort ihassunk a jövőben. 
Vágólapra másolva!

26 liter bort isznak meg átlagosan évente a magyarok: nem mindegy tehát, mi történik a hazai termeléssel. Az új magyar borstratégia nem csak a vásárlókra, a termelőkre és a piac többi résztvevőjére gondol, de

a fenntarthatóság is fontos szemponttá vált.

A stratégiát még augusztusban bocsátotta társadalmi vitára a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa, amely a magyar bortermelők borrégió alapon működő termelést és kereskedelmet szabályozó szervezete.

- mondta Dr. Brazsil Dávid, a fennállásának huszadik évfordulóját ünneplő testület főtitkára a jubileumi tanácsülésen.

A piac minden résztvevője fontos Fotó: Zirig Árpád - Táfelspicc

A szakember kiemelte, hogy a szőlőtermesztésnek és a bortermelésnek jövedelmező, perspektivikus pályaképet kell jelentenie mindazok számára, akik ezen a területen dolgoznak, és a hosszú távon eredményes stratégia megvalósításához nélkülözhetetlen a szakma minden szereplőjének közös akarata és összefogása.

Közös munka

A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa a Földművelésügyi Minisztériummal kötött együttműködési megállapodást követően készítette el a teljes magyar szőlő- és borágazatot átfogó stratégiát, melynek első változatát 2016 augusztusában bocsátotta széles körű szakmai vitára. Ennek megalkotását több körös egyeztetés előzte meg a termékpálya szereplőivel. A HNT

az ország hat pontján tartott régiós megbeszéléseket,

melyeken a teljes vertikum képviseltette magát, a szaporítóanyag termelőktől a borkereskedőkig.

Az anyag 2025-ig fogalmaz meg cselekvési terveket, irányokat a szőlő- és borágazat szereplői számára. Kulcsfontosságú többek között az optimális termőterület kialakítása, amely a hatékony termelés alapja. Mindezt a borpiac ismeretében tervezett, felelős telepítési politika alapozhatja meg.

Felelős telepítés kell Fotó: Zirig Árpád - Táfelspicc

A hatékony művelés kulcsa a termelésszervezés: a szervezet ebben aktív koordinációt tervez a szőlőtermelés és a borágazat között. Az együttműködésnek már a szőlőtermelés biológiai alapjainak megteremtésétől fogva jelen kell lennie. A szőlő- és borfelvásárlás szabályozását többek között kötelező szerződésminták segítenék.

A töredezett magyar borkínálatot orvosolandó a HNT intézményes kapcsolatot kíván kialakítani a borkereskedelem szereplőivel, illetve

a folyóborok piacát szintén ellenőrzés alatt kívánják tartani kötelező szerződésmintákkal.

Mindezek mellett olyan etikai kódexet dolgoznak ki, amely a borkereskedelemmel kapcsolatos minimális elvárásokat tartalmazza. Ösztönzésként védjegyet kívánnak megalkotni, amely az etikusan működő és együttműködő vállalkozásokat emeli majd ki.

A képzés sem mindegy

A következő generációk képzésében a gyakorlatorientációnak és a naprakész ismereteknek az eddiginél nagyobb hangsúlyt kell kapnia. Létre kell jönnie egy olyan fórumnak, amelynek keretében a termelés és az oktatás igényei egymással egyeztethetők. A képzési intézményekben lezajló kutatásokban szintén nagyobb teret szükséges engedni a termelés és a piac igényeinek. A hazai szőlő- és borágazat kihívásai nem egyediek, ezért az európai bortermelő országokkal közös kutatási projektek sok esetben hatékonyabb megoldást jelenthetnek.

Az export értékének növelése céljából az HNT újragondolt célpiacokon is szervezni kívánja a magyar borok a jelenlétét. A magyar bor termékkörének kommunikációjában a fogyasztói trendeket és az adottságokat figyelembe véve

Magyarország természetes édes fehérborai mellé a hazai nemesítésű fajták nagy száraz fehérborait (furmint, olaszrizling), valamint az illatos fehérborokat, a rozékat, a kékfrankost és házasításait (bikavérek) emelné be a kínálatba.

A belföldi célpiac igényeihez maximálisan alkalmazkodni kívánva széles körű fogyasztói attitűdkutatást folytatnak 2017 első negyedévében. A tudatos pozicionálásban nagy segítséget jelenthet a földrajzi árujelzők tudatos használata. Ezek rendszere akkor kihasználható, ha a rendszer a jelenleginél több lehetőséget kínál a termékek besorolására. Ezek feltételrendszere azonban már minőségi kategóriánként más követelményeket tartalmazna. Betartásukat minden esetben rendszeres minőségellenőrzésnek kell segítenie.

Nem csak isszuk, kommunikáljuk is Forrás: Táfelspicc

Nem csak alkohol

A társadalmi felelősségvállalás jegyében a HNT 2016 májusában csatlakozott a felelős borfogyasztást segítő nemzetközi programhoz, a Wine in Moderation-höz. A szervezet tagjaként Magyarországon nagyobb hangsúly kerül a fogyasztók tájékoztatására.

Fontos, hogy tudatunkban a bor ne kizárólag alkoholtartalmú italként szerepeljen.

A szervezet elő kívánja segíteni, hogy a fogyasztók tudományosan megalapozott, korrekt információk birtokába kerüljenek a bor élettani hatásáról és gasztronómiában betöltött szerepéről. A borkultúra oktatását be kívánják vezetni a felsőfokú oktatási intézményekben, tájékoztató programokat terveznek a középfokú oktatási intézményekben is. A borral dolgozók képzésére mind a kiskereskedelemben, mind a vendéglátásban nagyobb hangsúlyt kell fektetni, ezért a HNT ennek feltételeit is szigorítaná.

A vendéglátósokat is képeznék Forrás: MTI/Szigetváry Zsolt

Tekintve, hogy az országpromócióban a jó minőségű magyar termék, a turizmus, a gasztronómia és a bor egymást kiegészítve jelenik meg, a HNT tevékenyen együttműködik a Magyar Turisztikai Ügynökséggel, s célja, hogy a borturizmus egy-egy régió turisztikai kínálatába ágyazottan mindig jelen legyenek a helyben termelt borok az utazók számára.

Hatékony szakmai önkormányzatként a HNT folyamatosan rendezi, fejleszti kapcsolatát a hazai hatóságokkal annak érdekében, hogy a szabályozások végrehajtása a hatósági jogalkalmazással összehangban, összehangoltan és hatékonyan menjen végbe.