Egy népszerű kamu – a káposztaleves diéta

2013.11.28. 08:05

Diétás sorozatunkban közismert fogyókúrákhoz állítunk össze egyhetes étrendet. Olyan étrendet, amit mi is megennénk – tehát igyekszünk a lehető legtöbb ízt és élvezetet tenni a szűk keretek közé –, és amit kis változtatással a fogyókúrázó családja is fogyaszthat nyávogás nélkül. A káposztaleves-diéta következik.

A diétát a nyolcvanas években terjesztette el valaki faxon. Ezt pontosan úgy kell elképzelni, ahogyan az internet sötétebbik felén még most is terjednek a lánclevelek, vagy ahogy a Facebookon az ismerősök néha most is megosztják a Hogyan zuhanyoznak a nők, és hogyan zuhanyoznak a férfiak, vagy a Polgár Jenő Hivatalba című „mémet”.

A diéta több néven ismeretes, van, ahol orosz parasztdiétának, van, ahol katonai diétának hívják, de semmiféle bizonyíték nincs arra, hogy ezek a nevek helytállóak lennének. Mint ahogy azt sem lehet tudni, miért a káposztaleves szerepel benne.

Forrás: AFP/Patrick Pleul

Miért fogyaszt?
A zsírt szinte teljesen kizárják, a szénhidrátot is töredékére csökkentik, fehérjebevitel pedig gyakorlatilag nincs – így tényleg nem nehéz elérni az áhított radikális kalóriamegvonást, ami aztán fogyást eredményez. Ha valaki napi 800-1000 kalóriát visz be összesen, akkor aztán tényleg nem nehéz fogynia.

Mi a baj vele?

A káposztaleves-diétát szinte mindenütt a fad diet, azaz kamudiéta csoportba sorolják. Az indoklás jogos, hiszen általában arra hegyezik ki a dolgot, hogy egyhetes diétával lehetetlen tartós eredményeket elérni. (Figyelem: nem nehéz, hanem lehetetlen. Tényleg az.) A diétát egyhetes időszakra ajánlják, ami állítólag elegendő ahhoz, hogy tíz fontot, azaz körülbelül 4,5 kilót adjunk le.

Ennek a nagy része víz lesz, mint minden diéta első hetében, amikor a csökkentett szénhidrátbevitel miatt az izmok glikogénraktárai elkezdenek lemerülni. Egy glikogénmulekula áll egy darab glükózmolekulából és 3–7 vízmolekulából. Amikor tehát a glikogén elkezd fogyni, vele fog fogyni a rengeteg izomban raktározott víz. Ennek köszönhető a minden alacsony szénhidrátos diéta első hetében tapasztalható gyors súlyvesztés, ami a második hétre lelassul, és beáll arra a szintre, amit a kalóriadeficit előrevetít. Ebből természetesen következik az is, hogy amint abbahagyjuk a diétát, és elkezdünk szénhidrátot enni, visszatöltődnek a glikogénraktárak, és a ledobott súly legnagyobb része (mondjuk 80 százaléka) azonnal vissza is ugrik.

Ez nem jó, mert saláta és nem leves :(Forrás: Táfelspicc

A diéta másik nagy hibája, hogy rettenetesen unalmas, aki azért nem szokott diétázni, mert „jaj, én nem is értem, hogy lehet olyan egyhangúan étkezni”, az egy ilyentől valószínűleg sírógörcsöt fog kapni már az első napon. Persze, mivel csak egy hétig szabad folytatni, nehogy valami komolyabb hiánybetegség bejelentkezzen, rengetegen fognak bele, hiszen egy hét tömény unalmat négy kilóért még az is hajlandó bevállalni, akinek a monotóniatűrése a nullát közelíti. 

Menü:

Hétfő
Reggeli: üres kávé
Ebéd-vacsora: akármennyi káposztaleves és gyümölcs (banánt kivéve bármi)

Kedd
Reggeli: egy pohár víz 
Ebéd-vacsora: akármennyi káposztaleves és nyers vagy párolt zöldség (a hüvelyes nem zöldség!), egy darab héjában sütött krumpli

Szerda
Reggeli: üres tea
Ebéd-vacsora: akármennyi káposztaleves, zöldség, gyümölcs (az első két napi tiltottak most sem fogyaszthatók, plusz héjában sült krumpli sem)

Csütörtök
Reggeli: két pohár víz, egy csésze üres kávé
Ebéd-vacsora: akármennyi káposztaleves, maximum nyolc banán, zsírszegény tej

Péntek
Reggeli: két csésze üres kávé. Vagy három. Ha valaki nagyon bírja a koffeint, igyon meg nyugodtan öt csészével. Üresen.
Ebéd-vacsora: akármennyi káposztaleves, 300-500 g steak, maximum hat darab nyers paradicsom, 6-8 pohár víz

Szombat
Reggeli: egy szelet szték
Ebéd-vacsora: még két szelet szték, legalább egy adag káposztaleves, és akármennyi zöldség

Vasárnap
Reggeli: üres tea, egy pohár víz
Ebéd-vacsora: bármennyi nyers, főtt vagy párolt zöldség, legalább egy adag káposztaleves, és annyi barna rizs, amennyit szeretnénk