Ön dönt: eszik vagy vezet

autóban zabálás
Vágólapra másolva!
Mobilt kézben tartva beszélni vezetés közben szabálysértés, egy szép nagy, zsírtól csöpögő csirkecombot kézben tartani vezetés közben nem az. Egy hamburgert enni, miközben manőverezünk, nem az. Ásványvizes palackot nyitni-zárni, abból fél kézzel inni, nem az. Normális ez?
Vágólapra másolva!
Forrás: Origo

Telefon tilos, értve vagyok?

1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól, 3. §, (2) bekezdés: "A gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat. A kétkerekű, továbbá gépkocsinak nem minősülő háromkerekű jármű vezetője menet közben - ideértve a forgalmi okból történő megállást is - kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat." A vezetés közben kézben tartott mobil ugyanis balesetveszélyes.

Forrás: Mike Burns

Evés oké, értve vagyok?

A vezetés közbeni evés és ivás is az. Egy hamburger, egy üveg víz, egy pohár forró kakaó ugyanolyan zavaró lehet a sofőrnek, mint a telefonálás – ha nem sokkal zavaróbb.

1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól vonatkozó rendelkezései

3. §3 (1) Aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles
(...)
c) úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon, és ne zavarjon.
(2) A gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat. A kétkerekű, továbbá gépkocsinak nem minősülő háromkerekű jármű vezetője menet közben - ideértve a forgalmi okból történő megállást is - kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat.
(...)
4. § (1) Járművet az vezethet, aki
a) a jármű vezetésére jogszabályban meghatározott, érvényes engedéllyel rendelkezik, és a jármű vezetésétől eltiltva nincs;
b) a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van, továbbá
c) a vezetési képességre hátrányosan ható szer befolyása alatt nem áll, és szervezetében nincs szeszes ital fogyasztásából származó alkohol.
(...)

Egy 2012-es tanulmány szerint akik vezetés közben esznek, azoknak a reakcióideje 44%-kal romlik. Majdnem fele olyan gyorsan reagálnak egy éles helyzetre, mint nem zabáló társaik. Italfogyasztás közben a lassulás aránya - a sofőr reakcióidejének lassulása, nem a fékezés - 22%, és 18%-kal romlik a sávtartási képesség. Most tessék bekapcsolni a biztonsági öveket: ez szignifikánsan rosszabb, mint az Angliában engedélyezett véralkoholszint melletti lassulás (12,5%). Ha ehhez hozzávesszük, hogy a vezetés közbeni evésről sokaknak eszükbe sem jut, hogy veszélyes lehet, és egyáltalán nem vezetnek óvatosabban, miközben tömik az arcukba a burgert, megértjük, mi a probléma.

Gondoljunk csak bele

Ki kell csomagolni a hamburgert egy kézzel, nem akar sikerülni, letesszük a mellettünk levő ülésre, odapillantunk. Végre jön egy piros, kicsomagoljuk félig, elkezdjük enni. Zöld. Indulunk, egyik kézben a burger, váltani kell, a burgert vagy áttesszük a kormányzó kézbe, vagy a sebváltót kezelő kézben tartjuk, vagy a szánkban. Mindhárom esetben sokkal jobban kell koncentrálnunk, és az addig vezetés során tízezerszer gyakorolt, teljesen automatikus mozdulatok egyszerre elkezdenek kevésbé rutinszerűen menni, kicsit elvonják a figyelmet az útról és a közlekedési helyzetekről. Nem nagyon, csak pillanatokra, de az éppen elég ahhoz, hogy ha pechünk van, pont akkor történjen valami előttünk. Vagy kicsöppen valami a kárpitra vagy a szép ruhánkra. Akkor is odapillantunk akaratlanul. Ha nem vagyunk teljesen magunknál, akkor még meg is próbáljuk letörölni a cseppet, miközben éles közlekedési helyzetek sora állhat elő, amit mind kezelni kellene.

Vagy ott egy palack víz, amit először is ki kell nyitni (ez jól rácsavart kupak esetén egy kézzel majdnem lehetetlen), aztán utána vissza kell zárni. közben pedig vezetés közben inni az üvegből, amihez kisebb-közepesebb mértékben hátra kell dönteni a fejünket. És ez csak hideg víz, nem pedig tűzforró kávé vagy tea. Amire tehetünk ugyan fedőt, de egy komolyabb kátyú, vagy fekvőrendőr esetében simán kilöttyenhet egy kisebb adag, és a tűzforró italból az is elég lehet.

Az Amerikai Nemzeti Autópálya biztonsági Felügyelet ételveszélyességi toplistája:

1. Kávé

2. Leves

3. Taco (mert nagyon könnyen kiszóródik belőle bármi)

4. borda és szárny

5. csirke (olajos lesz a kezünk, csúszik stb.)

6. lekváros fánk (a lekvár vagy krém kifolyik, minden ragad, rácsöppen a ruhánkra)

7. üdítő

8. csoki (minden ragadni fog, amihez csokis kézzel hozzáérünk)

Van, ahol már tiltják

Nem véletlen, hogy Amerikában több államban kifejezetten tiltják a vezetés közbeni zabálást, máshol pedig hogy a különböző kiskapuzásoknak elejét vegyék, eleve olyan törvényt hoztak, ami sokkal szélesebb rátekintésből kezeli a problémát. Például Kaliforniában, ahol a vezető figyelmét elterelő bármilyen tevékenység tiltott, ide értve az evés-ivást, a mobilozást, sminkelést, dohányzást.

Egy 2009-ben publikált kutatás szerint a vezetők figyelmének 80%-át az tereli el, hogy a sofőr vezetés közben eszik vagy iszik.

Forrás: Angela Layana

Mit mond az oktató?

Fiedor Ferenc, a Rili club vezetéstechnikai iskola vezetőoktatója szerint ahol a törvények nem tiltják a vezetés közbeni evést, ott a törvényhozók valószínűleg nem tartják akkora veszélynek, ezért nem foglalkoznak vele érdemben. Annak pedig, hogy nem tartják akkora veszélynek, megvan az oka: míg a mobilozás, SMS-ezés közben okozott balesetek esetében a mobilozás ténye bizonyítható, addig az evés és ivás nem. Így az evés és ivás miatt okozott balesetek egyetlen statisztikába sem fognak így bekerülni (hacsak a baleset okozójának nem lóg ki egy fél csirkecomb a szájából, amikor a rendőr szeme láttára kikászálódik az autóból).

„Egyébként a telefonhasználat sem ugyanolyan mértékben veszélyes. Volt több kísérlet, ami a telefonálás, SMS-ezés vezetésre gyakorolt hatását vizsgálta, és ezek általában arra jutottak, hogy az SMS írása jóval veszélyesebb. A legveszélyesebb pedig az érintőképernyős telefonokon írni valamilyen üzenetet” – mondja Fiedor. Ennek az oka viszonylag könnyen belátható: míg a régi, nyomógombos telefonokon az SMS írásához csak alig kellett odanézni, hiszen az ujjunkkal a gombokat ki tudtuk tapintani, és azt is tudtuk, hogy melyik gombot hányszor kell megnyomni ahhoz, hogy a szükséges betűt kiadja, addig az érintőképernyős telefonokon a bőrérzékelés nyújtotta információtól meg vagyunk fosztva. Ráadásul sokkal többször kell a képernyőt megnézni azért is, hogy az autocorrect nem javította-e át az üzenetünket valami teljesen másra.

Fiedor szerint egyébként rendkívül egyénfüggő, hogy mekkora figyelemelterelő inger fogja megzavarni a vezetésben. Vannak, akik jól bírják, ha mögöttük a két gyerek éppen nyúzza egymást, és vannak olyanok is, akikhez hozzá nem lehet szólni, mert már az úgy megzavarja őket, hogy nekihajtanak a póznának. Az utóbbi kategóriába tartozó személyek jól teszik, ha a drive inben megvásárolt hamburgert inkább csak otthon kezdik el enni.

Autóban egyébként is csak zabálni lehet, ráadásul ott sem mindent.