Már nem csak fehér kenyeret eszünk

2016.11.22. 16:38

Javulóban vannak a vásárlói szokások, ha kenyérről van szó. Kevesebb fehéret veszünk és jobban odafigyelünk a minőségre, állítja a Jókenyér felmérése.

Egyre tudatosabbá válnak a hazai vásárlók a pékáruk vásárlásakor. A többség mindinkább a termékek fajtája alapján választja ki azt, hogy mi kerül otthon az asztalra – derült ki a 750 fő bevonásával készített, országos, online kutatásából.

A felmérés rámutat, a vevők számára fontos, hogy széles kínálatból választhassák ki, hogy milyen kenyér-és péksüteményt vásárolnak meg. Ennek megfelelően a megkérdezettek 83 százaléka főleg a termékek fajtája alapján dönt egyik, vagy másik mellett a boltban. Meglepő módon az árat csupán a válaszadók kisebb hányada (19 százalék) sorolta a legfőbb szempontnak a vásárlás során. Érdekes tény, hogy a budapestiek árérzékenyebbek, mint a vidéki városokban élők. Utóbbiak közül mindössze csak minden nyolcadik jelölte meg az árat mérvadó kritériumként a vásárlás során.

Nem mindegy, mit eszünk minden nap

Forrás: Ács Bori

A héja is kell bele

A termékfajtákon belül a teljes kiőrlésű pékáruk iránti érdeklődés szembetűnően magas. A kutatásból az derül ki, hogy a válaszadók 94 százaléka már vásárolt ilyen típusú terméket, elsősorban kenyérfélét. Örömteli, hogy a többség, ha egyszer megkóstolta, utána kitart a teljes kiőrlésű pékáruk mellett. A megkérdezettek zöme (55 százalék) ezekből a termékekből akár hetente többször, további egyharmaduk pedig havonta több alkalommal vásárol.

A termékválasztásnál egyelőre még nem annyira kísérletező kedvűek a magyarok. A válaszadók szinte kizárólag a teljes kiőrlésű kenyereket keresik a boltokban. A kutatásba bevont emberek közül csak harminc százalék az, akik az édes, vagy a sós teljes kiőrlésű péksüteményeknek is bizalmat szavaznak. (Hozzátartozik az igazsághoz, hogy a választék teljes kiőrlésű péksüteményekből jelenleg elég alacsony.)

Fontosabb a minőség, mint az ár

Forrás: Ács Bori

Arra is kíváncsiak voltak a felmérést készítő Jókenyér szakértői, hogy az emberek minek hatására kezdték el a magasabb rost-, vitamin-, fehérje- és ásványianyag-tartalommal rendelkező teljes kiőrlésű termékeket vásárolni. A válaszok alapján egyértelműen kirajzolódik, hogy az egészségmegőrzés és a trendkövetés egyaránt sokat nyomott a latba a kipróbálásánál. A megkérdezettek közel 40 százaléka az orvosuk javaslatára határoztak úgy, hogy beiktatják az étrendjükbe a teljes kiőrlésű kenyérféléket. Több mint 30 százaléka pedig úgy nyilatkozott, hogy a téma kapcsán olvasott cikkek, ajánlók alapján kezdte el ezeknek a termékeknek a beszerzését. Viszont érdekes az is, hogy a család, vagy ismerős javaslatára csak kevesen (10 százalék) váltottak erre a pékáru szegmensre.

Az apróbetű a lényeg

A vásárlói tudatosságot támasztja alá az is a kutatás szerint, hogy a megkérdezett emberek több mint háromnegyede alaposan megvizsgálja a csomagolásokon feltüntetett összetevőket, valamint az adalékanyagokra, illetve a kalóriatartalomra vonatkozó információkat. Ez a fajta tájékozódás megkönnyíti számukra a választást is, hiszen a teljes kiőrlésű termékek között is elég nagy szórás. A vásárlók növekvő tudatossága mellett azonban továbbra is nélkülözhetetlen a fogyasztói edukáció.

Csak, ami kell

Forrás: Origo

A kutatásból kiderült, hogy az emberek fejében elég vegyes kép él arról, hogy mit tekinthetünk teljes kiőrlésű pékáruknak. A vásárlók 44 százaléka (sőt az 55 év felettiek 55 százaléka) úgy véli, hogy ha egy termék teljes kiőrlésű, akkor az csak teljes kiőrlésű lisztből készül. Sőt további 25 százalék azok aránya, akik szerint az ilyen termékek minimum 60 százalék teljes kiőrlésű lisztet kell tartalmazniuk. Ez azonban nem feltétlen igaz. Az októbertől hatályos, és jövő áprilistól életbe lépő szabályozás szerint teljes kiőrlésűnek egy termék akkor nevezhető, ha minimum 60 százalék teljes kiőrlésű lisztet tartalmaz. A korábbi, de a 6 hónap átmeneti időben még most is használható jogszabály alapján azonban egy terméket már 5 százalék teljes kiőrlésű liszt hozzáadásával teljes kiőrlésűnek nevezhetett egy pékség. Vagyis a vásárló nem feltétlenül azt kapja, amit elvár. Ezt azért is fontos kiemelni, mert a megkérdezettek 66 százaléka azt képviseli, hogy annál egészségesebbnek ítél meg egy pékterméket, minél több teljes kiőrlésű lisztet tartalmaz.

Azt javaslom, nézzék meg a címkét, vagy a csomagolást, mert az összetevők mindig csökkenő sorrendben vannak feltüntetve, így minél előrébb van egy összetevő, annál biztosabbak lehetünk abban, hogy nagyobb a mennyisége a késztermékben" – hangsúlyozta Ludwig Klára, a JÓkenyér alapítója, pékmester.

A válaszadók a teljes kiőrlésű termékek legnagyobb előnyeiként az egészséges jellemző mellett azt emelték ki, hogy ezek kevésbé hizlalóak, mint a fehér pékáruk, valamint finom ízűek, és a tartósságukra sem lehet igazán panasz. Ha pedig ajánlaniuk kellene a fogyasztásukat, mindenkit arra bíztatnának, hogy tegyenek próbát a teljes kiőrlésű kenyerekkel, péksüteményekkel. Legalábbis a válaszadók 85 százaléka szerint, de 15 százalék ennél szűkebb célcsoportot jelölt meg. Utóbbiak úgy látják, hogy a teljes kiőrlésű termékek leginkább a diétázóknak, illetve a cukorbetegnek lehet ideális a mindennapi étrendjük kiegészítéseként.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK