Itt a távkapcsolóval szerkeszett tévéműsorok kora

Vágólapra másolva!
A világ nagy médiacégei teljes erőbedobással fejlesztik digitális videotékáikat, melyek leendő kínálatából bárki otthon, a foteljában ülve választhat majd magának filmeket. A start már nem sokat várat magára, sőt egyes cégek teszt üzemódban működtetett szolgáltatásait ki is lehet próbálni.
Vágólapra másolva!

Akiben valaha is felmerült már, hogy a sarki videotéka kínálata túl egysíkú és szűkös, aki bosszankodott már amiatt, hogy kedvenc sorozatát olyan időpontban adják, amikor képtelen megnézni, az bizonyára álmodozott már róla, milyen jó is lenne, ha ő dönthetné el, mit és mikor adjon a televízió. Nos, a digitális technológia mára eljutott arra a szintre, hogy ezt az igényt nagy tömegben ki tudja szolgálni.

Az úgynevezett "video-on-demand" (video kérésre) szolgáltatás olyan, mintha egy virtuális videotékába járnánk, ahol nincsenek kazetták, lemezek, és késedelmi díj. Ráadásul a filmek kiválasztásához ki sem kell mozdulnunk a lakásunkból.

Az HBO mozicsatorna új, interaktív változata, az HBO On Demand júliusban mutatkozott be az Egyesült Államokban. A szolgáltatás igénybevételéhez csupán egy televízióhoz csatlakoztatott set-top box, avagy dekóder szükséges (hasonló eszköz veszi például az AntennaMikro adását is). A tesztben résztvevő nézők a televízió távkapcsolójával választhatják ki, mit szeretnének nézni. Például lehívhatják kedvenc sorozatuk összes részének listáját, elolvashatják az egyes epizódok tartalmát, és azt a részt kezdhetik el lejátszani, amelyiket csak akarják. Sőt, menet közben előre-hátra "tekerhetik", megállíthatják a filmet. Vagyis az élmény sokkal inkább a videózásra, mint tévézésre hasonlít. A rendszer havi 150 műsort kínál megtekintésre, amelyek között egyaránt szerepelnek filmek, sportközvetítések és gyermekprogramok.

Az ingyenes Columbia állambéli próba rendkívüli sikert aratott. A 250 fővel induló tesztet mára 3500 nézőre terjesztették ki, és októberben egy újabb tesztet indítottak Cincinnatiben. A műsorok kiválasztására, továbbítására szolgáló szoftver kapacitását ki kellett bővíteni: az HBO eredetileg 20 eltérő műsor egyidejű szolgáltatására készült fel, ma ez a szám már 900.

Egyszóval a video-on-demand jött, látott, és győzött. Vége azoknak az időknek, amikor csatornáról csatornára kellett váltogatni, szomorúan megállapítva, hogy sehol egy jó műsor. Az sem jelent gondot, ha a film legizgalmasabb jeleneténél becsöngetnek a szomszédok, vagy ha egy kulcsfontosságú mondatot elsőre nem értettünk jól.

A kábeltelevíziós hálózatok azt remélik, az új technológia és szolgáltatás segít megőrizni nézőiket, akik egyre inkább a világháló felé fordulnak. Nem csoda, hiszen számos internetes cég azon igyekszik, hogy elnyerje kegyeiket: filmeket és zenét továbbítson a PC-ikre, a felhasználói igények alapján. Ráadásul a nézők egyre inkább elvárják ezt a fajta interaktivitást a televíziójuktól is, hiszen az internet rászoktatta őket, hogy maguk dönthetik el, mit szeretnének nézni, hallgatni, olvasni.

Természetesen a kábeltévéknek jelentős összegeket kellett hálózatuk modernizálására költeni annak érdekében, hogy megfeleljenek az új követelményeknek. A tulajdonosok az utóbbi években több milliárd dollárt fordítottak rá az Egyesült Államokban, hogy rendszerük mindenhol alkalmas legyen az interaktív szolgáltatásoknál nélkülözhetetlen kétirányú kommunikációra.

Ugyanakkor a kábeltévék előnyben vannak az interaktív szolgáltatások bevezetésénél, mert eleve rendelkeznek azzal a tartalommal, amelyet egy induló vállalkozásnak sokkal nehezebb beszereznie. A Blockbuster videotéka-hálózat és az Enron közös video-on-demand szolgáltatássa márciusban éppen a nem megfelelő tartalom miatt futott zátonyra. A legnagyobb problémát az jelenti, hogy a filmstúdiók nem szeretik interaktív szolgáltatások számára eladni a filmjeiket, mert attól tartanak, hogy emiatt a video- és a DVD forgalmazás terén jelentős bevételektől esnek el. Sőt, néhány stúdió saját video-on-demand szolgáltatást akar indítani, ezért nem adja oda az anyagait más, most induló cégnek.

Augusztusban a Paramount Pictures, a Sony, a Warner Bros. Pictures, a Metro-Goldwyn-Mayer és a Universal Studios bejelentette, hogy hamarosan együtt fognak az interneten át video-on-demand szolgáltatást nyújtani. Néhány héttel később a Disney és a News Corporation tette közzé, hogy hasonló céllal közös vállalatot alapítanak, ami 2002 első negyedévében kezdi meg működését, a világhálón és kábeltévén egyaránt. Az AOL Time Warner pedig az HBO On Demand mellett PVR és HDTV néven indít új szolgáltatásokat 2002 végéig.

J.Gy.

Ajánlat:

HBO On Demand