Segway, a belvárosi csúcsroller

Vágólapra másolva!
Az egykoron forradalmi közlekedési eszközként beharangozott motorizált roller amerikai városokban és milliomosok garázsában ugyan előfordul, megvásárlására azonban még várni kell.
Vágólapra másolva!

A ma Segway néven ismert városi közlekedési eszközről 2001 januárjában érkeztek az első tömeges híresztelések. Ekkoriban a külföldi online média szárnyaira vette a hírt, miszerint az ismert amerikai ezermester, Dean Kamen új találmánya az internetnél is nagyobb változást fog hozni az emberiség életében. Az akkori várakozásokat jól jellemezte, hogy az Amazon.com internetes kereskedés már akkor felvette katalógusába az éppen Ginger fantázianéven futó terméket, amikor még nem is rendelkezett információval sem a termék kinézetéről, sem céljáról.

Kétkeréken, gyalogosként

A túlmisztifikált termékről azóta lekerült a lepel: kiderült, hogy olyan egyszemélyes, elektronikus motorral hajtott, rollerszerű járműről van szó, mely a rövid távú közlekedést hivatott forradalmasítani. A kétkerekű közlekedési eszköz egyensúlyban tartását számítógépes rendszer segíti, mely folyamatosan korrigálja a súlypont elmozdulását. A Segway HT (Human Transporter - "Emberszállító") óránként maximálisan 20 kilométer megtételére képes, az akkumulátorok körülbelül egy óra folyamatos működésre elegendőek. A fejlesztő vállalat szerint az egy órás időtartam városi használatban több mint elegendő.

A gyártó weboldalán elhelyezett információ szerint a roller a két kerék ellentétes irányú mozgatásával képes egy helyben megfordulni, így az ezt használó utas mozgása "semmiben sem különbözik egy gyalogosétól". A tervező Kamen a roller fizikai felépítését és a vezérlő elektronikát oly módon konstruálta, hogy az az ember egyensúlyozó képességét másolja le.

Roller a hétköznapokban

Miután a Segwayről lehullott a lepel, az Egyesült Államokban számos intézmény és vállalat döntött kipróbálása mellett. Előszőr a floridai Tampa városának postásai alá került roller, ezután több helyen folytatódtak a tesztek.

Legutóbb, május első napjaiban "hallatott" magáról a Segway: egy atlantai közalkalmazott terült el a város egy járdáján, térdsérülést szenvedve. Atlanta az elsők között volt, ahol nem csak kipróbálták, de ténylegesen a hétköznapokba is integrálták a rollert. A város először hat példányt bérelt a gyártótól, majd a pozitív fogadtatás után tíz darabot vásárolt meg, meglehetősen borsos, egyenként 9000 dolláros áron.

Még az internetnél is jobb

A Segway feltalálója 2001 januárjában került az érdeklődés középpontjába. A feltaláló - az ekkor még Gingernek nevezett rollert tudatosan misztifikálva - számos interjút adott, ahol épp csak annyit árult el találmányáról, hogy ne lehessen rájönni annak mibenlétére. Ebben többen segítségére voltak, ekkoriban láttak napvilágot olyan vélekedések, hogy Kamen új találmányához képest az internet újító hatása elhanyagolható.

Dean Kamen számára a sikert egyik 1978-es találmánya, a hordozható inzulinadagoló hozta meg. Emellett azonban a tudomány számos területével kísérletezett - hozzá kell tenni, nem eredménytelenül -, speciális tolószéket fejlesztett a mozgássérülteknek, hordozható dialíziskészüléket dolgozott ki vesebetegeknek, illetve kivette részét a száloptika technológiájának tökéletesítésében.

A feltaláló 1985-ben FIRST névvel civilszervezetet hozott létre a fiatal tudósok felkarolására és felfedezéseik, találmányaik útjának egyengetésére.

Roller 40 millióért

Az újfajta közlekedési eszköz egyelőre kevesek kiváltsága. Április végén zárult le az Amazon.com online aukciója, melyen vállalkozó kedvű milliomosok licitálhattak három Segway-rollerért, az érdeklődésre jellemző, hogy mindhárom licit 100 ezer dollar fölé kúszott, a legdrágábban gazdára találó roller több mint 160 ezer dollárért kelt el.

A Segway egyelőre nem kapható kereskedelmi forgalomban, a gyártó vállalat tervei szerint az "otthoni felhasználó" számára készített verzió az idei év végi időszakban kerülhet az üzletekbe, 3000 dollár körüli áron.

Ajánlat:

Segway.com