EGY ÉV ALATT 50%-OS NÖVEKEDÉS AZ ON-LINE HIRDETÉSI PIACON

A pozitív tendenciát az Online Hirdetési Index jóvoltából pontos mérési adatok segítik

Az utóbbi hónapokban jelentős fejlődés történt az online hirdetési piac méretének és bővülésének mérésében az Online Hirdetési Index létrejöttével, valamint az internetes portálok látogatottságának újabb szempontokat figyelembe vevő mérésével. A négy legnagyobb online kiadó adataira támaszkodó index szerint 2003 első negyedévéhez képest 50%-kal nőtt az online hirdetési piac mérete. A Webaudit új technológián alapuló mérése szerint az [origo]-t egy hónap alatt legalább egyszer 1 260 000 egyéni látogató nézi meg, amely a hazai internetezők 73%-a, a teljes hazai lakosságnak pedig 12%-a. A hagyományos sajtótermékek esetében ilyen mélységű mérési adatok nem állnak rendelkezésre.

Sajtócenturm

A piacvezető on-line médiumok - az Axelero Rt. az Index Rt., a Ringier Kiadó Kft. és a Sanoma Budapest Kiadói Rt. - 2004 elején megállapodtak abban, hogy az online hirdetési piacról - negyedéves rendszerességgel - nyilvánosságra hozzák összesített bevételi adataikat. Mivel, kizárólag a reklámtortából megszerzett tényleges hirdetési bevételekről (net-net) kívántak valós képet kapni és adni a piac többi szereplőjének, a forgalmi adatok nem tartalmazzák a barter megállapodások értékét, az emeltdíjas SMS, az online DM, a konzultációs és egyéb szolgáltatásokból származó bevételeket. Az index megalkotása az online hirdetési piac szempontjából mérföldkövet jelent, hiszen míg eddig csak becslések voltak a piac méretére vonatkozóan, addig most a teljes online hirdetési piac 60-70%-át kitevő négy nagy kiadó adatainak köszönhetően pontosan mérhetővé vált, sőt tekintettel arra, hogy több online kiadó is jelezte csatlakozási szándékát a kezdeményezéshez, a jövőben az index még pontosabb képet adhat a hirdetők számára.
A pontos adatok ismerete fontos a piac fejlődése szempontjából, hiszen jól mutatja, hogy e szegmens sokkal gyorsabban nő, mint a teljes hirdetési szektor. Míg az utóbbi 10% körüli növekedést ért el egy év alatt, addig az interneten az év első negyedévében 50%-kal többen hirdetnek, mint 2003 azonos időszakában. (2003 első negyedévében a négy kiadóhoz 224 082 000 forint folyt be). 2004 első negyedévében az online reklámpiac négy vezető szereplőjének összesített bevétele 336 925 403 forint volt.

A piac bővülése olyan intenzív, hogy még negyedéves időszakonként is egyértelműen kimutatható a fejlődés. Az év első három hónapja az éves hirdetési eredmények szempontjából jellemzően kis súlyú, ezért az első negyedév növekedését hiba volna kivetíteni az egész évre. Az idei év egészére az [origo] továbbra is tartja a 35-40%-os online piaci növekedési előrejelzését. Az [origo] hirdetési bevételei e piaci bővüléssel összhangban nőnek, amely a portál méretét és fejlettségét tekintve jelentős eredménynek mondható.

Szintén fontos előrelépés a piac mérhetősége szempontjából, hogy a Webaudit által bevezetett új technológiának köszönhetően már az is mérhető, hogy egy adott időszakban összesen hány különböző látogatója volt egy-egy portálnak, illetve szintén mérhetővé vált az egyes médiumok közötti kereszt-olvasottság. Ezek alapján elmondható, hogy az [origo] oldalait egy hónap alatt 1 260 000 látogató nézte meg legalább egy alkalommal, amely a hazai internetezők 73%-a, a teljes hazai lakosságnak pedig 12%-a. Mindezek a változások tovább erősítik az internet előnyét a tekintetben, hogy az olvasottság - szemben a nyomtatott médiumokkal - nem közvélemény-kutatási, hanem egzakt technológiai eszközökkel mérhető.

Az [origo] látogatottsága az elmúlt negyedévben is jelentős növekedésen ment keresztül. Április első napjaiban újabb rekordot döntött, összesen 500 965 egyéni látogatót regisztrálva. Szintén figyelemreméltó adat, hogy ugyanezen a napon a Webaudit által mért legjelentősebb hazai portálokon összesen 870 444 látogató fordult meg, így a magyar internetezők közel 60%-a látogatta ezen a napon az [origo] oldalait.
Az internetes médiumok iránti fokozódó érdeklődés egyértelmű mutatója, hogy az [origo] olvasóinak száma növekvő ütemben emelkedik: míg egy évvel ezelőtt még hét, addig idén már csak alig három hónap kellett ahhoz, hogy újabb 50 000 fővel nőjön a látogatók száma. Ez egyben azt is jelenti, hogy nem egészen egy év alatt - tavaly április 5. óta - összesen 70%-kal emelkedett a látogatók mennyisége.

Az online hirdetési piac jelentőségét egyes iparágak már egyértelműen felismerték, és egyesek le is tették mellé a voksukat: például az autóipari hirdetések volumene az [origo] felületein 2004- első negyedévében 100%-kal növekedett a múlt év azonos időszakához képest. Ez nem véletlen, hiszen egyes felmérések szerint az autóvásárlások igen magas százalékát (a becslések szerint akár 80%-át) megelőzően a vevők az internetet veszik igénybe tájékozódási forrásként. Általában elmondható, hogy - a folyamatosan növekvő számú - internethasználó vásárlási szokásait egyre jobban figyelembe veszik a hirdetők, és ennek megfelelően állítják össze hirdetési portfoliójukat.
Nem csak egyes iparágak, hanem egyes szektorok is növekvő figyelmet fordítanak az internetes hirdetési lehetőségre. A Vizsla kereső szponzorált link bevételei 2004. első negyedében 100%-kal nőttek az előző év azonos időszakához viszonyítva, mert a kis- és középvállalatok felismerték ennek a felületnek a népszerűségével és a számukra is elérhető tarifákkal járó előnyeit. Szintén jellemző tendencia, hogy a megjelenés alapú (banner) hirdetések mellett mind népszerűbbek az egyes oldalakhoz, rovatokhoz kapcsolódó szponzorációs hirdetések. Erre példa az Olimpia, a Foci VB vagy az Extrém Sport oldalak, amelyekhez egy-egy nagyvállalat - a K&H Bank, a Borsodi Sörgyár és a Pepsi - adta a nevét.

Az online médiumok népszerűsége, és a hirdetők szokásai nagyban függenek az internet-elérések számának növekedésétől és típusától: az online tartalmak készítői számára igen kedvező a szélessávú hozzáférés lendületes terjedése, mivel ugyanannyi idő alatt a netezők több oldalt néznek meg. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy míg 3 évvel ezelőtt egy alkalommal átlagosan 2,5 oldalra látogattak el, addig napjainkban ez 11-12 oldalra emelkedett. Emellett növekszik a neten töltött idő is, amely 3 év alatt ötszörösére nőtt.

Az [origo] a hagyományos tartalmak fejlesztése és bővítése mellett folyamatosan újdonságokkal jelenik meg, így például itthon elsőként indított szélessávú, strukturált tartalomszolgáltatást [origo>play] néven. Az első valódi szélessávú tartalomegyüttes bevezetését az Axelero azért tekinti mérföldkőnek, mert gyakorlatilag a második generációs internetet indítja útjára, ezzel váltva valóra azt az internet-ígéretet, amelynek hiányában számos magyar felhasználó nem találta elég vonzónak a világhálót. Az [origo>play] néven induló portál a szélessávon internetezők dinamikusan növekvő hazai táborának kínál egyelőre ingyenes és a tervek szerint majd fizetős online tartalmakat is - videó, kép, zene és játék témákban. A tartalmak tekintetében az [origo] slágertémái között a közeljövőben várhatóan az Olimpia, a Futball VB, illetve hagyományosan a Társkereső és a Programajánló fog szerepelni.
A portál iránti érdeklődés már az első napokban is jelentős volt, napi 18-20 000 látogatót fogadott az [origo>play]. A nagy érdeklődésnek köszönhetően az Axelero a portálon új hirdetési lehetőségek kialakításán dolgozik.

Axelero Internet
Magyarország piacvezető internetvállalata, az Axelero Internet a hazai magánfelhasználók közel felének biztosít hozzáférést, s emellett a legnépszerűbb magyar nyelvű tartalomegyüttes, az [origo] portál tulajdonosa és üzemeltetője is. Az Axelero jelentős előnnyel vezeti az internetpiac mindhárom meghatározó területét, a lakossági szolgáltatások, a tartalomszolgáltatás és az üzleti alkalmazások piacát egyaránt. A vállalat az országban elsőként indított el számos olyan innovatív online szolgáltatást, mint például az ADSL, a webalapú elektronikus okmányküldés (webEDI) vagy az elektronikus piactér (Marketline.hu). Az Axelero Rt. a Matáv Csoport tagja.

[origo]
Az [origo], Magyarország legnépszerűbb portálja, oldalait átlagosan hétszáznyolcvankilencezer alkalommal látogatják naponta. A hírszolgáltatás mellett az ország legismertebb keresője, a [vizsla], egy ingyenes email-szolgáltatás, a [freemail] közel 1,5 millió postafiókkal, valamint egy elektronikus könyvesbolt  a FókuszOnline.hu is az Axelero Internet által fenntartott [origo] tartalomegyüttes része.

További információ a vállalatról és szolgáltatásairól a www.axelero.hu webcímen található, az [origo] pedig a www.origo.hu címen érhető el.

További sajtóinformáció:
Lenhardt Anita
Lenhardt & Weichinger Communications
279-3909
30/9421-095
lenhardt.anita@axelero.com