Érdekek
Juhász Károly, a hírközlési fogyasztói jogok képviselője: Önálló értékké válik a korrekt tájékoztatás, felértékelődik a szavahihetőség. Minél nagyobb hang- és adatforgalmat bonyolít le egy fogyasztó, annál inkább alkupozícióban van, legyen szó akár a szolgáltató kiválasztásáról, akár bármilyen változtatásról. Azt hiszem, ez így természetes. Ennek, az elsősorban az üzleti előfizetőket érintő pozicionális előnynek a része az információhoz jutás is; nem neki kell tájékozódnia, hanem tájékoztatást kap.
Értelemszerűen minél élesebb a verseny, annál lejjebb csúszik az az értékhatár, ahol a szolgáltatónak megéri külön, személyre szabott ajánlatokkal - és nem csak marketingeszközökkel - harcolnia az egyes fogyasztókért. Ennek azonban van alsó határa, hiszen a szolgáltatónál az ügyfélszolgálat működtetése költségként jelentkezik. Úgy érzem, és az adatok is ezt támasztják alá, hogy a magyar mobilpiac, éppen a kiélezett versenynek köszönhetően, közelít ahhoz a határhoz, ahol az ügyfélszolgálat színvonalának a továbbjavítása már nem kifizetődő. Ezen a ponton válik önálló értékké a korrekt tájékoztatás, és értékelődik fel a szavahihetőség. Nem véletlen, hogy az elmúlt időszak legnagyobb visszhangot kiváltó reklámvitája is két mobilszolgáltató között zajlott.
Ezt az alapvetően kedvező, de a gazdaság, pontosabban a verseny generálta folyamatot erősíti versenybarát döntéseivel a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH), illetve katalizálhatja a hírközlési fogyasztói jogok képviselője. n
Kötelezettségek
Petrányi Dóra, vezető jogi tanácsadó, Axelero Internet: A szolgáltatóknak érdekük is, hogy betartsák a jogszabályi előírásokat. Sokszor, sokan mondják, hogy a fogyasztói döntések jelentős része nem észérveken alapul, hanem érzelmeinktől vezérelve, egy-egy reklám hatására kötelezzük el magunkat. A szolgáltatók közti szabad választás lehetősége számomra ezt is jelenti. Mégis egyre többen igénylik, hogy tájékozott döntést hozhassanak. Ebben a helyzetben a szolgáltatók számára nem választás vagy üzletpolitikai kérdés a fogyasztók széles körű tájékoztatása: függetlenül az előfizetők gondolkodásától, jogszabályok sora részletezi épp a fogyasztók védelmének érdekében a tájékoztatás tartalmi és formai követelményeit.
Minden hírközlési szolgáltató köteles általános szerződési feltételeket készíteni, s ezek kivonatait szerződéskötéskor át kell adni a fogyasztóknak. A szolgáltatások leírása emellett az egyedi előfizetői szerződésben is kötelező. A választást megelőzően érdemes az online felületeken, a szolgáltatói honlapokon is körülnézni. Az ott található információ részletezettségét már az elektronikus kereskedelmi törvény is szabályozza, a tájékoztatást félvállról vevőket a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség mellett a Hírközlési Hatóság is büntetheti.
S miért jó mindez a szolgáltatóknak? A jó tájékoztatással megelőzhetők a csalódások, legyen szó akár a szolgáltatás minőségéről, akár a díjáról. Ezért a szolgáltatóknak érdekük is, hogy kellő tájékoztatást nyújtsanak előfizetőiknek.
(Az [origo] kiadója az Axelero Internet Rt.)