Mik a tájékoztatás mozgatórugói?

Vágólapra másolva!
Távközlési piacunkat a szolgáltatók számának növekedése, az ajánlatok körének szélesedése jellemzi. Az ügyfelek egyre nehezebben igazodnak el, a szolgáltatóknak tehát a reklámok mellett mind többet kell foglalkozniuk a tájékoztatással.
Vágólapra másolva!

Érdekek

Forrás: [origo]Juhász Károly, a hírközlési fogyasztói jogok képviselője:
Önálló értékké válik a korrekt tájékoztatás, felértékelődik a szavahihetőség. Minél nagyobb hang- és adatforgalmat bonyolít le egy fogyasztó, annál inkább alkupozícióban van, legyen szó akár a szolgáltató kiválasztásáról, akár bármilyen változtatásról. Azt hiszem, ez így természetes. Ennek, az elsősorban az üzleti előfizetőket érintő pozicionális előnynek a része az információhoz jutás is; nem neki kell tájékozódnia, hanem tájékoztatást kap.

Értelemszerűen minél élesebb a verseny, annál lejjebb csúszik az az értékhatár, ahol a szolgáltatónak megéri külön, személyre szabott ajánlatokkal - és nem csak marketingeszközökkel - ­harcolnia az egyes fogyasztókért. Ennek azonban van alsó határa, hiszen a szolgáltatónál az ügyfélszolgálat működtetése költségként jelentkezik. Úgy érzem, és az adatok is ezt támasztják alá, hogy a magyar mobilpiac, éppen a kiélezett versenynek köszönhetően, kö­zelít ahhoz a határhoz, ahol az ügyfélszolgálat színvonalának a továbbjavítása már nem kifizetődő. Ezen a ponton válik önálló értékké a korrekt tájékoztatás, és értékelődik fel a szavahihetőség. Nem vélet­len, hogy az elmúlt időszak legnagyobb visszhangot kiváltó reklámvitája is két mobil­szolgáltató között zajlott.

Ezt az alapvetően kedvező, de a gazdaság, pontosabban a verseny generálta folyamatot erősíti versenybarát döntéseivel a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH), illetve katalizálhatja a hírközlési fogyasztói jogok képviselője. n

Kötelezettségek

Forrás: [origo]Petrányi Dóra, vezető jogi tanácsadó, Axelero Internet:
A szolgáltatóknak érdekük is, hogy betartsák a jogszabályi előírásokat. Sokszor, sokan mondják, hogy a fogyasztói döntések jelentős része nem észérveken alapul, hanem érzelmeinktől vezérelve, egy-egy reklám ­hatására kötelezzük el magunkat. A szolgáltatók közti szabad választás lehetősége számomra ezt is jelenti. Mégis egyre többen igénylik, hogy tájékozott döntést hozhassanak. Ebben a helyzetben a szolgáltatók számára nem választás vagy üzletpolitikai kérdés a fogyasztók széles körű tájékoztatása: függetlenül az előfizetők gondolkodásától, jogszabályok sora részletezi épp a fogyasztók védelmének érdekében a tájékoztatás tartalmi és formai követelményeit.

Minden hírközlési szolgáltató köteles általános szerződési feltételeket készíteni, s ezek kivonatait szerződéskötés­kor át kell adni a fogyasztóknak. A szolgáltatások leírása emellett az egyedi előfizetői szerződésben is kötelező. A választást megelőzően érdemes az online felületeken, a szolgáltatói honlapokon is körülnézni. Az ott ­található in­formáció részletezettségét már az elektronikus kereskedelmi törvény is ­szabályozza, a tájékoztatást félvállról ve­vőket a Fogyasztóvédelmi Fel­ügyelőség mellett a Hír­köz­lé­si Hatóság is büntetheti.

S miért jó mindez a szolgáltatóknak? A jó tájékoztatással megelőzhetők a csalódások, legyen szó akár a ­szolgáltatás minőségéről, akár a díjáról. Ezért a szolgáltatóknak érde­kük is, hogy kellő ­tájékoztatást nyújtsanak előfizetőiknek.

(Az [origo] kiadója az Axelero Internet Rt.)