Ma sem szimpatikus az apró betűs feltétel

2005.10.24. 14:16

A szakma és a felhasználók véleményére egyaránt kíváncsi volt a Nemzeti Hírközlési Hatóság a következő négy év szabályozási stratégiájával kapcsolatban, azonban a fogyasztói szervezetek láthatóan kevésbé voltak érdeklődőek.

Összesítette a 2006-2010 közötti szabályozási stratégiával kapcsolatban beérkező véleményeket a Nemzeti Hírközlési Hatóság. Az NHH augusztus elejétől szeptember közepéig várta a szakma és a fogyasztók válaszait a távközlésszabályozási stratégiával kapcsolatban megfogalmazott kérdésekre. A beérkezett 23 visszajelzésből 12 piaci cégektől, szolgáltatóktól származott, mindössze kettő érkezett magánszemélytől, a többi választ állami intézmények, civil és érdekvédelmi szervezetek jegyezték.

Mindenki gyorsabb intézkedést szeretne

A feltett - jellemzően szakmai - kérdések a szabályozás kereteinek meghatározását célozták. A válaszokból kiderül, hogy szinte csak egyetlen kérdésben ért egyet a szakma és a fogyasztó: az NHH döntéseinek következetesebben és sokkal gyorsabban kell érvényt szerezni, mint azt az eddigi gyakorlat mutatta. Emlékezetes, hogy az elmúlt években már számtalan alkalommal váltak áldozataivá a fogyasztók két szolgáltató vitájának. Ezekben az esetekben a hatóság vagy a tanács 30 napos vagy annál is hosszabb válaszadási határidejének egyértelműen az előfizetők voltak a legnagyobb áldozatai.

Nem kell szabály a minőségre

A vélemények másik sajátos hozadéka volt, hogy a tagadhatatlanul a szolgáltatók alkotta többség úgy vélte: nincs szükség arra, hogy a szolgáltatások minőségi paramétereit a hatóság meghatározza. A jóval gyengébb hangú fogyasztóvédők természetesen homlokegyenest ellenkező következtetésre jutottak: szerintük a minőséget nem csak meghatároznia kell a hatóságnak, de ellenőrizni és a fogyasztók védelmében fellépni is szükséges.

Egyébiránt a többi kérdésben valamennyi szolgáltató a saját térfelének kedvező szabályozási stratégiát kívánt: a kis vezetékes szolgáltatók a nagyobbak szorongatását (a helyi távközlési hálózatba való betörés könnyített lehetőségét), a nagyobbak a kicsik visszafogását (fellépést a "kiskirály" szolgáltatók ellen), a kábelesek a saját infrastruktúrájuk védelmét, az alternatívok pedig a szolgáltatások versenyét szeretnék viszontlátni a stratégiában.

Apró betűk, szerzői jogok

A válaszokat színesítette néhány olyan elképzelés is, amelyre ugyan nem kérdezett a hatóság, de jól tükrözik a távközlés és azon belül az internet fejlődésének gátjait, illetve a még mindig élő vadkapitalista attitűdöket. Az Internetszolgáltatók Tanácsa például a szerzői jogok internetre vonatkozó korlátozásának (azaz a művek szabadabb felhasználhatóságának) lehetőségét ajánlotta a hatóság figyelmébe, egy magánszemély pedig az egyszerű előfizető szemszögéből értékelte a szolgáltatók marketingeseinek a szerződések apró betűs kiegészítéseibe vetett rendületlen hitét.

A visszajelzések feldolgozása után a hatóság a stratégiai vitaanyagot és koncepciót dolgozza majd ki. Várhatóan jövő év elején teszi közzé az NHH a koncepciót, amelyet a mostani fázishoz hasonlóan véleményezni lehet majd. A 2006-2010 közötti időszakra vonatkozó távközlésszabályozási stratégia várhatóan a jövő év első felében ölt végleges formát.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK