Mérsékelt siker a szabad licenccel kiadott könyv

Vágólapra másolva!
A kiadó ugyan optimista, ám elsöprő sikerről egyelőre nem beszélhetünk: Lawrence Lessig: Szabad kultúra című - az internetről ingyen letölthető - könyve mérsékelten fogy a boltokból.
Vágólapra másolva!

A hazai könyvkiadásban úttörőnek számító vállalkozásba fogott a Kiskapu könyvkiadó: egyidőben jelentetett meg könyvet kinyomtatva könyvesbolti forgalomban árusítva és ingyenesen az interneten letölthető formátumban. A választás - stílszerűen - Lawrence Lessig: Szabad kultúra című könyvének magyar fordítására esett. A könyvetpárhuzamosan a két, látszólag összebékíthetetlen feltétel mellett terjeszti a kiadó.

Könyv a kultúra szabadságáról

Lessig könyve a kulturális javak, az internet és a szerzői jogok köré épül: egy új gondolkodásmódot, s nem utolsósorban egy új fogalmat, a Creative Commonst vezeti be és magyarázza könyvében. A Creative Commons (CC) olyan licenctípus, mely a hagyományos copyright, azaz: minden jog fenntartva helyett a néhány jog fenntartva elve mentén született. A könyv ennek az új gondolkodásmódnak a megértéséhez nyújt komoly segítséget - amellett, hogy kiválóan rögzíti a szerzői jogi mizéria mai - amerikai - állapotát.

Kelényi Attila, a Kiskapu könyvkiadó egyik tulajdonosa lapunk érdeklődésére elmondta: kétezer példányt nyomtak a könyvből, s ha ebből a boltokban elkel 1400, már nullszaldós a kiadvány. Eddig azonban kevesebb, mint háromszáz példányt vásároltak üzletekben. Kelényi nem aggódik: mint mondta, a vásárlás üteme kiegyensúlyozott, az eddig elkelt könyvek ugyanis nem az első időben, a megjelenés körüli kampány hatására fogytak, hanem folyamatosan egyenletesen - bár szerény mértékben. Ami meglepte Kelényit, hogy noha internetes könyvesboltjukban húsz százalék kedvezménnyel kínálják a könyvet - mégis ezt kevesen veszik igénybe és megvásárolják teljes áron a könyvesboltokban.

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]

Népszerűb az ingyenes változat

A könyv ingyenes, internetes változatának fogadottságáról nehéz pontos adatot gyűjteni, mivel az több helyről és többféle formátumban is elérhető - ráadásul van egy fejezetenkénti bontásban közreadott - úgynevezett wikis - változat is, amellyel kapcsolatban tényleg nehéz megítélni ki olvasta el az egészet, s ki csak részleteket. Mindenesetre a mérhető internetes letöltések száma így is meghaladta a nyolcezret.

Kelényi Attila jelezte azt is, hogy a könyv kétféle, párhuzamos terjesztésének sikere vagy kudarca nem értelmezhető a könyvpiac egészére, hiszen ez csak egy típusú könyv tapasztalatait adja: egy bestsellernél vagy egy lexikonnál nyilván más arányok mutatkoznának a vásárolt és ingyen "fogyasztott" kiadás között, mint ahogy például az angol nyelvterületen megjelent (harmadik újranyomásnál tartó) és a kétezer példánnyi magyar kiadás sajátosságai sem egyeznek. Mindenesetre még messze nem lehet végérvényes következtetést levonni a eladott illetve elolvasott példányok adataiból, hiszen maga a könyv is csak alig két hónapja, hogy megjelent.

Tesztelik az internetes megjelenést

Korábban már más megoldásokkal is próbálkoztak a szerzők, kiadók, hogy az internetes publikálás terén tapasztalatokat szerezzenek. Ismeretes Stephen King The Plant (A Növény) című naplóregényének internetes kudarca: a szerző néhány éve azzal a feltétellel adta közre egymás után könyvének fejezeteit, hogy a letöltők legalább háromnegyede fizessen be számlájára egy-egy dollárt. A folytatásos közlés az ötödik fejezetig bírta: akkor csökkent le a befizetők aránya ötven százalék alá - annak ellenére, hogy sokan a potyaletöltőkre számítva eleve nagyobb összeget utaltak át a népszerű írónak. Így végül a regény soha nem fejeződött be, az internetes publikálást King felfüggesztette.

Korábban azonban ugyanő - King - a Riding the Bullet című könyvét adta ki az interneten, ami jó fogásnak bizonyult: amíg hackerek fel nem törték a másolásvédelmet, több mint százmillió forintnyi bevétele származott a kiadónak a netes megjelenésből. Noha a tengerentúlon már kipróbált technikák léteznek, a Kiskapu vállalkozása hazánkban még merésznek számít. A magyar blogszféra egyik médiával foglalkozó jeles szerzője szerint pedig: ennek a könyvnek az árát úgy kell felfogni, mint egy olyan adományt, amivel az "ügyet" támogatja a vásárló.

-rgt-