Az ittas vezetés az év bármely napján aktuális, bár szilveszterkor talán az átlagosnál is több ember hajlamos a volán mögé ülni akkor is, ha előtte lehajtott egy-két pohár pezsgőt. Számos tanulmányt olvastunk már arról, hogy miként befolyásolja az ital a reflexeket, de a saját bőrünkön akartuk érezni hatásait, ezért három tesztelőnk egy házilag összeállított szimulátoron indult útnak józanul, majd részegen.
Szélvédőnyi LCD-vel, kormánnyal
A vezetés teszteléséhez PC-nket egy 91,4 centiméteres átlójú LCD-tévéhez csatlakoztattuk, az irányításhoz pedig a Logitech legprofibb kormányát, a G25 Racing Wheelt használtunk. A hetvenezer forintos irányító extrája, hogy kuplunggal és az igazihoz hasonlóan kezelhető, hatsebességes váltóval is felszerelték.
Eredetileg valósághű, kuplungolást és manuális váltást kívánó autóversenyes programokkal (például a GTR2-vel és a Richard Burns Rally-val) végeztük volna a tesztet, ám ezeket végül elvetettük, mivel a profiknak szánt szimulátorok még józanul is túl nehéznek bizonyultak.
Így vezettünk józanul
Végül a jóval könnyebben irányítható Alarm für Cobra 11 - Nitro mellett tettük le a voksunkat, s a német akciósorozat játékváltozatának első pályáját használtuk a mérésekhez, melyek során minden tesztelőnk kétszer próbálkozhatott. Ebben az autópályán kell minél rövidebb idő alatt beérni a rendőrőrsre, a program pedig két dolgot mér: az időt, illetve az okozott kár mértékét. Egy kisebb koccanásért általában nagyjából 1-2 százalékos hibapont jár, egy robbanásokkal tarkított tömegkarambolt azonban már jóval szigorúbban pontoz a játék.
A nehezítés végett a szirénát senki sem használhatta, s az éles menetek előtt a résztvevőknek másfél órányi gyakorlás állt rendelkezésükre. Összességében a józanul lejátszott menetek során történt a legkevesebb ütközés, mindhárom játékosunk ügyelt arra, hogy senkibe se hajtson bele.
Szokatlan merészség az első pohár után
Két tesztelőnk elsőként egy pohár vörösbort, harmadikunk - egy nagyjából 1:3 arányban kevert - vodka-narancsot ivott. Mint az a lenti táblázatból is látszik, "C" jelű játékosunk ekkor futotta legjobb menetét (1 perc 38 mp alatt, ütközés nélkül), feltehetően neki csak mázlija volt. Bár egy-két másodperccel mindenki meg tudta javítani korábbi (józan) szintidejét, a sérülések aránya mindenkinél nőtt - láthatóan mindenki merészebben vezetett, a brahizás azonban hat menet közül csak egyszer volt sikeres, ötször pedig nem.
Ámokfutás zéró reflexekkel
Az igazat megvallva a harmadik mérésre már kissé elvesztettük a kontrollt, csak nagyjából emlékszünk arra, hogy három sofőrünk miből pontosan mennyit fogyasztott, a táblázatban a fogyasztásnál ezért saccolt értékek szerepelnek. A nagy mennyiségű szeszes ital hatására ekkor már nem csak a karambolok lettek gyakoriak, de a szintidők is jelentősen romlottak.
A legtöbb alkoholt az egy vodkával még parádézó "C" játékosunk fogyasztotta, ennek megfelelően az ő eredményei romlottak le leginkább az utolsó mérések során. Az este folyamán a legjózanabbnak "B" játékos tűnt, ennek ellenére nem ő érte el a legjobb eredményeket az utolsó futamok során.
Játékos | A | B | C |
Fogyasztott italok | - | - | - |
Menetidő (1. kör) | 2:03 | 1:56 | 1:40 |
Okozott kár | 0% | 3% | 1% |
Menetidő (2. kör) | 1:55 | 1:57 | 1:39 |
Okozott kár | 0% | 2% | 0% |
Játékos | A | B | C |
Fogyasztott italok | 1 pohár vörösbor | 1 pohár vörösbor | 1 pohár vodka-narancs |
Menetidő (1. kör) | 1:52 | 1:45 | 1:38 |
Okozott kár | 2% | 3% | 0% |
Menetidő (2. kör) | 1:47 | 1:55 | 1:40 |
Okozott kár | 4% | 10% | 5% |
Játékos | A | B | C |
Fogyasztott italok | 1 pohár vörösbor | 3 pohár vörösbor | 4 pohár vodka-narancs |
Menetidő (1. kör) | 1:54 | 1:54 | 2:28 |
Okozott kár | 9% | 20% | 25% |
Menetidő (2. kör) | 2:10 | 1:46 | 2:38 |
Okozott kár | 18% | 14% | 40% |