Kalózkodás is, meg nem is

2008.01.15. 17:22

Az internet tele van elhagyottnak gondolt régi játékokkal, amelyek bárki által szabadon letölthetőek - a nevük abandonware. Érdemes vigyázni, sok esetben szűk határmezsgyét képeznek ugyanis a kalózszoftverekkel.

Az abandonware név nem fejez ki biztos jogállást, bármennyire hasonlóan is hangzik az ingyenes programot jelölő freeware vagy a fizetős szoftverek próbaverziójára utaló shareware szóhoz. Az esetek többségében az ilyen játékoknak van jogtulajdonosuk, ugyanúgy védi őket a szerzői jog, mint kiadásuk pillanatában, csupán senki nem fárad azzal, hogy ezt a jogot érvényesítse. Tehát ingyenesen letölthetővé tételük ugyanolyan jogsértő, mint a legfrissebb játékoké.

Valójában kalózkodás

Az játékgyártók Egyesült Államokbeli közös jogkezelő szervezete, az Entertainment Software Association (ESA) korábban már küldött is ki tagjai nevében a kalóz játékok netről való levételére utasító leveleket. A szervezet honlapján található gyakran ismételt kérdések szekcióban is hosszasan lehet arról olvasni, hogy ezek a szoftverek csupán a piacról hiányoznak, nem védettségük, csupán forgalmazásuk "szünetel". Ugyanez a helyzet a Commodore-ra, vagya többi nyolcbites korai személyi számítógépre és ősi konzolokra írott játékkal is, hiszen az Egyesült Államokban az első kiadástól számított 95 évig, hazánkban pedig a szerző halálától számított hetven évig tart a szoftverek jogi védettsége.

 
 2057-re ez a játék is szabad lehet

Mégis kevés arra a példa, hogy régi slágerjátékokat szólítanának vissza a jogtulajdonosok a feledésből. Az egyik ilyen kísérlet az Xbox Live Arcade szolgáltatás, amelynek hála a nyolcvanas-kilencvenes évek klasszikusait vásárolhatják a Microsoft konzoljának tulajdonosai. A Nintendo Wii-n elérhető Virtual Console szolgáltatás is a régi slágerek népszerűségére épít - mindkét szolgáltatás sikerrel üzemel, ami azt jelzi, van fizetőképes kereslet az akár több évtizede megjelent játékokra is.

Árvák és veszélyeztetettek

A jogi helyzetet csak tovább bonyolítják azok a játékok, amelyek ugyan jogvédelem alá esnek, de a tulajdonosuk sincs ezzel tisztában. Ilyen helyzeteket a gyártó cégek egyesülése vagy felvásárlása eredményezhet. Mára például szinte lehetetlen kideríteni, hogy kinek a tulajdonában van a Strategic Simulations, Inc. körökre osztott világháborús stratégiai játékának, a Panzer Generalnak a copyrightja, annyi különféle adásvétel történt.

Forrás: [origo]


Az helyzetet semmi sem szemlélteti jobban, mint Jozef Purdes, játtékkritikusnak a története, aki az Wired 2004-es Nem tűnnek el a nosztalgia játékok (Nostalgy Games Keep Afloat)  cikkében meséli el, hogy több levelet kellett váltania az Electronic Arts játékcéggel, míg elhitték neki, hogy a Frank Herbert  Dűne című regényeiből készült játéksorozat nem a viszonylag friss Dune 2000-rel kezdődik. A kiadó cég egyszerűen elfelejtette, az inkább szerepjáték ihletettségű első és a komolyan stratégiai irányultságú második részét a játéksorozatnak. Lawrence Lessig, a Creative Commons atyja, az ilyen elfelejtett alkotásokat árva műveknek nevezte el. Lessig javasolta, hogy az ilyen műveket nyilvánítsák közkinccsé, hiszen jogi védelmük senkinek nem hoz pénzt. A javaslatot több alkalommal beterjesztették az amerikai törvényhozáshoz, sosem lett belőle törvény.

Nem csupán az elárvulás és elfeledés miatt lehet szemet hunyni az abandonware játékok cserélgetése jelentette jogsértés felett. A régi játékok kedvelői - talán nem is mindig tudatosan - kultúrtermékeket mentenek meg a jövő számára. Digitális adatot elveszteni rendkívül könnyű, és ez fokozottan igaz olyan adatra, amit egy-egy önmagában is romlékony hardverdarabhoz kötöttek. A játékgépek és szoftverkártyák egy idő után kilehelik a lelküket, a floppyk és kazetták pedig talán még ezeknél is sérülékenyebb adathordozók. A játékgyűjtők jelentette tömeg viszont elosztott biztonsági mentésként működik, ráadásul a memóriachipek kiolvasásával még az archiválást is elvégzik. A számítógépes játékok történetével és fejlődésével foglalkozó kutatók egyszer még nagyon hálásak lesznek ezeknek az önkénteseknek.

Forrás: raybdbomb

Antik videojátékok feltámasztva

A régi játéktermi játékok újra játszhatóvá tételével foglalkozó MAME-projekt nem hisz abban, hogy a szoftverük segítségével futtatható játékok abandonware-ek lennének. A MAME segítségével majdnem hétezer régi játék indítható el mostani PC-ken és játékgépeken, így érhető az óvatosság. Hiszen még a legelső, 1971-ben gyártott automatás játék jogi védettsége sem járt le, így ha a fejlesztők nem vigyáznak, komoly kalóz-ügybe keveredhetnek. Mivel ez nem tenne jót az emulátornak, így a hivatalos oldalról csupán néhány, az alkotóik által közzétett programokat lehet letölteni.

A fejlesztők elhatárolódása ellenére az internet tele van a szoftverrel használható játékokkal. Ezek a játékgépek és szoftverkártyák memóriachipjeinek kiolvasásával előállított ROM-képekként lehet megtalálni. A memóriaképek előállítása ugyanabba a szürke zónába tartozik, ahová az abandonware-mozgalom, ráadásul az adatok kinyeréséhez gyakran hozzátartozik a régi másolásvédelmi eljárások feltörése is.

A MAME népszerűségének növekedésével tömegek kezdtek játékgépet összerakni házilag. Kiszolgálásukra egész kis ipar alapult, amatőröket célzó webes boltok indultak, ahonnan beépíthető joystickeket, speciális gombokat és elektromos szerelékeket vehetnek a nagy legózásba belevágók.

Világ Quake-alapokon

Az idSoftware fejlesztői aloldaláról a futtatható verziók mellett a Quake játékok és az ezek alatt dolgozó motor kódja is letölthető. Ennek a lépésnek meg is lett az eredménye, a játékot több olyan operációs rendszerre is átültették, amelyeken eredetileg nem lehetett Quake-ezni, ráadásul számos újjátékot írtak meg a szabadon elérhető motorra.

Megfér a fizetős és az ingyenes szoftver

A manapság a Halo-sorozatról ismert Bungie Studios is szabadon hozzáférhetővé tette egyik korábbi sikerszériáját. A Marathon-trilógia forráskódjának megosztása mellett a játékhoz kapcsolódó tematikus oldalakat is létrehoztak. A játék történetével és az új pályákkal foglalkozó aloldalak ugyan régen nem frissültek, azonban a játékot a modern operációs rendszereken is játszhatóvá tevő Aleph One motorból múlt év októberében még jelent meg új verzió. A játékosokat tömörítő fórum pedig a mai napig pörög.

Forrás: [origo]

A Marathon sikerének egy komoly titka van, a játék során kibontakozó történet semmit sem vesztett frissességéből a játék kiadása óta eltelt tizenkét évben. A programban átélt, illetve a pályákon elszórt számítógépek képernyőin elolvasott sztori nem egy sci-fi-regényt megszégyenít. A játék kapható az Xbox Live Arcade csomagban is, remek példaként arra, hogy az ingyenes és a kereskedelmi terjesztés megfér egymás mellett.

Máig aktuális űrhorror

A rajongói közösség tartja életben a System Shock 2 nevű szerepjátékos vonásokkal dúsított lövöldözős játékot is. A kiadó Looking Glass Software-nek már a honlapját sem lehet fellelni, azonban játéknak még mindig számtalan, gyakran frissített rajongói oldala van. Az öregedő motorhoz és textúrákhoz számos frissítés jelent meg részben a rajongók, részben a vissza-visszatérő fejlesztőknek köszönhetően. A játékhoz letölthetőek új, élethűbb hangok is, de bátran állítjuk, hogy a velőig hatoló félelmet a System Shock 2-vel érkező eredeti képek és hangok is ki tudják váltani.

Forrás: [origo]

A System Shock történetmesélése nem mondható sietősnek, a rászánt másfél-két óra játékidőbe a karakteralkotást - az űrfegyvernem hacker technikusát választottuk - és a játékba való beilleszkedést tudtuk belezsúfolni. A történet kezdetén mélyálomból ébredve azzal szembesül a játékos, hogy az űrhajó legénységének nagy része halott, a vezérlésért felelős mesterséges intelligencia megőrülni látszik, a parancsnoki híd pedig, ahol információhoz juthatnánk, iszonyatos távolságban van. Az összes űrben játszódó horrorfilm alapkonfliktusával szembesül a játékos, hiszen annyira mindegy, hogy a hajó neve Von Braun vagy Nostromo. A kétségbeesést csak fokozza, hogy a játékot szinte felszerelés nélkül, egy darab csőfogóval kezdi a karakter, igaz később fegyvereket, képességfejlesztésre alkalmas kibernetikus beültetéseket és egyéb tárgyakat is lelhet a figyelmes játékos.

A rendkívül eltalált hangulat, és az évek alatt sem megkopó rajongói tábor garancia a remek szórakozásra, a System Shock 2 valószínűleg az általunk ajánlott legjobb abandonware játék. A program futtatható Windows XP alatt is, ám ehhez különböző javítócsomagokra van szükség, ha van kéznél egy közepesen erős Win 98-as PC, akkor az a jobb választás. Nekünk a Gnomes' Lair blog leírása alapján sikerült működőképessé tenni a játékot.

Virtuális vasutasok

Mint a legtöbb abandonware játéké, az Open TTD jogállása is kérdéses. A Chris Sawyer nevével fémjelzett virtuálisterepasztal-játékot 1994-ben adta  a Microprose, utolsó frissítése egy évvel később jelent meg Transport Tycoon Deluxe néven. Mivel a programban maradt néhány hiba, ráadásul nem működött megfelelően Windows XP alatt, rajongók egy csoportja megírta a TTDPatch nevű kiegészítőt . Sawyer, a honlapja tanulsága szerint, a nem hivatalos fejlesztésről nem vett tudomást, a gyakran ismételt kérdésekben azt írja, hogy a játék nem fut újabb Windows-verziókon. Ezt a patchet alapul véve írta meg fejlesztők egy csoportja az eredeti játék szabad forrású klónját, ez lett az Open TTD.

A klónban megtalálhatóak a TTDPatch-csel bevezetett újítások, de ezeken felül is hihetetlen mennyiségű új ötletet is tartalmaz. A Transport Tycoon család legelső verziói is több órányi felhőtlen játékot tettek lehetővé, a nem hivatalos kiegészítések pedig lényegében megunhatatlanná tette a virtuális vasútépítős játékot. Mivel egy vasútvonalat akár öt-tíz perc alatt is fel lehet építeni - bár a gondos tervezés sokat javít a játékbeli cégünk teljesítményén - így az Open TTD akár rövid, kávészünetnyi időkben is játszható, például pasziánsz helyett. Az igazi játékélményt azonban a hosszú órákon keresztül tartó cégépítés vagy az internetes játék jelenti. Akik ez utóbbiakat próbálnák ki, a hazai OpenTTD rajongói oldalon tájékozódhatnak a magyar szerverekről.

Forrás: [origo]

Az OpenTTD-t készítő csoport az eredeti játék forráskódját visszafejtve alkotta meg a szabad verziót, így az Open TTD amellett, hogy az egyik legszórakoztatóbb ingyen elérhető építős játékok egyike, gigantikus copyright sértés is. Az ügy tisztázatlan volta miatt a Debian linux terjesztés a játékot kivette az alaprendszerrel feltelepítendő összetevők közül.

Merre keresselek?

Mivel a jogtulajdonosok sokkal ritkábban zaklatják a régi játékokat megosztó oldalakat, mint a többi kalóznak tartott tartalmat elérhetővé tevő oldalt, számos gazdag választékkal rendelkező bejáratott antik számítógépes játékokkal foglalkozó oldal virágzik a neten. Indulásként a lassan tíz éve fennálló Home of the Underdogs portált ajánljuk, mint az egyik leggazdagabb, rajongók által fenntartott gyűjteményt. Az oldalon nem csupán játékokat találhatnak az érdeklődők, hanem a hozzájuk járó használati utasítások digitális másolatait, illetve szoftver ismertetéseket is. Kiemelt figyelmet érdemelnek a Hall of Belated Fame-re , azaz Megkésett Dicsőségfalra felkerülő kevéssé ismert, de kiemelkedően jó játékok.

Szedlák Ádám Zoltán