Vágólapra másolva!
A fogyasztók civil szervezeteinek bevonása nélkül kezdett egy ajánlás kidolgozásába az Nemzeti Hírközlési Hatóság. Az ajánlás egyébként nem sokban különbözne egy korábbi, épp a fogyasztóvédők által kiadottól.
Vágólapra másolva!

Közleményben panaszkodott az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE), hogy az NHH kihagyta őket - és valamennyi másik fogyasztóvédelmi szervezetet - abból az egyeztetésből, amelyet egy új, internet- és telefonszolgáltatóknak szóló ajánlás kapcsán kezdeményezett. Az egyeztetés egyetlen civil résztvevője a távközlési vállalatokat is képviselő szervezet, az Informatikai Vállalkozások Szövetsége volt.

Már van egy ilyen

Az OFE emlékeztetett: tavaly októberben a Hírközlési Érdekegyeztető Tanáccsal (HÉT) közösen kiadtak már egy ajánlást, amelynek kidolgozása alatt egyeztettek az NHH-val is. Az NHH azonban kivonult az egyeztetésekről, végül nélkülük jelent meg a dokumentum - melynek gyengeségeiről korábbi cikkünkben lapunk is megemlékezett. Az ajánlás azonban nem volt hiábavaló: a hűségszerződések automatikus meghosszabbodása például több jelentős piaci szereplő vállalkozási feltételeiből is kikerült hatására. Fischer Gábor, az OFE infokommunikációs szakértője szerint a UPC, az Invitel és a Magyar Telekom vállalkozásai feltételei több pontban is módosultak a fogyasztókra nézve kedvezőbb irányba.

Az NHH azonban egy újabb ajánlás kidolgozásába kezdett, mégpedig a fogyasztók szervezeteinek kizárásával. Ez azért is visszás, mert bár a hatóságnak nincs kötelezettsége egy ajánlás kapcsán szakmai egyeztetést lefolytatni (ellentétben egy törvénnyel, ahol muszáj körbekérdezni a civileket is), az NHH mégis kezdeményezett egyeztetést - de csak egyetlen szövetséggel, a szolgáltatókat képviselő IVSZ-szel. Érdeklődésünkre az NHH azt a tájékoztatást adta, hogy nem volt okuk a fogyasztók képviselőit bevonni, hiszen erre nincs kötelezettségük, s a fogyasztók a maguk ajánlását már korábban megjelentették.

Nincs is jelentős különbség

Az NHH-s ajánlás egyébként még nincs kész, de értesülésünk szerint nem sokban különbözik a korábbi HÉT-OFE ajánlástól. Az NHH-tól megtudtuk: olyan alapvetéseket foglamaztak meg, mint hogy az előfizetői szerződéseknek átlátható, tudható feltételrendszere legyen, az idő előtti felmondás következményei nyilvánvalóak legyenek, és a szerződés feltételei ne hosszabbodjanak meg. A fogyasztóvédők szerint a hűségszerződés megfogalmazásán tú nincs jelentős eltérés a tervezetben.