Kérdések és válaszok az ingyenes dugófigyelőről

2008.08.05. 17:22

A múlt hét pénteken indult el Magyarországon a TMC nevű ingyenes szolgáltatás, amely a technológiát támogató GPS-ekre a Petőfi rádió hullámsávján friss forgalmi információkat továbbít. A dugófigyelő megoldást üzemeltető cég vezetője, Heckenast László csevegett olvasóinkkal a Vendégszobában.

Köszöntöm a résztvevőket, Heckenast László vagyok, a Trafficnav Kft. ügyvezetője. Már vannak, akik látják a magyarországi TMC közlekedési híreket, szívesen válaszolok az ő kérdéseikre, és azokéra is, akik csak most fognak ilyen készüléket vásárolni.

Elmondaná kicsit bővebben, hogy miről is van szó? Mit tud ez a rendszer? [kormoranmad]
- A TMC vagy Traffic Message Channel közlekedési információk valós idejű eljuttatására szolgál, a rádióhullámokon keresztül. A GPS-ben levő TMC-vevő dekódolja ezeket a közlekedési információkat, és úgy jeleníti meg a térképen, hogy a felhasználó csak azokat lássa, amelyek az ő útját befolyásolják. Így szinte korlátlan mennyiségű információ kisugározható anélkül, hogy túlterhelnénk az egyes felhasználót, a neki fontos információk viszont szinte azonnal láthatók lesznek. Itt valójában két dologról van szó: az egyik a közlekedési információk gyűjtése és integrációja, a másik a TMC-rendszerben való kisugárzásuk. Ez utóbbi komoly előkészületeket igényel, mert a hivatkozási kódot vagy lokációs táblát a térképgyártóknak és a készülékgyártóknak is be kell építeniük. Ez az említett országspecifikus képesség.

A város minden utcájában jelzi a dugót a TMC? Milyen a lefedettség? [rollerqueen]
- Információ akárhonnan jöhet, de hivatkozni csak olyan pontra vagy útra tudunk, amely benne van a lokációs táblában.
Fizikai lehetetlenség volna Magyarország minden utcáját felvenni. A jelenlegi kódtábla Budapest főútvonalait (és fő kerülő útjait), az autópályákat, valamint az egy- és kétszámjegyű főutakat tartalmazza. Emellett lehetséges minden lakott területre is hivatkozni.

Honnan tudják önök, hogy hol van dugó? [megesett]
Jelenleg a Fővinform és az Útinform adatait, valamint egy 5000 járműves flotta mozgásából generált közlekedési információkat használunk, és Budapesten vannak forgalomfigyelő kameráink is. De dolgozunk azon, hogy még több és még többféle információforrásból szerezzünk közlekedési híreket. Tervezzük pl. egy regisztrált felhasználók számára rendelkezésre álló telefonos forródrót beindítását is.

Milyen gyorsan tud reagálni a rendszerük pl. egy dugóról? [megesett]
Miután a dugó hírét megkaptuk, másodperceken belül kiküldjük, és a készülékek kb. 15-20 mp múlva már meg is kapják az üzenetet. A TMC rendszer tehát valós idejű, pontossága és időszerűsége csak a beérkező adatokon múlik.

Ez a TMC az újonnan épülő utakat is jelzi? [DJ jackl ádám]
- A mostani kódtáblában pl. az M7-es völgyhíd már benne van. De az új utak miatt ugyanúgy frissíteni kell majd, mint magukat a térképeket. Ha valami a térképen nincs rajta, akkor a GPS nem tudja jelezni a dugót, még ha a kódtáblában már benne van is.

Fotó: Mudra László [origo]

Mennyibe kerül a szolgáltatás? Egy GPS ára most kb. 50-60 ezer forint. [abc-BADALONA?]
- A TMC szolgáltatás a felhasználó szintjén ingyenes, ha magyar szolgáltatással kompatibilis készüléket vásárol, az áráért korlátlanul használhatja a szolgáltatást. A GPS-ek olyan sok extra szolgáltatást nyújtanak, hogy sokszor ezek határozzák meg az árfekvést, és már a legolcsóbb készülékek is TMC-képesek. Ehhez a tevékenységhez nem kérünk állami támogatást.

Most ingyenes a szolgáltatás, ha jól értettem. Később sem fog havidíjassá válni? [diszkrétpasi]
- Ha egyszer vett egy készüléket, azzal, hogy korlátlanul használhatja a szolgáltatást, szerződésszegés volna azt havidíjassá tenni.

A szolgáltatásért nem kell fizetni, viszont elég nagy háttér szükséges hozzá. Miből fedezik ezt? [megesett]
- Együttműködünk a GPS-gyártókkal, akiknek szintén érdekük, hogy működjön ez a szolgáltatás. Ez több más országban is így működik. 

Bármilyen GPS-en tudom használni a TMC-t? [rollerqueen]
- A GPS-nek magának TMC-képesnek kell lennie, és ezen túlmenően benne kell lennie a magyar TMC kódtáblának.
Jelenleg kereskedelmi forgalomban csak a Garmin árul ilyen készülékeket. De rövidesen más márkákban is elérhető lesz a magyar TMC.

Dugón kívül mit képes még jelezni a TMC? [okrok vagytok]
- Útlezárást, időjárást, parkolóhelyek szabadságát, összesen 2048 különböző eseményt. Ezek előre definiált kódok, ezért tudom a számukat ilyen pontosan. De a navigációs készüléktől is függ, hogy ezek közül hányat tud értelmezni.

Vidéken is lehet hasznos a TMC, vagy inkább csak a fővárosban? [diszkrétpasi]
- A vidéki városok helyi úthálózatát a következő verzió tartalmazza majd, de a főutak mindenütt benne vannak, ha tehát egy vidéki várost átszelő úton a városon belül van az akadály, arról már most tudunk értesítést küldeni. A főúthálózatot az egész országban lefedi a rendszer.

Mit tud kezdeni a TMC a rossz fővárosi úthálózattal és a kevés híddal? Van-e értelme egyáltalán Bp.-en? [szertorna]
- A városban igazából reálisabban lehet kerülő utat találni, ha az ember tudja, hogy mondjuk a Lánchíd áll, de a Margit híd nem. Autópályán nem biztos, hogy érdemes letérni egy dugó miatt, és 40-50 km-t országúton autózni. A Lánchídról a Margit hídra viszont néhány perc alatt át lehet érni. És ha nem is kerülöm el a dugót, ha tudom, hogy mire kell számítani, jobban tudok tervezni. 

A szolgáltatás csak a fővárosban érhető el, vagy országosan is? [Phuong]
- Augusztus 20-ig csak a budapesti MR2 Petőfi adó sugározza, de az információk már most országosak. 
Ezt követően a vétel is országos lesz.

Fotó: Mudra László [origo]

Meg tudná mondani, kilométerben mekkora utat tudnak lefedni információkkal? [okrok vagytok]
- Kilométerben nem, de Magyarország teljes főút- és autópálya-hálózata benne van a kódtáblában, a Google-on vagy a Wikipédiában biztos benne van, hogy ez hány kilométer.

Függ a TMC használhatósága attól, hogy a készülékben melyik cég térképe van benne? [diszkrétpasi]
- A Navteq térképet tartalmazó készülékekeben később, azaz a jövő év elején lesz elérhető a TMC. Addig tehát igen, azután már nem.

Olyan nem alakulhat ki, hogy a GPS mindenkinek megmutatja, merre ne menjen a dugó miatt, és épp emiatt máshol alakul ki dugó? [___S.rob888.]
- Ezt sokan kérdezik, de a navigációs készülékek ma is eltérő módon terveznek útvonalat ugyanahhoz a célponthoz.
Így valószínűleg az elkerülő utat is másképp fogják megtervezni. Angliában felmerült az igény, hogy pl. egy félpályás autópálya-lezáráskor csak minden második autót irányítsanak le a pályáról, hiszen félkapacitás még rendelkezésre áll. De képzeljék el, mekkora hitele lenne egy olyan rendszernek, ahol nem mindenki ugyanazt az információt kapja.

A TMC hardveres vagy szoftveres képesség? Gondolkodom rajta, hogy a síma PDA-mra veszek GPS szoftvert. Akkor abban nem lesz TMC? [diszkrétpasi]
- Ha a PDA-ban nincs TMC-vevő, nem fog működni. Ha van, vagy külső, pl. bluetoothos TMC-vevőt csatlakoztat hozzá, akkor már csak szoftver kérdése a dolog. Az iGO 8 dobozos változata például hamarosan kompatibilis lesz a hazai közlekedési információkkal.

Mi az a TMC-vevő? Hol lehet venni? [dinnyeidény]
- A TMC-vevő valójában egy rádió, amely azonban nem szól, csak a rádiófrekvencián sugárzott RDS-információkból szűri ki a TMC-jeleket, majd továbbítja azokat a navigációs készüléknek.Vannak általános TMC-vevők, és vannak, amelyek csak egy vagy két típusú GPS-szel használhatók. De ma már vannak olyan GPS-ek is, amelyekbe a vételhez szükséges egységet is integrálták. A szaküzletekben kaphatnak erről konkrét felvilágosítást.

A TMC-rendszer aktíválása után nem lesznek drágábbak a PNA-k? [footbagrobee]
- Ez kizárólag a gyártók árképzésén múlik, de a tendencia az, hogy előbb-utóbb minden készülék TMC-képes lesz, így árkülönbséget nemigen lehet érvényesíteni. Az árak pedig évek óta csak lefelé mennek.

Külföldön mennyire van kiépítve ez a rendszer? [footbagrobee]
- Nagy-Britanniától Ausztriáig egész Nyugat-Európában működik, már a ma forgalmazott készülékek nagy része működik Nickelsdorfon túl. Az új EU-tagállamok közül Csehországban és most Magyarországon működik a rendszer. Emellett Amerikában és Kínában is ez a szabvány.

A BKV nem érdeklődött a rendszerük iránt? Ők is hasznát vehetnék, de akár infókat is adhatnának önöknek. [dinnyeidény]
- Ezen egy kutatási-fejlesztési konzorcium tagjaként dolgozunk, és reméljük, hogy rövidesen tömeközlekedési információk is elérhetők lesznek, de egy másik TMC hálózaton, bár ilyenre nem ismerek külföldi példát. Így ezt nekünk kell kifejlesztenünk, a konzorciumi tagokkal együtt. A BKV által kiadott forgalmi információkkal az a baj, hogy a buszok buszsávban, a villamosok meg sínen haladnak. Így az ő mozgási adataik nem ugyanazok, mint a környező személyautóké.
Ha a 6-os villamos jól megy, attól még állhat a körút.

Ön szerint mekkora igény lesz a TMC rendszerre Magyarországon ? [___S.rob888.]
- Az első jelek azt mutatják, hogy nagy az érdeklődés. Ha pedig már minden készülék ilyen lesz, mindenki természetesnek fogja venni, hogy van. 

Az árak évek óta csökkennek, de várhatóan ez meddig folytatódik? Vagy a bővülő szolgáltatások miatt marad az ár egy bizonyos szinten ? [footbagrobee]
- Ez inkább a GPS-gyártók marketingszakembereinek való kérdés, ugyanakkor tény, hogy pl. Nagy-Britanniában a szerződéses mobiltelefonokat már nem lehet pénzért árulni. Lényegében minden készülék ingyen van, ennél olcsóbb pedig már nem lehet. 

Valahol olvashatunk arról bővebb felvilágosítást, hogy pontosan mi az a 2048 dolog, amit tud küldeni a TMC? [Phuong]
- A www.tisa.org honlapon lehet további infót találni a TMC-ről. A TISA az a szervezet, amely összehangolja a TMC-szolgáltatók tevékenységét, és kidolgozza a szabványokat. Ennek a Trafficnav Kft. is tagja. 

Ez egy nagyon egyedi szolgáltatás, hogyan került kapcsolatba vele? Mi a foglalkozása? Mióta használ TMC-t? [banánmag]
- Nem igazán egyedi, ahogy mondtam, egész Európában használt és jól bevált rendszer. Amit mi tettünk, az ennek magyarországi előkészítése és adaptálása. Ez sem volt kis feladat, de a rendszert nem mi találtuk ki. Londonban élek, ott már 5 éve használok TMC-vel felszerelt GPS-t, és nagyon hozzászoktam. Amikor kiderült, hogy Magyarországon még nincs ilyen szolgáltatás, elhatároztuk, hogy létrehozzuk. Ez augusztus 1-jével sikerült is. Ami a foglalkozásomat illeti, végzettségem szerint bölcsész vagyok, ebben a minőségemben egy fordítóügynökséget működtetek Londonban, de lelkemben műszaki ember vagyok, és ez tört most a felszínre.
 
Köszönöm a sok érdekes kérdést, ez is meggyőzött arról, hogy nagy az érdeklődés a TMC iránt, remélem, hogy ez az érdeklődés a következő hónapokban elégedettséggel is párosul. Biztosan lesz olyan dugó, amiről nem tudunk, de igyekszünk minél pontosabb képet adni a magyarországi közlekedésről. Viszontlátásra!

KAPCSOLÓDÓ CIKK