Száznegyven karakterben a világ

2009.03.23. 20:00

Nap mint nap emberek milliói írják meg rendszeresen rövid, 140 karakteres üzenetekben, hogy mit csinálnak éppen. A különös szokást egy három évvel ezelőtt elindult online szolgáltatás honosította meg: a Twitter.

A közösségi üzenetküldő szolgáltatás neve annyit tesz: madárcsicsergés, idehaza pedig a "csirip" néven honosodott meg. A segítségével emberek milliói érhetők el, gyakorlatilag egyetlen gombnyomással mobilon, weben, azonnali üzenetküldőn keresztül. A lényeg csak annyi: a mondanivalót, és az esetleg hozzá kapcsolódó (rövidített) linket bele kell tudni zsúfolni egy maximum sms-hosszúságú üzenetbe, mert a szolgáltatás ennyit visz át.

Arról, hogy mi is a Twitter pontosan, és hogyan működik, két évvel ezelőtt - és véletlenül épp a szolgáltatás születésnapján, március 21-én  - már mi is beszámoltunk. Akkor azonban még csak indulóban volt a mánia: látszott, hogy a közösségi üzenetküldő szolgáltatás gyors, hatékony és szórakoztató, de maximum sejthettük, hová növi ki magát. Jelenleg, három évvel az indulás után a Nielsen adatai szerint a Twitternek 11 millió regisztrált felhasználója van, és 7 millióan fordulnak meg rajta egy hónap alatt, de igen aktívan: a látogatók ugyanis több mint 55 milliószor nyitották meg az oldalt.

Egyre nagyobb, aktív közösség

Ezzel a számmal pedig a szolgáltatás a világ harmadik legnépszerűbb közösségi oldalának számít (ha sajátosan értelmezzük a működését, és a közösségi, kapcsolatépítő funkcióra helyezzük a hangsúlyt) az interneten a Facebook és a MySpace után. A növekedés üteme az igazán elképesztő: tavalyhoz képest 1385 százalékkal (!) nőtt meg a weboldal látogatottsága. Azt pedig a Nielsen által megadott adatok alapján még csak felbecsülni is nehéz, hogy hányan adják-veszik az üzeneteket a Twitterhez kapcsolódó egyéb csatornákon - üzenetküldő- és mobilklienseken, vagy más, az API révén kapcsolódó alkalmazáson - keresztül, mivel a cég csak a Twitter.com forgalmát méri. Az amerikai felhasználóknak mindenesetre nagyjából tíz százaléka menet közben is üzenget, derül ki a cég felméréséből.

Az oldal, vagyis, ha pontosabbak szeretnénk lenni, a szolgáltatás fontosságát elsősorban az adja, hogy az online kapcsolattartás és tartalommegosztás, tartalomgenerálás egyik fő terepe lett az elmúlt években. Ha le akarjuk egyszerűsíteni a szerepét, azt mondhatjuk, ezt a három fő funkciót egyesíti magában. A felhasználók kiválaszthatják, hogy kiknek az üzeneteit szeretnék követni a rendszerben, és a Twitteren keresztül akár azonnal el tudják érni egymást. A linkek küldözgetése lehetővé teszi bármilyen, a neten máshol fellelt online tartalom, vagy feltöltött kép, videó, hosszabb írás megosztását, az üzenetekben beírt szöveg pedig kereshetővé, követhetővé teszi az egészet.

Napjainkban a Twitter tölti be azt a szerepet, amit négy-öt évvel ezelőtt a blogok: aki hallatni szeretné a hangját, aki gyorsan és hatékonyan szeretne kommunikálni a neten, az ezt a szolgáltatást használja. A közösségi üzenetküldő sikerének egyik oka kétségkívül az, hogy nagyon egyszerűen működik, könnyű használni. A felhasználók felveszik - követik - egymást a rendszerben, megírják a 140 karakteres üzeneteket, megnyomják a gombot - és ennyi.

Trendek és szemtanúk

A szolgáltatás az sms- és a chatkultúra jellegzetességeit egyesíti magában - vélekedik Pécsi Ferenc (Pollner), a HVG Médiablogjának szerzője. A szakember szerint az is fontos tényező a szolgáltatás sikerével kapcsolatban, hogy kereshető: a rajta keresztül elküldött információk ugyanabban a rendszerben halmozódnak fel, és a limitált üzenethosszúság rá is kényszeríti az embereket arra, hogy tömören fogalmazzanak, ami szintén segíti az eligazodást. (Az előny nyilvánvaló: nem kell hosszas irományokban keresgélni.)

Forrás: [origo]
Az első híradás a Hudsonon végrehajtott kényszerleszállásról:
Janis Krums mobilfotója és Tweetje iPhone-ról

A Twitteren manapság minden fontos esemény végigfut, ami a világban történik. A felhasználók száma már elért egy akkora tömeget, hogy világszerte rengeteg reakció gyűlik össze a médiában is megjelenő, sokakat foglalkoztató eseményekkel kapcsolatban. De a Twitter - ahogy annak idején a blogok is - már sok mindenben megelőzi a médiát: világszerte számos eseményről, például földrengésekről, vagy a Hudson folyón landoló repülőgépről is először twitterezők számoltak be. A világ fejlettebb részén, ahol elterjedt az internet és a mobiltelefon, már mindenhol ott vannak.

Éppen ezért a médiaszakemberek, cégek nagy számban figyelik a Twittert, hogy kövessék az aktuális trendeket. Újabban pedig sok vállalat rá is kényszerül, hogy ha betette a lábát az új közegbe, akkor ne csak (reklám) üzeneteket küldözgessen, hanem itt is reagáljon a fogyasztói visszajelzésekre. Ugyan a szolgáltatást remek marketingeszköznek tartják, de visszafelé is elsülhet. Pollner és a Wired szerzője, Paul Boutin is ugyanúgy fogalmazott: a Twitter jelenleg a legegyszerűbb módja annak, hogy az ember felkeltse, és fenn is tartsa maga, vagy értelemszerűen a terméke iránti érdeklődést.

Itthon még csak geek-terep

Ugyanilyen egyszerűen áraszthatják el azonban a fogyasztók is közvetlen, kíméletlen kritikával a kiszemeltet, főleg, ha valamilyen turpisságra derül fény vele kapcsolatban. Egy, a gyermekek emelgetésébe belefáradt anyáknak fájdalomcsillapítót kínáló gyógyszergyártó, vagy a washingtoni látogatásukhoz különgépet bérelő detroiti lobbisták is így jártak, akiket pellengérre állítottak az internetezők - idézte fel Pécsi Ferenc a nemrégiben történt eseteket. A minta persze már ismerős pár évvel ez előttről, a blogok és a kommentek világából - most azonban sokkal gyorsabban, sokkal tömörebb formában zajlik mindez, és a Twitteren.

Forrás: [origo]
TurulCsirip: minden kocka ott van

Az Egyesült Államokban éppen fellendülőben van a felhasználóbázis: ott már a nagyobb vállalatok mellett éppen most árasztják el a hírességek - tudtuk meg Pollnertől. Csak hogy aktualitásokat említsünk: a Twittert kampánya során használta Barack Obama (http://twitter.com/barackobama), és a legújabb celeb, aki üzengetésbe kezdett, nem más, mint a kosárlabdasztár, Shaquille O'Neil (http://twitter.com/THE_REAL_SHAQ). A magyar twitterezők ehelyett elsősorban a geekek közül kerülnek ki, és itt nem az egyoldalú közlések uralják a terepet, hanem az egész egy nagy, belterjes chat - véli a médiaszakértő.

Pécsi Ferenc véleményével egyet kell értenünk, hiszen jól ismerjük ezt a közeget: a Techbázis stábjának egy része is aktív Twitter-felhasználó. Idehaza a webes vállakozások, technológiai cégek is egyre inkább tisztában vannak vele, hogy ha meg akarják szólítani az érdeklődő és ezen a téren jártas közönséget, akkor twitterezniük kell. A hazai felhasználók számát 3500 körülire becsüli Tóth Benedek, a TurulCsirip nevű Twitter-mashup szerzője. A két évvel ezelőtt elkészült gyűjtőoldal a magyar felhasználókat szűri ki a nyelv, a magyar nyelvű ismerősök, illetve a Twitteren megjelölt tartózkodási hely alapján, és, új funkcióval bővítve az alapszolgáltatást, az új ismerősök fellelését is segíti az úgynevezett "barátkozós módban", amikor az ismerősök ismerőseinek üzeneteit is beadja a felhasználónak.  

A programozó szerint a hazai felhasználók igen aktívak: átlagosan napi tízezer "csiripelés" születik, és újabban igen intenzíven nő a felhasználók száma is. A Twitter sikerét egyébként egyszerűségében, célszerűségében látja Tóth is. "Az egész olyan, mint egy buli a való világban, nem olyan mesterkélt, mint egy sor más online szolgáltatás. Egyszerű, nyitott és könnyen kezelhető. Tényleg emberekkel beszélgetsz, és olyan egyszerű kezelni, hogy egy ötéves gyerek boldogulna vele."

A madár és a repülő bálna

Forrás: [origo]
Amikor nem megy

A Twitter emblémájául szolgáló kék madár, vagy a hazai mutáció turulja mellett a felhasználókat története során egy másik, kevésbé népszerű kabalaállattal is megismertette a szolgáltatás: ez pedig a Fail Whale, ha nagyon le akarjuk fordítani, akkor a "Bukta Bálna". Amikor ugyanis a rendszer túlterhelődik, a csiripelés helyett egy madarak által magasba emelt bálna képét látják a felhasználók.

Erre főként 2007-2008-ban került sor, amikor a szájt népszerűsége rohamos növekedésnek indult. A Twittert a két évvel ezelőtti SXSW fesztivál közönsége révén ismerhette meg a nagyvilág, és a felhasználók aktivitása azóta is a jelentősebb rendezvények, események alkalmával élénkül meg. Azért még ilyenkor is szerepe van a dologban a geekeknek: a legutóbbi nagy leállásra a Macworld Expo 2008-as nyitányakor volt, amikor Steve Jobs Apple-vezér a színpadra lépett.

Bár a rendkívüli növekedés ellenére a Twitter felhasználóinak száma az összes internetezőhöz képest még mindig relatíve alacsony, az oldal véleményformáló ereje és hatása annál nagyobb. Ezt jól mutatja, hogy a jelenleg legnépszerűbb nemzetközi közösségi oldal, a Facebook is a Twitterhez hasonló, üzenőfalas változatra alakította át saját nyitóoldalát. Az eddigi eredmények és az üzenetküldő szolgáltatás fejlődése bíztató, csak egy dolog van, amiről továbbra sem csiripelnek a verebek: hogyan lesz ebből pénz? A Twitter alapítói ugyanis, leszámítva a reklámokat is megjelenítő, 2008-ban elindított japán változatot, egyáltalán nem rendelkeznek üzleti tervvel - vagyis továbbra is csupán a befektetők által kvázi adományként invesztált dollár-tízmilliókból üzemeltetik a világ egyik legnépszerűbb oldalát.

KAPCSOLÓDÓ CIKK