Nem tudja? Kérdezze meg az interneten!

2010.03.08. 10:53

Az interneten minden fent van - tartja a közvélekedés, ami majdnem igaz: minden fent van, amit már felraktak oda. Megtalálni viszont már egyáltalán nem olyan könnyű a keresett információt, ezért jó, hogy vannak weboldalak, ahol másokat faggathatunk - akik jobb esetben a téma szakértői.

Ha valamit nem tudunk, rendszerint beírjuk a webkeresőbe, de azután még mindig jó sok munkánk van. A kereső ugyanis nem érti a kerek mondatban megfogalmazott kérdést, csak a benne lévő kulcsszavak alapján ad találatokat, azokkal meg már magunknak kell szöszmötölnünk. Fordulhatunk persze rögtön egy, a témára szakosodott fórumhoz vagy a Wikipédiához, de ez megint csak hosszas keresgéléssel jár.

A fórumokon már magunk is tehetünk fel kérdéseket, vagy megpróbálhatjuk ugyanezt a Facebookon, a Twitteren, vagy az iWiW üzenőfalán, hátha valamelyik ismerősünk képben van - ilyenkor azonban jó eséllyel sokat kell várnunk a válaszra. A legjobb az lenne, ha rögtön tudnánk, ki az, aki tudja egy kérdésre a választ, és tőle kérdezhetnénk meg.

Alapszabály persze, hogy először próbáljuk meg magunk előkeríteni a szükséges információt a fenti módszerek valamelyikével. Ehhez azonban kell némi ügyesség és tapasztalat, és az átlagember részéről, lássuk be, jogos elvárás, hogy csak úgy kérdezni lehessen valamit az internettől. Valami ilyesmit próbálnak megvalósítani az online válaszadó oldalak.

A választék

A műfaj doyenje, ehhez nem fér kétség, a Yahoo! Answers. Az internetes vállalat kérdezz-felelek oldala már rendszerint akkor is előbukkan, ha egy kerek mondatban megfogalmazott kérdést írunk be a Google keresőjébe: ott ugyanis nagy valószínűséggel valaki egyszer már feltette azt.

A Yahoo válaszadó oldalának hazai megfelelője a Gyakorikerdesek.hu. Az oldal az elmúlt hónapokban egyre nagyobb népszerűségnek örvend, de elsősorban azért, mert sok kérdezővel viccelődni kezdenek a válaszadók a szájton, ahol eleve sok vicces kérdés merül fel. (Létezik is egy blog, amelynek szerzője ezeket gyűjti, gyakran 18+-os témákkal.) Így a szájt egy kicsit olyan, mintha a műfaj paródiája lenne, de ez nem tántorított el minket attól, hogy kipróbáljuk.

A műfaj magasiskolája az Answers.com, amelyik nem csak más felhasználók válaszait adja meg a kérdezőnek, hanem - ha már van ott kész válasz - a Wikipédiából is ad találatokat. A legújabb próbálkozás pedig az Aardvark (Vark.com), amelyik a közösség erejét igyekszik kihasználni: a felhasználó ismerőseit (facebookos, twitteres kontaktjait, csevegőpartnereit) is ellenőrzi, ha van közöttük valaki, vagy az ő ismerőseik között valaki, aki tudhatja a választ, akkor nem csak bedobja a kérdést a közösbe, hanem hozzá irányítja. Ez utóbbi szolgáltatásnak ugyan viszonylag kevés a felhasználója a Yahoo! Answershez képest, lévén fiatal, de máris nagyon jó híre van - és a Google két hete vásárolta fel, a szóbeszéd szerint 50 millió dollárért.

Mint látható, magyarul csak egy helyen tudunk kérdezni, mivel a nagyok mind angol nyelvűek (hacsak az Aardvarkon nem találunk magyar szakértőt az ismerősök révén, ami egyébként közel sem lehetetlen.) A próbát ezért két nyelven végeztük el, kicsit más kérdésekkel.

Mit kérdezzünk?

A körkérdések közül az elsőhöz egy irodalmi téma adta az ihletet: Cormac McCarthy Az út című regénye. A Pulitzer-díjas mű egy elképzelt globális katasztrófa után játszódik, amely elpusztítja az emberi civilizációt, az író viszont nem árulja el - és a cselekmény szempontjából nem is lényeges -, hogy pontosan mi történt. Kereshettünk volna rá megfelelő fórumot, hogy kiderítsük, milyen katasztrófára gondolhatott az amerikai író, ami atomtélbe süllyeszti az egész bolygót, és elpusztít minden életet, de inkább úgy gondoltuk, a tavalyi filmadaptáció miatt már némileg közismert sztoriról megkérdezzük az internetezőket.

A második kérdésünk is olyasvalami volt, amire sokan tudhatják a választ, nekünk viszont fogalmunk sincs, és valamennyire érdekelt is minket: vajon mennyit keres egy taxisofőr? Hogy konkrétak legyünk, a magyar oldalon egy budapesti, a külföldieken pedig egy New York-i taxisofőr havi keresete után érdeklődtünk.

Forrás: Getty Images
Vajon mennyit keres egy taxisofőr?

A harmadik kérdésben szerelmi tanácsadást kértünk a neten lézengő randiguruktól: Hogyan szólítsunk meg egy lányt, akit nap mint nap látunk, de semmit nem tudunk róla - viszont nem szeretnénk rögtön leégni előtte? Biztosak voltunk benne, hogy ez a közérdekű, sokakat érintő téma megmozgatja majd a válaszadók fantáziáját. A negyedik kérdésünk hasonló, de ennél jóval érzékenyebb magánéleti témát érintett: Hogyan vallja be valaki a szüleinek, hogy meleg?

Az következő két kérdésünk már egyszerűbb volt, csupán a válaszadó oldalak felhasználóinak tájékozottságát tettük próbára. A magyar oldalon arra voltunk kíváncsiak, mi a fene az a profiterol (olasz csokoládés fánk), illetve a creme brulee (Nyugat-Európában közismert desszertfajta). A második "mi az"-jellegű kérdésünkben egy kicsit megosztó témát feszegettünk, és azt kérdeztük: mi az a szcientológia?

Az utolsó kérdésünk ismét a sci-fi rajongókat szólította meg, és titokban reménykedtünk benne, hogy a régóta szunnyadó hitvitát is lángra lobbantjuk azzal kapcsolatban, ki lőtt először a Csillagok háborúja 4. (vagy első, 1977-es) részében: Han Solo, vagy Greedo, a fejvadász? A kérdés persze afféle költői kérdés is egyben, hiszen a filmnek már három kiadása látott napvilágot, amelyek mindegyikében kicsit máshogy szerepel az említett jelenet, köszönhetően a túlbuzgó George Lucas utólagos munkálkodásának.

Utólag még logikusnak tűnt volna utazási- vagy étterem-, esetleg kocsmatippeket kérni a felhasználóktól adott helyen/városban, de arra gondoltunk, erre a feladatra vannak bőven térképes és egyéb specializált keresők - és egyébként is szubjektív kérdés, hogy ki és miért tart éppen jónak egy helyet, ha erre csak úgy rákérdezünk egy fórumon. Mivel ez az Aardvark egyik specialitása, ott mégis megpróbálkoztunk vele, de maguk a válaszadók is jelezték, hogy a tanácsuk szubjektív: Budapest legjobb étterme felől érdeklődtünk náluk. Az internetes válaszadó oldalak egyik nagy erőssége az ott már korábban megválaszolt kérdés-adatbázis, ezért minden esetben meg kellett néznünk azt is, hogy valaki feltette-e már a kérdésünket.

Sokan csak hülyülnek - Gyakorikérdések.hu

A Gyakori kérdések nevű oldal leginkább olyan, mint egy fórum. A kezdőlapon témák szerint kapunk ajánlatot a szájton megfordult kérdésekből, az egyes kategóriák között pedig a bal oldali menüsávban keresgélhetünk. Ha kérdezni szeretnénk, először regisztrálnunk kell, és bár választ szabadon adhatunk, kérdésből maximum egyet tehetünk fel óránként. A menüben kicsit ömlesztve szerepelnek a különféle opciók, ezért nem könnyű áttekinteni, de ennek ellenére lehet boldogulni vele.

Forrás: [origo]
Hasznos tippek számítógépezőknek

A szájton csak szabadszavas kereső van, ezzel kutakodhatunk a már megválaszolt kérdések között, és ha feltesszük a sajátunkat, az oldal egy hosszú leírást jelenít meg arról, hogyan kérdezzünk, és ugyanezzel a keresővel a kulcsszavak alapján elő is hozza a korábbi lehetséges kérdés-válasz párokat.

A kérdések és a válaszok teljesen névtelenek, így bátran kérdezhetünk bármit az oldalon. A fórumhozzászólásként felfűzött válaszokat három pontban értékelhetjük: hasznos volt, közepesen hasznos volt, vagy nem volt hasznos. A kérdező újabb hozzászólásait dőlt betűvel különíti el a rendszer, így észrevehetők maradunk, és tovább lehet göngyölíteni a témát a válaszadókkal.

A McCarthy regénnyel kapcsolatban nem kaptunk választ a kérdésünkre. A taxisok fizetésére vonatkozó kérdéshez hasonló korábban már volt, arra nem érkezett konkrét válasz, de nem tettük fel ismét. A profiterol felől korábban már többen is érdeklődtek, erre egy recept linkje volt a válasz. Egy lány pár héttel előttünk érdeklődött a szcientológia felől is, mivel egy ismerőse miatt aggódott, akit beszerveztek az egyházba. Csak olyan válaszok jöttek, amelyek elítélték a szervezet tevékenységét, de mivel alábbhagyott az ezzel kapcsolatban fórumozók lelkesedése, abban már nem kapott segítséget, hogyan győzze meg a barátnőjét, hogy hagyja ott őket.

Sci-fi rajongók a Star Warsszal kapcsolatban sem nyilvánultak meg a szájton, de az ismerkedős téma már többeket érdekelt: négy választ kaptunk. Ezek mindegyike bátorító, értékelhető, sőt, némileg hasznos is volt. A legjobb talán ez:

Tul kell lepned a visszautasitastol valo felelmen. Akik nagy csajozos f@szk@lapok, azok sem kapnak mindig pozitiv visszajelzest. De ok lesz@rj@k a visszautasitast, es nem fordulnk magukb e miatt, hanem a kovetkezo adando alkalommal mennek a kovetkezo csajhoz. Menj oda hozza, mondd meg neki, hogy regota latod mar erre, es kivancsi vagy merre van dolga, stb. Atlatszo duma, de ugyis le fogja venni miert kerded. Ha nem jossz be neki, majd finoman leszerel, aztan te vagy tovabb probalkozol, vagy feladod - te tudod mennyire erdekel pont o. Sok csaj van a vilagon, aki bejohet neked, ezt sose feledd. Es persze forditva is igaz ez.

A szülők előtti coming-out témájával már nem voltunk ilyen szerencsések. Fél napon belül 21 válasz érkezett, de ezekből csak kettő volt használható, a többiek gúnyolódtak, vagy homofób megjegyzéseket tettek. Persze fel voltunk rá készülve, hogy követ dobunk a vízbe a témával. Úgy tűnik tehát, hogy témától függ, mennyire használható a Gyakorikérdések.hu, erről a nyitóoldali válogatás elég jó keresztmetszetet mutat. A kérdezősködést megnehezíti az egy órás késleltetés, emiatt általában legalább 2-3 óra elteltével számíthatunk válaszokra, ha jönnek egyáltalán. Fel kell készülnünk arra is, hogy a látogatók nagy része csak vicces, vagy viccesnek szánt megjegyzéseket szórni jár a szájtra. Ha vevők vagyunk a humorukra, akkor jól szórakozhatunk az oldalon, miközben informálódunk is.

A külföldi válaszadó oldalak már csak azért is hasznosabbak, mert sokkal több felhasználójuk van, azonban használatuknak előfeltétele, hogy beszéljünk (legalábbis írjunk, olvassunk) angolul. Az általunk vizsgált nagyobb szájtok abban is mások, mint a Gyakorikérdések.hu, hogy különböző rafinált technikákkal igyekeznek megszűrni a válaszokat és a válaszadókat.

A bőség zavara - Yahoo! Answers

A Yahoo Answers egy alaposan kidolgozott, de kicsit régimódi oldal: a fejlesztők gazdag adminisztrációs- és értékelési lehetőségekkel látták el a szájtot, ezért minden lap egy kicsit túlzsúfolt, alig lehet eligazodni a funkciók között. A közösség viszont itt a legnagyobb és a leggyorsabb, több kérdésünkre már perceken belül jött válasz.

A nyitólapon egy nagy méretű Ask, Answer, Discover (kérdezz, válaszolj, keresgélj) opcióhármas fogad minket, amivel gyorsan be tudunk kapcsolódni az oldal használatába, a korábbi kérdéseinket pedig a "My Activity" gomb alatt találjuk meg. A kérdésfeltevésnél viszont egy egész adatlapot kell kitöltenünk, és magunknak kell a megfelelő kategóriába sorolni a kérdést, csakúgy, mint a Gyakorikérdéseknél.

Forrás: [origo]

A Yahoo keresője végig is futja a kérdésünket, és a kulcsszavak alapján javasol már meglévő választ, de ez nem mindig működik pontosan. Ha az oldalon belül nem bukkanunk válaszra, a keresést folytathatjuk a Yahoo!-val a weben is. Ha választ kaptunk a kérdésekre, azokhoz hozzá is szólhatunk, teljes értékelést viszont csak akkor adhatunk, ha van már némi múltunk az oldalon, és magas minősítést értünk el a válaszainkkal, a szájt ezzel igyekszik kiszűrni a vandálokat. Kezdőként csak jelölhetjük, hogy melyik választ fogadjuk el a legjobbnak a beérkezettek közül, ezt pontozhatjuk egytől ötig, és ezzel az oldal le is zárja a diskurzust. Magasabb szinten le-fel rangsorolhatjuk a válaszokat, ha sok érkezik belőlük.

Mások kérdései közül meg is csillagozhatjuk azokat, amelyek számunkra is érdekesek. Az oldalon rendszeresen ismétlődnek a kérdések, mivel a korábbi témák között a szabadszavas kereső nem igazít el száz százalékos megbízhatósággal. Így volt, amit mi is ismételtünk, de ezzel látszólag a válaszadók sem törődtek, és szívesen szóba álltak velünk.

A szájt múltja viszont olyan gazdag, hogy akár Wikipédia helyett (vagy mellett) is használható: a kérdéseinkből alig tudtunk mit feltenni. A sci-fi regényről korábban már volt négy kérdés, így ezt kitárgyalták a felhasználók (aszteroida vagy atomháború a valószínű válasz, de egyik sem egyértelmű), a saját kérdésünkre is kaptunk azért négy, egyébként korrekt választ. A szcientológiával kapcsolatban 25, a randizással kapcsolatban 65 ezer (!), a coming outtal kapcsolatban több száz találatot leltünk az oldalon, és a desszertjeinket is alaposan kitárgyalták már. Randitippeket azért kértünk még egyszer, mert esélytelen volt, hogy a meglévő tanácsok között eligazodjunk, de nem jártunk szerencsével. Íme:

Hand her a note with a picture of the cutest kitten you can find on it......say you named your pet kitten after her......with your phone # on the bottom of the note. GIRLS LOVE KITTENS She will go out with you just to meet little Tiffany, or Britteny kitty!

Vagyis:

Adj neki egy fotót a legcukibb kiscicáról, amit csak találsz... mondd azt neki, hogy róla nevezted el a cicát... és legyen ott a számod a papír alján. A LÁNYOK IMÁDJÁK A KISCICÁKAT Már csak azért is randira megy veled, hogy megismerhesse a kis Tiffany, vagy Britteny cicát!

A New Yorki- taxisofőrök keresetét firtató kérdésre nem kaptunk választ, vagyis kaptunk, de csak annyit, hogy ezt nem lehet pontosan megmondani, Han Solo és Greedo lézerpisztoly-párbaját pedig már legalább tucatnyi alkalommal kitárgyalták itt, és a felhasználók pontos válaszokat adtak az egyes verziókkal kapcsolatban.

Úgy tűnik tehát, a Yahoo Answersen a már meglévő adatbázis a leghasznosabb, amiből egyébként a Google is rendszeresen ad találatokat, a felhasználókat pedig a kurrens, érdekes témákra lehet gyorsan, eredményesen ráugrasztani.

Kézen fogva - Answers.com

A Yahoo Answershez hasonló, de annál jóval korszerűbb, vagy legalábbis átgondoltabb oldal az Answers.com (vagy Wikianswers), ami összeköti a közösségi kérdezz-feleleket a Wikipédiával. Az oldal mottója: Kérdezz bármit, de tényleg!

Az szájt legnagyobb pozitívuma, hogy a Yahoo! Answers káoszához képest kézen fogva vezeti a felhasználót a kérdés-válasz adminisztrációs lépésein keresztül a felugró ablakokon, logikusan elhelyezett opciókon keresztül. Az oldal tetején egy nagy méretű szövegmezőbe kell beírni a kérdésünket, amire a kérdések és válaszok mellett (Community Q&A) webes forrásokban is kereshetünk (All Sources), ami jellemzően egy wiki-oldalt hoz elő. Mielőtt jóváhagynánk, a kérdést, megnézhetjük, feltette-e már valaki, illetve, hogy van-e rá találat a Wikipédiában. A rendszer segít ellenőrizni azt is, hogy a kérdésünket jól betűztük-e, amihez javaslatokat is ad, ami ismeretlen, vagy először hallott tulajdonneveknél nagyon hasznos lehet. Egy felugró keresőablakban kell választanunk a kérdésnek három megfelelő kategóriát is, amiket nem magunknak kell kikotornunk, mivel a beírt szöveg alapján javaslatokat ad az oldal.

Forrás: [origo]
Itt minden kézre esik - egy ideig...

Ha végeztünk, és szeretnénk e-mailben értesítést kérni a beérkezett válaszról, akkor regisztrálnunk kell. Ha már egyszer regisztráltunk, válaszolhatunk is mások kérdéseire, ehhez a kategóriák között kell böngészgetnünk.

A válaszadásnál is több opció van. Ha tudjuk a választ, akkor válaszolhatunk, de ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, beszélgetést is kezdeményezhetünk a témában a kérdés alatt, ahonnan, ha eljutottunk a megoldásig, szintén megadhatjuk a választ. Ha látunk egy olyan témát, ami érdekel, akkor kérhetünk róla értesítéseket is, hogy lássuk, jött-e válasz vagy új információ vele kapcsolatban. A mások által adott válaszokat kibővíthetjük. A kérdéssel kapcsolatban indult párbeszéd már külön lapon kap helyet.

A szájt nagyban épít a lelkes közreműködők munkájára, az egyes témáknak felelőseik vannak. Nagyon idegesítő viszont, hogy a feltett kérdéseinket nem tudjuk kényelmesen áttekinteni, pedig ez lenne a legfontosabb. Az oldal csak az aktivitásunkat naplózza, többféleképpen is (Recent site activity, My wathclist és Question history), de ezek mind puritán kinézetű, nehezen böngészhető listák. Az e-mailes értesítőkre pedig hiába iratkoztunk fel, nem kaptunk levelet az oldaltól.

A kérdéseink közül, a wikipédiának köszönhetően, itt volt a legtöbb kész válasz: a coming out, a desszertek, a szcientológia és a Star Wars is bőven ki volt már tárgyalva, az oldal hatékony keresőjének köszönhetően viszont itt ismétlődtek legkevésbé a témák. Az úttal kapcsolatban egyáltalán nem kaptunk választ, a randizós kérdésre már perceken belül kaptunk javaslatot, és a New Yorki-i taxisofőrörkől is megtudtuk: átlagosan évi 50 ezer dollárt visznek haza. A válaszadó viszont nem saját információval szolgált, hanem egy linket kaptunk tőle.

Beszélgessünk! - Aardvark

Az Aardvark nevű startup a legújabb, és ebben a legígéretesebb kezdeményezés a válaszadó oldalak között. A Vark.com címen üzemelő szájt nem lexikon-szerű tudásbázist próbál építeni, hanem aktív párbeszédbe igyekszik bevonni a felhasználókat. Az oldal nem kategóriák, hanem a kulccszavak alapján meghatározott témakörök szerint csoportosítja a kérdéseket: minden kérdésünkhöz egy-egy kulcsszót kapcsol. Az oldalra a meglévő facebookos, twitteres ismerőseinket is behozhatjuk, és az oldal az ő ismerőseiket is felderíti, mindenkiről leszűrve - a Facebookon beállított adatok alapján ez nagyon egyszerű is -, hogy mi a hobbija, milyen területen tájékozott.

Forrás: [origo]
Diskurzus arccal, névvel

A szájt ennek alapján irányítja a kérdéseket azok szakértőihez, akik remélhetőleg válaszolnak is. Az oldalra regisztráló felhasználók maguk is beállíthatják, hogy mikor, mire, milyen gyakran szeretnének válaszolni, és az Aardvark ezek alapján szórja ki a kérdéseket úgy, hogy mindenkit egyenletesen, az igényeinek megfelelően terheljen le, és lehetőleg a meglévő ismerőseinkhez irányít.

A szájt legizgalmasabb szolgáltatása, hogy az egyszerű, áttekinthető webes felület mellett csevegőprogramon (MSN, Gtalk, stb.) vagy Twitteren keresztül  is elérhető, így mindig kéznél van: ilyenkor az üzenetküldő ablakba kell beírnunk a kérdéseket, vagy a megfelelő utasításokat. Az általunk feltett kérdésekre így itt nem is kerestünk kész válaszokat, hanem mindegyiket bedobtuk, és egy fél napon belül mindegyikre kaptunk is választ. Az oldal nem anonim, így névvel, arccal kérdezünk, és a szájtnak nem is célja, hogy a kérdések ne ismétlődjenek, mivel inkább a folyamatos párbeszéden van a hangsúly. Ugyanazt a kérdést többször is feltehetjük, mivel valószínűleg mindig másnál köt majd ki.

Forrás: [origo]
Csevegés az Aardvarkkal

Ha nem csak célzott kérdésekre várunk rajta keresztül, akkor magunk is böngészgethetünk a legfrissebb kérdések között a nyitólapon, vagy az Answer fül alatt témák alapján kereshetünk nekünk valót.

A szájton jellemzően pár percen belül, vagy pár órán belül kaptunk válaszokat a kérdéseinkre, később azonban már nem, ilyenkor érdemes újraküldeni azokat. A válaszadók szemlátomást komolyan vették a dolgukat. Minden kérdésre, amire jött válasz, 3-4 rövid, de praktikus tanácsot kaptunk. Itt inkább az általános kérdések működtek: a taxisofőrök keresetéről és McCarthy könyvéről nem tudtunk meg semmit, a többi témában viszont jó tanácsokat kaptunk.

Inkább fórumozás helyett jó

A fenti kísérlet eredményeként úgy látjuk, a fórumok és más eszközök mellett is van létjogosultsága a válaszadó oldalaknak. Egy-egy kérdésre itt lassabban kapunk választ, mintha magunk állnánk neki előszedni, de a végeredmény általában sokszínű, többnyire hasznos és még szórakoztató is. A kipróbált szolgáltatások közül a legérdekesebbnek az Aardvark, a legteljesebbnek az Answers.com, a legviccesebbnek pedig a Gyakorikerdesek.hu tűnt. A hagyományos keresést egész biztosan nem váltják ki ezek a szolgáltatások, inkább akkor éri meg hozzájuk fordulni, ha kicsit diskurálni is szeretnénk bizonyos kérdésekről a többi internetezővel, de nem vagyunk otthon a fórumok világában, vagy nincs türelmünk keresni ilyeneket. Maga az Aardvark emellett még arra is jónak tűnik, hogy új, velünk azonos érdeklődési körű ismeretségekre tegyünk szert.

KAPCSOLÓDÓ CIKK