Magyar webkeresők egymás ellen

2010.03.11. 20:40

Gumiszerviz, spagettirecept, vidéki disco, buszmenetrend és Emma Watson - ilyen és ezekhez hasonló dolgokra kerestünk rá a Google hazai riválisának szánt webkeresőkkel, hogy kiderítsük, túlságosan ambiciózus elképzelés-e felhasználókat elcsábítani a világ első számú keresőjétől, vagy van rá valami esélyük.

Az elmúlt években hiába vált a Google idehaza is piacvezető webkeresővé, és a "guglizás" a webkeresés szinonimájává, több hazai fejlesztő és induló vállalkozás vezetője is úgy gondolta, tud jobbat, és saját keresőt indított el. Idén év elején mutatkozott be a nagyközönségnek a régóta zárt tesztüzemben működő Szörcs (lásd interjúnkat a fejlesztőkkel), és a héten vált publikusan elérhetővé az évek óta készülő Bluu.

A Google egyfajta csendes vetélytársaként tavaly nyár közepe óta van a piacon a Yahoo motorjára épülő Johu, és szintén kísérleti üzemben van, de jó ideje bárki által kipróbálható az iGlue is, ami egy irodalmi adatbázis motorjából nőtte ki magát. A hazai keresőpiac egyik régi szereplője a Miner, ami blogkeresőként indult el pár évvel ezelőtt. A Google időközben külföldről, a saját háza tájáról is kapott konkurenciát a Microsoft Bing formájában, amely hónapok óta elérhető magyar nyelvű felülettel is. Nem hagyhattuk ki a körképből az [origo] saját keresőjét, az Ok.hu-t sem, ami a Google találatait egészíti ki saját, hazai indexéből.

Hétköznapi kihívások

Választék tehát van bőven, de a magyaroknak szánt keresők sikere szempontjából a legfontosabb kérdés az, jobban megéri-e ezeket használni, mint a Google-t? A világ első számú keresője azzal lett piacvezető, hogy a legrelevánsabb találatokat adja vissza a felhasználónak, gyorsan, áttekinthető formában. Egy általános célú keresőnek ezzel kell felvennie a versenyt.

Forrás: [origo]
A Yahoo-ra épít a Johu

Éppen ezért ugyanazzal a módszerrel tettük próbára a hazai keresőket: elővettünk néhány olyan keresőkifejezést, amelyek egyrészt népszerűek, másrészt hétköznapi problémákra nyújtanak megoldást, hogy megnézzük, mennyire hasznosak a magyar szájtok a mindennapokban.

Első kör: sztárok

A próbát az internet egyik legkeresettebb személyével, Emma Watson brit színésznővel, a Harry Potter filmek sztárjával kezdtük, majd megnéztük, mit kezdenek a hazai oldalak a legfelkapottabb tinisztárral, Éder Krisztiánnal, vagyis SP-vel.

A magyar Google Emma Watsonra egy rakás képpel, majd a róla szóló Wikipédia-cikk linkjével dobott meg minket, és SP-ről is azonnal tudta, kire gondolhattunk. Legfőbb nemzetközi riválisa, a Bing egy kicsit máshogy működik: ha a magyar nyelvű felületen minden beállítás nélkül beírtuk a keresőbe, mit szeretnénk, akkor a kötelező képek után angol nyelvű linkeket kaptunk, szintén wikipédiát és rajongói oldalakat, no meg az IMDb filmes adatbázisát. Ahhoz, hogy mindezt magyarul lássuk, már kattintanunk kellett a magyar nyelvű, vagy magyarországi találatokra a keresőmező alatt. Kettejük közül a Google találati oldala egy kicsit látványosabb, és az első számú kereső mellett szól az is, hogy a Bing SP-vel már tehetetlen volt.

Forrás: [origo]
Információ-orgia a Bluu-n

Nem úgy a Johu által közvetített Yahoo: SP-re még így is Éder Krisztiánról kaptuk az első találatot, de lejjebb a South Park is előjött lehetséges megoldásként. Ami Emma Watsont illeti, a Johun főleg hazai rajongói oldalakat kaptunk találatként, és kevesebb "hivatalos" információt vagy adatot. Az Ok.hu, az [origo] saját keresője nagyjából a Google találati listájával megegyező linkeket adott, és képeket alapértelmezésben nem, viszont az oldal jobb szélén látható keretben rögtön nézhettünk pár Watsonos filmrészletet a Videáról, és a legfrissebb, róla szóló origós cikkeket is elérhettük. SP-vel kapcsolatban a linkek rögtön találtak itt is, az egyik felkínált videó a tinisztár egyik fellépését örökítette meg, lejjebb viszont már South Parkos videót találtunk. A többi origós találat sem az általunk keresett SP-ről szólt, ehhez már finomítani kellett volna a keresést, voltak itt autós cikkek és termékajánlók egyaránt, amelyekben előfordulhatott ez a kétbetűs rövidítés.

Eddig a "klasszikus" webkeresők teljesítménye, nézzük, hogyan remekelt az újdonsült hazai konkurencia. Nem gondoltuk volna, hogy az iGlue ebben a celeb-kategóriában esélyes lesz, de a találati oldalon részletes életrajzot és személyes adatokat találtunk Emmáról, amihez kattintanunk sem kellett. A felsorolt adatokból még Watson kisasszony testmagasságát és szeme színét (165 centiméter, barna) is megtudtuk - viszont csak angol nyelven. Mivel az iGlue nem is annyira webkereső, mint inkább egy Wikipédia-szerű szuperadatbázis, és további, angol nyelvű próbákat már nem tettünk vele, az SP rövidítésre már egyébként is tehetetlen volt, és Éder teljes nevét sem ismerte. A szájton a jövőben maguk a felhasználók is rendezgethetik, kategorizálhatják a tartalmakat, de most még sok minden hiányzik belőle.

Forrás: [origo]
Emma Watson adatai az iGlue-n

A Szörcs.hu egyik celebkeresésünkre sem adott tökéletes találatot. SP-re csak harmadik helyen hozta fel Éder Krisztián honlapját, és lejjebb is vegyes az összkép. Emma Watsonra itt elég vegyes válogatást kaptunk: a színésznő angol nyelvű hivatalos oldala volt az első találat, lejjebb haza rajongói oldalak, majd cikkek következtek vegyesen.

A Bluu már sokkal hasznosabbnak bizonyult: az oldal szemmel láthatóan az általános keresések során is elsősorban informálni próbál. Emma Watsonra először az életrajzi adatokat vette elő, a magyar Wikipédiából, amelyeket a saját oldalán jelenített meg, alatta ugyanezt ismételte el röviden egy filmes adatbázisból. Lejjebb a webes találatok hazai rajongói oldalakból álltak, de ennél érdekesebb volt a kereső oldalsávja. A Bluu saját egyedi funkcióit reklámozó linkek alatt ugyanis sajtóhírekből találtunk egy egész jó válogatást. Az SP-keresésünk már nem volt ilyen sikeres, a Bluu ugyanis nem jött rá, hogy mit szeretnénk, így bár a találatok között ott volt Éder honlapja is, a linkek többsége másról szólt.

Forrás: [origo]
Az Ok.hu is kitalálta, ki az az SP

Az új hazai mezőnyben a legrégibb kereső a Miner, ami, mint ahogy rögtön az elején kiderült, nem nagyon vethető össze a hagyományos szabadszavas keresőkkel. Az oldal az SP kifejezésre nem talált számunkra releváns találatot, és Emma Watsonra is többségében csak külföldi, angol nyelvű oldalakat adott a kötelező képeken, és a találati lista tetején megjelenített wikipédiás életrajzon kívül.

Az ifjú színésznővel kapcsolatban jóval több információt reméltünk attól, hogy tovább szűkítettük a kategóriákat az oldalsávon. A blogok és videók között keresgélve tényleg hasznos linkeket kaptunk, a fórumkereső már nem nagyon remekelt, mivel változatos témák jöttek elő benne, ahol éppen csak említik Watsont, a Twitterről pedig kizárólag angol nyelvű találatokat adott a Miner. A kattintgatás során az volt a legfeltűnőbb, hogy mennyire lassan végzi a találatok típusa szerinti szűrést az oldal.

Második kör: hétköznapi szükségletek

A kiválasztott hazai webkeresőket (mínusz az iGlue-t, a fentebb említett okból) ezek után olyan hétköznapi kérdésekkel bombáztuk meg, amelyekkel valószínűleg nap mint nap szembesítik őket a netezők. A márciusi havazást elnézve valószínűnek tartottuk, hogy cikkünk írásakor még sokan szeretnék tudni, hogyan kell felszerelni a hóláncot az autóra - ezt többféleképpen megfogalmazva is beütöttük a keresőkbe. Ugyanezen logika mentén kerestünk ügyeletes gyógyszertárat is Budapesten egy külső (XVIII.) kerületben, és hogy ne legyen túlságosan főváros-centrikus a keresés, gumiszervizt Pápán és buszmenetrendet a Pécs melletti Orfűre (bár az ottani strandolásnak még nagyon nem jött el az ideje). Mivel manapság divatos dolog a netről főzőcskézni, receptkeresést is indítottunk a szájtokon: e területen kezdők lévén nem valami rafinált fogást, csak a carbonara spagettit szerettük volna elkészíteni saját kezűleg.

Forrás: [origo]
Reklámok jöttek elő hóláncra a Mineren

A hólánccal kapcsolatos kérdésre a Google adta a leghasznosabb választ egy újságcikkel, ami részletes útmutatót tartalmazott. A téma népszerűségéről ott már az is árulkodott, hogy a keresés megjelent a szövegmezőnél felugró javaslatok között. A Bluu, az Ok.hu és a Szörcs ugyanazokat a találatokat dobta ki: egy bizonyos típusú hólánc forgalmazójának az oldalán szerepelnek instrukciók annak felszereléséhez. A Bing.com ugyanezeket a találatokat hozta, a Mineren pedig sem a webes, sem a videós, sem a blogos találatokkal nem boldogultunk.

Az ügyeletes patikákat rengeteg weboldal listázza, ezekből mindegyik kereső tudott adni egy használható válogatást, de legjobban a Google (és az Ok.hu) teljesített, ott már az első találat hasznos volt, a Miner pedig a legkevésbé használható listát adta vissza. A gumiszervizes kérdéssel, úgy tűnik, egyik szájton sem tudtunk kifogni: Pápán pont van egy igen jól keresőoptimalizált vállalkozás, amelyiknek a weboldalát mindegyik kereső az első helyen, vagy a top háromban hozta.

Forrás: [origo]
Szörccsel is túléltük a defektet

Pécsről Orfűre viszont már csak a Bluuval jutottunk el egy kattintással: a keresést beírva nem is találati listára, hanem azonnal a megfelelő volános buszmenetrendre jutottunk. Ezzel szemben a többi szájton csak linkgyűjteményeket vagy más, az üdülőhellyel kapcsolatos lapokat találtunk, a Szörcs pedig el is szállt a kereséstől.

A spagettivel kapcsolatban meglepő eredményt kaptunk. Nagyon vártuk volna, hogy a Miner egyből remek gasztroblogos recepteket kínál majd fel, ehelyett itt kaptuk a legrosszabb találatokat, tele idegen nyelvű - például svéd linkekkel. Csak akkor kaptuk meg a megfelelő listát - ezt viszont nagyon gyorsan -, amikor magunk kattintottunk át blogkereső üzemmódba, ekkor viszont már kiváló válogatást adott a kereső. Hasonló meglepetést okozott a Bing is: elsőre az is főleg külföldi találatokat adott (a recept szó nem volt elég ahhoz, hogy a szoftver rájöjjön, magyarul keresünk), viszont a magyar nyelvű találatokra szűrve itt első kézből kaptunk egy eredeti olaszországi receptet az Italian Job blogról, ami az egyik kedvencünk a témában - és a többi kereső találatai között nem szerepelt a szokásos hazai receptgyűjtemény-oldalak mellett. Egyébként egyik keresővel sem maradtunk éhesek.

Harmadik kör: aktualitások

Az utolsó menetben hétvégi szórakozási lehetőséget kerestünk, és aktuális híreknek próbáltunk meg utánanézni a keresők segítségével. Ismét arra voltunk kíváncsiak, mennyire ismerik a szájtok a vidéket: tudnak-e egy diszkót Debrecenben? A versenyt ebben a témában a Google nyerte: a keresés nyomán több térképes ajánlatot is kaptunk a hajdú-bihari megyeszékhely környékén az éjszakai szórakozóhelyekre. A Bing találati listája szintén hasznosnak bizonyult, mivel sikeresen kiemelt egy helyi klubot a választékból, akárcsak a Miner, de a többi szájton csak információs oldalakat, linkgyűjteményeket találtunk, amelyekben tovább kellett volna bogarászni.

Forrás: [origo]
A Google térképes találatát senki nem verte

A keresőkkel próbáltunk meg tájékozódni a közelmúlt egyik fontos belpolitikai eseményéről, a Hagyó Miklós körüli botrányról is. Feltételezve, hogy az elképzelt netező teljesen tájékozatlan az ügyben, csak annyit írtunk be a keresőbe: "Hagyó Miklós botrány". Érdekes, hogy egyik oldal sem hozta elő a legfrissebb újságcikkeket, még az Ok.hu ajánlatai között is régebbiek szerepeltek, főleg februárból.

Forrás: [origo]
Recept egy blogról: kellemes meglepetés a Bingen

A Bluu és a Johu azzal segített ki minket, hogy felhozta az [origo] megfelelő címkeoldalát, ahol minden, a volt főpolgármester-helyettesről szóló cikk szerepel, előbbi viszont egyáltalán nem adott külön cikkajánlót ehhez a témához, pedig itt nagyon kellett volna. Ha a botrány szó nélkül ismételtük meg a keresést, akkor már előkerültek a legfrissebb hírek a Google-ban, az Ok.hu-ban, a Szörcsben, a Bingben és a Johuban egyaránt. A Szörcs egyik kiemelt trendje cikkünk írásakor a "nokiadoboz" kifejezés volt, ami szintén ehhez az ügyhöz kapcsolódik, de minden friss cikket csak az Ok.hu jelenített meg a közvetlen origós ajánlónak köszönhetően.

Sokat kell még fejlődniük

A fenti tapasztalatok tükrében nem könnyű rangsort felállítani az új keresők között, de ezt most meg sem próbálnánk. Az mindenesetre egyértelmű, hogy nincs olyan hazai kereső a választékban, amelyik már most a Google babérjaira törhet, mint általános kereső. Arra, hogy alkalmanként, bizonyos feladatokra a Google helyett használjuk, már inkább van esélye a Bluu-nak, mivel sokszor nagyon jól informál, és tényleg hasznos eszközei vannak. Emellett a Bingre sem árt odafigyelni, amivel valahogy úgy vagyunk: nem rossz, nem rossz, de nem elég jó. A Miner továbbra is kiváló gasztronómiai témában, ami régóta az oldal egyik specialitása, így ebben semmi meglepő nincs, ahogy abban sem, hogy az Ok.hu-t nagyon értékessé teszi az aktualitásokhoz kapcsolódó hírek és más ajánlatok megjelenítése - a legkönnyebben innen jutottunk el ugyanis hírekig, de mint látható, ez is nagyban függ a keresőszavak jó megválasztásától.

Tegyük hozzá azt is: a hazai keresők folyamatos fejlődésben vannak. A mostani tesztben többször kiábrándítóan szereplő Szörcsből például, úgy tudjuk, napokon belül jön az újabb verzió. Érdemes tehát rendszeresen próbára tenni a magyar, vagy legalábbis a magyar piacra célzott webkeresőket, mivel egy-két dologban, mint a fenti példák mutatják, kezesebbek lehetnek, mint a jól megszokott Google.

KAPCSOLÓDÓ CIKK