Perelik az Apple-t a felhasználókról árulkodó alkalmazások miatt

Vágólapra másolva!
Közös keresetet nyújtottak be az Apple és bizonyos iPhone-szoftverek gyártói ellen azok a felhasználók Kaliforniában, akik nehezményezik, hogy az okostelefonos szoftverek a tudtuk nélkül adnak át bizonyos információkat a hirdetőknek.
Vágólapra másolva!

Az Apple mellett a Pandora, a Dictinary.com, a Weather Channel vagy a Backflip és más népszerű iPhone-alkalmazások fejlesztőit is megnevezték a felperesek a kaliforniai kerületi bíróságon beadott keresetükben - adta hírül a Bloomberg. A felhasználók azért perelik az informatikai cégeket több nagy ügyvédi iroda segítségével, mert az iPhone-os szoftverek, ugyan csak a felhasználó tartózkodási helyének felhasználását kérik, részletes statisztikákat küldenek a hirdetőknek a szoftverhasználatról.

A mobilkészülékek egy olyan egyedi azonosítóval - UDID - is rendelkeznek, ami lehetővé teszi, hogy minden egyes készüléket pontosan nyomon lehessen követni. A felperesek szerint az adattovábbításról az Apple vagy a szoftvercégek egyáltalán nem tájékoztatják a felhasználóikat, és az saját adatvédelmi előírásaikat is megsérti. A hasonló adatszolgáltatás viszont bevett gyakorlat a mobilszoftver-iparágban, mivel ennek alapján helyeznek el hirdetéseket az ingyenes alkalmazásokban az erre szakosodott cégek.

A sajtó tárta fel az adatok útját

A felpereseket képviselő Wilson Troclair & Lewis ügyvédi iroda egyik munkatársa szerint a felhasználóknál kellene, hogy legyen a kontroll azzal kapcsolatban, hogy mennyi adatot ad ki róluk a készülék egy harmadik félnek. "Ez a magánszférájuk megsértése, ami a beleegyezésük nélkül történik" - írja le a helyzetet az ügyvéd. Az Apple és az érintett szoftvergyártók egyelőre nem kommentálták az ügyet, az amerikai mobiltelefonos reklámszövetség (Mobile Marketing Association, MMA) pedig most készül kialakítani az adatszolgáltatásra vonatkozó szakmai irányelveket.

Az MMA képviselői arról biztosították a sajtót, hogy a szövetség tagjai az átláthatóság hívei a kérdésben, bár az UDID és a többi információ felhasználása a mobilhirdetéseknél nem volt közismert mindaddig, amíg a New York Times másfél héttel ezelőtt nem foglalkozott a kérdéssel. A lap munkatársai megállapították, hogy az androidos okostelefon-szoftverek is hasonlóan továbbítják az adatokat. Az USA-ban szövetségi szintű szabályozás nincs a kérdésben, és a szövetségi hírközlési és kommunikációs hatóság, az FCC is kritizálta az iparági szereplőket, amiért késlekednek az adatvédelmi irányelvek kidolgozásával.

Van, aki szerint kamuper

A Business Insider értékelése szerint viszont a felhasználói adatok feldolgozása elengedhetetlen a mobilos célzott hirdetési rendszerek működtetéséhez, és az adattovábbítás nem jelent nagyobb kockázatot, mint a hagyományos webböngészőkben a felhasználókat a weboldalak számára azonosító sütik (cookie-k) működése. A lap szerint a pereskedés egyenesen az üggyel megbízott ügyvédi irodák érdeke, mivel egyikük, a KamberLaw több hasonló, nagy összegű kártérítésért indított eljárásban részt vett, például a Netflix vagy a Facebook ellen.