A Google Mapsen is elindult a mobilos helymegosztás

Vágólapra másolva!
A Google az egyik legnépszerűbb okostelefonos közösségi szolgáltatással, a Foursquare-rel száll versenybe: az androidos Maps felhasználói folyamatosan közölhetik ismerőseikkel, hol vannak éppen.
Vágólapra másolva!

A Foursquare a tavalyi év egyik nagy webkettes sikere volt, a mobilos helymegosztásra alapuló, játékos alkalmazást hatmillióan használják világszerte. A foursquare-ezők az okostelefonos kliensprogram segítségével bejelentkezhetnek a térképre előre felvitt helyekre, és ezek típusai alapján pontokat is gyűjtögethetnek.

A Google frissen elindított helymegosztó szolgáltatása ugyanezen az elven alapul. Saját neve egyelőre nincs, a dolog ilyen szempontból egy kicsit zavaros: a bejelentkezés (check-in) ugyanis a Google Mapsen (magyarul Térképek) belül érhető el, de a Latitude (szélességi kör) nevű szolgáltatás valósítja meg, és egyelőre kizárólag az androidos okostelefonokra írt Mapsben érhető el. Tulajdonképpen arról van szó tehát, hogy a helymegosztásra már eddig is alkalmas Latitude-öt megfejelték egy könnyen kezelhető mobilos felülettel és egy mobilos közösségi funkcióval.

Tízmilliós felhasználótábor adott

A dolog lényege annyi, hogy a felhasználók a rendszerben felvett ismerőseikkel vagy akár az interneten keresztül bárkivel nyilvánosan megoszthatják, hogy hol vannak éppen. A telefon a felhasználó tartózkodási helyét automatikusan képes meghatározni, egy koordinátához pedig hozzáköthet ismert pontokat. A rendszer a Google Mapsre felvitt látnivalók (POI-k), illetve vállalkozások (cégek, üzletek, éttermek, szórakozóhelyek) katalógusát veszi alapul ehhez.

Forrás: Google

Amíg a Foursquare önerőből hódított meg több mint hatmillió embert világszerte, addig az androidos térképeket már most is tízmillióan használják, kérdés azonban, ezek közül hányan mozdulnak majd rá az új lehetőségre. A Foursquare fő vonzerejét ugyanis az egymás közötti játékos versengés jelenti: a felhasználók a bejelentkezésekkel összegyűjtött pontokkal jelvényeket, vagyis díjakat szerezhetnek, és törzshelyeik "polgármesterévé" is válhatnak, ahogyan a szoftver ezt hívja. Az online marketingesek már fel is ismerték az ebben rejlő lehetőségeket, és a foursquare-ezők által felkapott helyek kedvezményeket is kínálnak a törzsvendégeknek.

A Google ilyen szofisztikált pontrendszert nem épített be a saját rendszerébe, viszont a "Regular" (rendszeres látogató), "VIP" és "Guru" címet elnyerhetik a törzshelyeiktől a Mapsen. A bejelentkezéshez képet, címkéket, szöveges kommentárt is lehet fűzni, de ami a legfontosabb, az androidos térképszoftver képes igény szerint figyelni a felhasználó tartózkodási helyét, és szólni, ha elfelejtett bejelentkezni. Sőt, ha a felhasználó szeretné, a szoftver automatikusan is belépteti az egyes helyekre, a kilépés pedig minden esetben automatikus.

A Google videója az új szolgáltatásról

A Google magyarázata szerint így ismerőseink nem hihetik azt, hogy még ott vagyunk valahol, ahonnan már elmentünk. Az automatikus be- és kiléptetés viszont, amennyire kényelmes, olyannyira riasztó is lehet némelyek számára, de még az elkötelezett felhasználóknak is okozhat kényelmetlenségeket, ha szándékolatlanul bekapcsolva felejtik.

A mobilos helymegosztásra épülő funkciók bevezetésével a Facebook is kísérletezik Places néven, és már a twitteres üzenetekhez is hozzá lehet adni tartózkodási helyet ugyanilyen logika alapján, de a Foursquare sikerét eddig más szolgáltatók nem tudták utolérni.