hirdetés

Belorusz programozók valósították meg a tankőrültek álmát

2011.02.28. 17:27

T34-esekkel, Tigrisekkel és más történelmi harckocsikkal lövöldözhetünk egymásra az interneten játszható World of Tanksben, ami a hasonló játékok által eddig elhanyagolt páncélosok kedvelőinek készült. A fehérorosz fejlesztésű szoftver nem csak a profi billentyűzethuszároknak nyújt kiváló szórakozást, és ingyen is ki lehet próbálni.

Különös, hogy az ötletre, amit a Wargaming.net megvalósított, még nem csapott le senki más, hiszen online multiplayerben egymás ellen játszható lövöldözős játékokból rengeteg van, a második világháború is közkedvelt téma, azok a játékok pedig, amelyekben nem csak puskával a kézben lehet rohangálni, hanem járművek is vannak, mindig népszerűek voltak. A Call of Duty, a Halo vagy a Battlefield-sorozat egyes részeiben felbukkantak már harcjárművek, de ezek soha nem a főszereplői voltak az összecsapásoknak - legalábbis nem így, ahogy a londoni székhelyű, fehérorosz fejlesztőkkel dolgozó cég játékában.

A World of Tanks nagyon egyedi, és nagyon élvezetes játékélményt nyújt.  A játék lényegi része rövid, maximum 15 perces csatákból áll, amelyekben két, egyenként 15 járműből álló csapat harcol egymás ellen. A cél: kilőni az ellenfél összes tankját, vagy elfoglalni a bázisát. A játékot színesíti, hogy ugyan csak páncélosok vesznek bennük részt - vagyis nincs jelen gyalogság vagy más fegyvernem -, de ezekből sokféle van.

Eltérő szerepek

A játékosok ugyanis választhatnak könnyű, közepes és nehéz páncélosok, a tüzérség szerepét betöltő önjáró lövegek, és tankvadászok közül. Minden járműtípus más játékélményt biztosít: a gyors, de gyenge fegyverzetű könnyű tankok leginkább csak felderítésre jók, a közepes tankok számítanak univerzális csapásmérőnek, a nehezek elpusztíthatatlan, de lomha mobil erődök.

A rohamlövegek kezelői lassú, rendkívül sebezhető, de akár az egész pályát átlőni képes ütegekkel rendelkeznek, amelyekkel a távolból semmisíthetik meg a felderítők által kiszúrt célpontokat. A harckocsivadászok szintén kerekeken guruló, gyenge páncélzatú ágyúk, amelyek viszont rendkívül jó rejtőzködési képességüknek köszönhetően ejthetik csapdába az óvatlanul előre merészkedő ellenséget.

Forrás: [origo]
Valahol Oroszországban

A játékban jelenleg hatvanféle történelmi tankmodell szerepel a harmincas évektől az ötvenes évek elejéig. A World of Tanks járművei a fő paramétereiket tekintve, amennyire csak lehet, valósághűen szimulálják egykor létezett mintáikat, és a készítők bevallottan a tankok szerelmeseinek akartak kedvezni a valósághű modellek szerepeltetésével. A szoftver weboldalán egész lexikonban - Tankopedia - böngészhetők az elérhető típusok.

A játékosok így nem csak a második világháború olyan csúcsragadozóinak virtuális parancsnoki állásába ülhetnek be, mint a T-34-es vagy a Királytigris, de ezek összes elődét, vagyis a tankok evolúciójának minden fázisát végigjátszhatják. Sőt, a játékban olyan prototípusok is szerepelnek, mint például a Sztálinról elnevezett, összesen három példányban elkészült IS-7, vagy a német Maus. Egyelőre csak orosz, német és amerikai tankokból lehet válogatni, de a végleges verzióban a tervek szerint olasz, francia és brit modellek is szerepelnek majd, összesen 150 típus.

Nem nehéz begyakorolni

A tankok kezelését nem bonyolították túl a fejlesztők, ez pár perc alatt elsajátítható: a billentyűzet WASD gombjaival lehet haladni, az egérrel célozni és lőni, az Enterrel pedig üzeneteket küldeni a játékostársaknak. A játék alapvetően külső nézetes, de a pontosabb célzás érdekében a Shift lenyomására a kamera belső nézetre vált, a rohamlövegekkel pedig felülnézetbe, hogy be lehessen célozni a távoli egységeket.

Ízelítő a játékból: egy bajnokság ütközeteinek felvételei

A harcok a hasonló tematikájú, szintén a neten keresztül egymás ellen játszható belső nézetes lövöldözős játékokkal (multiplayer FPS) szemben már csak azért is szórakoztatóbbak az átlagos játékos számára, mert kicsit kimértebb ütemben zajlanak. Ha egy kezdő beszáll egy átlagos lövöldözős játékba, akkor a profik pár másodperc alatt nevetve körbetáncolják és szitává lövik. A World of Tanksben viszont nem annyira a gyors reflexeken, hanem inkább a taktikán van a lényeg. A tankok eleve kicsit lassabban haladnak, és a páncélzatuknak köszönhetően szerencsés esetben akár több találatot is kibírnak.

A harckocsikkal így a rendelkezésre álló pár percben a szerepüknek megfelelően kell manőverezni, és általában csak az éli meg az összecsapások végét, aki okosan, a többiekkel összetartva, fedezékről fedezékre, megfontoltan halad előre. Ez a harcokban már csak azért is jelent némi kihívást, mert a jelenleg elérhető játékmódba a szoftver véletlenszerűen sorsolja össze egy-egy csatába a résztvevőket, akik azután tapasztaltságuk, vérmérsékletük függvényében boldogulnak a második világháborús csatahelyszínek hangulatát idéző, rombolható épületeket, kidönthető fákat felvonultató térképeken.

Igazán nemzetközi élmény

A szoftverben persze van mód egyszerű módszerekkel kommunikálni: a sakktábla-szerűen felosztott térképre kattintva lehet megjelölni az elfoglalni kívánt zónát, vagy azt, ahová éppen erősítés kell, és a funkcióbillentyűk lenyomásával lehet rövid üzeneteket küldeni egymásnak (például Támadás!, Vissza a bázisra!, Értettem! Segítség! és így tovább). Emellett persze nagyon vicces az a bábeli nyelv- és főleg szitkozódás-zavar, amit a szöveges csevegés során egymásra zúdítanak a társaik teljesítményével  elégedetlen játékosok. (Az európai szerveren tapasztalataink szerint orosz, cseh, lengyel és finn játékosok vannak jelen nagy számban.)

Forrás: [origo]
Most éppen találatot kaptunk (célzás a lövész szemszögéből)

Néhány lejátszott ütközet után azonban könnyen ráérezhet az ember arra, mit kell az adott helyzetben tennie, mikor kell fedezékbe húzódni és mikor lehet előretörni. A rendszeres játékosok kedvéért pedig a szoftver végleges verziójába a World of Warcraftből vagy más online játékokból ismert klánrendszer is bekerül majd. Addig is az összetartó ismerősök maximum 3 járműből álló állandó rajokat hozhatnak létre.

A játéknak fontos része a tapasztalatszerzés, fejlesztgetés is. A játékosok az első bejelentkezésnél egy garázsban találják magukat, ahol először csak háromféle, egy orosz, egy német és egy amerikai könnyű tank közül választhatnak. A fejlettebb modelleket a harcokban megszerzett tapasztalati pontokért lehet cserébe elérhetővé tenni, és a szintén az ütközetekben nyújtott teljesítmény alapján elnyert virtuális pénzért (credit) megvásárolni. A járműveket tíz osztályba - úgynevezett tier - sorolja a játék a főbb paramétereik alapján, és a csatákba úgy igyekszik összesorsolni őket, hogy nagyjából kiegyensúlyozott legyen a mezőny.

Forrás: [origo]
Fejlesztgetés a garázsban

Amíg a játékos nem tud felsőbb osztályba lépni, addig a saját osztályán belül is fejlesztgetheti a járművet erősebb löveggel, páncéllal és más kiegészítőkkel. Mindezeknek köszönhetően nem csak a legerősebb tankokkal élmény a harc. A variációs lehetőségeket bővíti, hogy különféle extra kiegészítőket - például periszkópot, álcahálót, légkondicionálót -, illetve többféle lőszert is lehet vásárolni a gépekhez, amelyek személyzete is fejlődik. A csatákban sebzésből is többféle van, így a gép számon tartja, hogy éppen a lánctalpat találták-e el, ideiglenesen mozgásképtelenné téve a tankot, vagy esetleg a tüzér sérült-e meg, pontatlanabbá téve a célzást.

Egyelőre ingyen van az arany

A tapasztalati pontok és az egyszerű creditek mellett arany - gold - is szerepel a játékban, amit a jelenlegi tesztidőszak alatt ingyen kapnak játékosok (24 óránként 150 egységet), de később, a hivatalos indulás után már csak valódi pénzért lehet megvásárolni. Bizonyos tankokat és kiegészítőket csak aranyért lehet venni a játékban, ahogy tárhelyet is a virtuális garázsban az újabb tankoknak.

Forrás: [origo]
Előrenyomulás a Szaharában

A szintén csak aranyért megvehető prémium előfizetés a feltétele annak is, hogy az ember állandó alakulatot hozzon létre a barátaival, és ilyenkor a csatákban is több pontot és pénzt kap. A végleges verzióban bevezetésre kerülő klánharc pedig azt is lehetővé teszi majd, hogy az állandó csapatok egy világtérképen mérkőzzenek meg egymással tartományokért, amelyek további bevételi forrást jelentenek a fejlesztőknek.

Alapos ízelítőnek azonban az ingyenes alapjáték is elég - bár ez érthetően több kihívással, vagy, hozzáállástól függően, frusztrációval jár. A World of Tanks mindenesetre már most nagy népszerűségnek örvend, a regisztrált játékosok száma idén év elején érte el az egymilliót, február 23-án pedig rekordot döntött azzal, hogy 91 311-en voltak bejelentkezve egy időben az európai szerverén. A Wargaming.net 2010 nyarán mutatta be először a játékot, amelybe január vége óta regisztrálhat ingyenesen bárki.

Forrás: [origo]
Tank a karácsonyfa alatt (az ünnepek óta karácsonyfa jelzi a bázist)

A nyilvános bétatesztelés időszakát tavasszal tervezik lezárni, ekkor indul el a már említett fizetős rendszer, a fejlesztők jelenleg Angliában üzemelnek be hozzá újabb szervereket. Az eddigi eredmények alapján nem nehéz megjósolni, hogy a sok műfaji elemet - FPS (first person shooter, vagyis belső nézetes lövöldözős játék), RTS (real time strategy, valós idejű stratégia), szimulátor, MMO (massive multiplayer online, pontgyűjtésen, fejlődésen alapuló, tömegesen egymás ellen játszható online játék) - összemixelő szoftver a továbbiakban is sikeres lesz.

A lövöldözős műfaj olyan, a 3D-s MMO-k korát megelőző képviselői, mint Scorched Earth vagy a Worms sorozat tagjai a legnépszerűbb PC-s játékok közé tartoztak. Ugyan a World of Tanks ezeknél némileg több elmélyülést igényel, és látványos grafikája miatt legalább egy átlagos erősségű játékgép kell hozzá,  hangulatának, jól kidolgozott játékélményének köszönhetően még így is tömegeket hódíthat meg.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Most
Top 12 óra
hirdetés
hirdetés
Ajánlat
Ajánlat
Ajánlat
youmetry