Milliókat keresnek a YouTube sztárjai

Vágólapra másolva!
A legtehetségesebb videobloggerek már az amerikai éves átlagfizetést is megkeresik a YouTube-on a saját sorozataikkal. A videomegosztó most profik bevonásával segítene még több felhasználónak, hogy kinője magát.
Vágólapra másolva!

Egy-egy YouTube-videó akár több tízmilliós nézettséget is elérhet, ha hirtelen híressé válik, hogy azután egy rakás remixet követően feltöltőik visszasüllyedjenek az ismeretlenség homályába. Az ilyen, internetes mémmé változott videókkal rendszeresen foglalkozunk különféle összeállításokban, és előbb-utóbb a hazai netezők is találkoznak velük.

A YouTube azonban kinevelt egy olyan sztárgenerációt is, amelynek tagjai már évi százezer dollár (közel húszmillió forint) fölötti jövedelemmel rendelkeznek, vagyis az átlagos amerikainál jobban megélnek abból, hogy videoblogot vezetnek a világ legnépszerűbb oldalán. A YouTube még 2007-ben indította el partnerprogramját, amelybe először a legnépszerűbb vloggereket hívta meg, majd megnyitotta a jelentkezést minden netező számára.

Pár ezer néző és saját tartalom a beugró

A jelentkezési feltételek elég egyszerűek: az alkotónak eredeti alkotásokat kell létrehoznia, amelyek alkalmasak online vetítésre, minden általa felhasznált tartalomnak tisztának kell lennie szerzői jogi szempontból (vagyis vagy a sajátjának, vagy jogosan felhasználtnak kell lennie), és legalább párezres nézettséggel kell rendelkeznie - vagy az is elég, ha más formában, például DVD-n árulja saját videóit, és ezekből bevétele is származik.

A szájt a felhasználók oldalain megjelenített hirdetésekből ad részesedést az alkotóknak. Aki felvételt nyer a partnerprogramba, személyre szabott oldalt kap, ahol a sima felhasználónév helyett grafikus logóval azonosíthatja magát, és szép nagy hirdetések jelennek meg a videói mellett, illetve azokon lejátszás közben.

A Next New Networks egyik legújabb alkotása egy zenés Charlie Sheen-remix

2010-ben a YouTube partnerprogamjának már 15 ezer tagja volt, de közülük csak pár százan kerestek évi százezer dollár fölött a hirdetésekből. A videomegosztó vezetése szerint ez nem elég, főleg, hogy a szájtnak egy sor saját tartalmat kínáló oldallal kell versengenie az amerikai nézők kegyeiért. A két legnagyobb ellenfél a sorozatokat és filmeket weben streamelő Hulu és Netflix, de például az NBC is nemrégiben újította meg online kínálatát - természetesen a saját felületén.

A YouTube vezetése ezért döntött úgy, hogy egy profi YouTube-videógyártó stúdió, a Next New Networks felvásárlásával próbál meg lendíteni kicsit a forgalmán. A New York-i székhelyű csapat tucatnyi saját videblogot, vagy inkább webes sorozatot futtat a szájton, amelyekkel eddig több mint 700 milliós nézettségre tett szert. Az alkotóknak tehát vérükben van a webes videóműfaj, és nem csak az lesz a feladatuk, hogy újabb saját sorozatokkal rukkoljanak elő, hanem a YouTube jelenlegi sztárjainak is segédkezni fognak.

Shane Dawson a legnézetteb YouTube-sztár

Ennek az együttműködésnek a részletei még nem ismertek, de feltehetően a Next New Networks segítségére csak azok szorulnak rá, akiknek az ötletük megvan, de a tudásuk, tapasztalatuk talán hiányzik a sikeres webes videózáshoz. A stúdió klipjei ugyanis, még ha van is egy kis amatőr bájuk mind a felvétel, mind a vágás, mind a forgatókönyv tekintetében, aprólékos munkával összerakott darabok, míg a YouTube-on befutott webkamerás sztárok többségét inkább csak a jó ötleteik segítették a népszerűséghez.

Shane Dawson, a legjobban kereső YouTube-sztár egyszerűen csak a kamerába beszél, miközben némileg elváltoztatott külsővel több különböző karaktert elevenít meg. Ő tavaly 315 ezer dollárt tehetett zsebre a hirdetési bevételekből. A második helyen az Annoying Orange áll, 288 ezer dollárral, amelynek alkotója, Dane Boedingheimer ügyes, de szándékosan kicsit gagyi montázstechnikát használ. Az ő rövid szkeccseiben a címszereplő "Idegesítő Narancs" bosszantja a többi zöldséget vagy gyümölcsöt a konyhában.

Az Annoying Orange egyszerű ötlet, ügyesen megvalósítva

A legsikeresebbek között vannak olyan egyszerű, kamerába beszélő fickók is, mint a közéleti eseményeket kommentáló Philip DeFranco, vagy a YouTube-komikus és parodista Ryan Higa. Arra, hogy milyen jópofa műsort lehet készíteni egészen egyszerű trükkökkel is, jó példa Lukas Cruikshanck, aki huszonéves létére egy hatéves, "viselkedési problémákkal küzdő" kisfiút alakít Fred néven, és az ő hétköznapi kalandjait viszi filmre.

Az egyik legújabb YouTube-sztár pedig megdöbbentően egyszerű technikával dolgozik. Emily Kim, a Maangchi's Korean Cooking Show házigazdája csúnyán megfeliratozott amatőrvideókban mutat be koreai recepteket - de valószínűleg a tartalomnak köszönhetően elképesztően sikeres, és bár még nem keres évi százezret a blogjával, de már ebből él. A Next New Networks persze nem csak a videózásban vagy az ötletek megvalósításában adhat segítséget, de abban is, hogyan, milyen trükkökkel lehet a YouTube-ra feltöltött videókat minél nagyobb nézettséghez segíteni, és hogyan kell kapcsolatot tartani a rajongókkal.

Ilyen egy idegesítő nyolcéves: Fred

A hazai néző számára az amerikai videbolog-produkciók legtöbbje élvezhetetlen, mivel vagy a nyelvezetük, vagy a témájuk idegen nekünk. A sikeres videobloggerek között sokan vannak, akik az amerikai sztárokkal vagy közélettel foglalkoznak, mint például a Young Turks, vagy akár a legjobban kereső Shane Dawson. Ugyan a YouTube hirdetéskiszolgáló szerverei készségesen megjelenítenek mellettük magyar nyelvű bannereket is, de az elsődleges célközönség az USA, illetve a világ angol anyanyelvű része. Ez persze azt is jelenti, hogy a YouTube-on összehozható busás bevételből csak az angol anyanyelvű, vagy legalábbis jól beszélő, az amerikai közönséget megszólítani képes alkotók részesedhetnek.