27 milliárd forintot költöttek el a hirdetők 2010-ben a magyar neten

Vágólapra másolva!
Az internetes reklámra költött összeg idehaza már a teljes reklámköltés 16 százalékát tette ki 2010-ben, az idei növekedést pedig lehetetlen megjósolni az IAB Hungary szerint.
Vágólapra másolva!

A nettó hazai online reklámköltés 2010-ben 27,2 milliárd forint volt, amelynek legnagyobb részét, 54 százalékát, vagyis 14,8 milliárd forintot a weboldalakon megjelenő (display) hirdetésekre költötték a reklámozók az interaktív hirdetési szakma legrangosabb szakmai szervezetének számító IAB (Interactive Advertising Bureau) hazai képviselője, az IAB Hungary adatai szerint. A második legnépszerűbb hirdetési forma a keresőkben megjelenő hirdetés, amelyre tavaly 7,48 milliárd forint, vagyis az online hirdetési bevételek 28 százaléka jutott, azonban ez az összeg nőtt a legnagyobb arányban, 44 százalékkal. A display hirdetések összege 7 százalékkal volt nagyobb az előző évinél.

Az online reklámtorta többi részét az apróhirdetés és az ár-összehasonlító portálokon megjelenő hirdetések összege (listing) teszi ki 15 százalékkal, illetve az e-mail 3 százalékkal. Szintén az IAB által vizsgált interaktív hirdetési piachoz tartozik a mobilhirdetés, amire tavaly 500 millió forintot költöttek a reklámozók.

Forrás: IAB Hungary

A mértékadó nemzetközi online hirdetési piaci információkat szolgáltató IAB hazai szervezete, ahol lehet, a piaci szereplők önbevallása alapján végzi az adatok felmérését, illetve a főbb piaci szereplők becslésére, véleményére hagyatkozik. A hazai online hirdetési piac tovább bővül, és idén a mobilhirdetések terén várható jelentős növekedés - mondta Novák Péter, az IAB Hungary elnöke.

Az online hirdetések aránya 2000 óta növekszik a reklámtortán, vagyis a teljes hazai reklámköltésen belül. Ugyan az online reklámköltés növekedésének üteme a gazdasági válság után lassult, a tavalyi 15,9 százalékos részesedés így is 1,5 százalékkal nagyobb, mint a 2009-es, az IAB pedig már korábban azt jósolta, hogy az online hirdetési szektor a korábbi visszaesés ellenére is a reklámpiac relatív nyertese lesz, mivel egyre nagyobb szeletet hasít ki magának a hirdetési bevételekből.

Forrás: IAB Hungary

Az előző évhez képest 16 százalékkal, 3,8 milliárd forinttal nőtt 2010-ben a teljes online reklámköltés. (A gazdasági válság előtti utolsó évben, 2008-ban 42 százalékos volt a növekedés, ami 2009-ben 7 százalékra esett vissza.)

Az online piaci felmérésben az IAB Hungary tagjai mellett a PricewaterhouseCoopers Kft. stratégiai partnerként, a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MaKSZ) pedig közreműködő partnerként nyújtott segítséget. Az IAB az idei évre vonatkozó előrejelzést nem készített, de a későbbiekben negyedévente szeretné felmérni a piacot, és a lehetőségek szerint bővíti a kutatásban résztvevő szereplők számát.