Fogkefét adna a netezőknek a Google vezetője

2011.07.15. 16:28

"Olyan termékeket szeretnénk csinálni, amelyeket az emberek világszerte naponta kétszer használnak, mint a fogkefét" - mondta Larry Page, a Google vezetője. A keresőóriás új elnök-vezérigazgatója a Google+-on értékelte a cég első olyan negyedévét, amely alatt ő irányította a vállalatot.

Larry Page 2011 április negyedikén vette át a Sergey Brinnel közösen alapított cégük irányítását. A posztot korábban Eric Schmidt töltötte be, akit az alapítók feletti "szülői felügyelet" biztosítására vettek fel még 2001-ben. A jelenleg 55 éves Schmidt alatt nőtt a vállalat kétszáz főt foglalkoztató középvállalatból az internet egyik legnagyobb óriásvállalatává. Larry Page úgy vette át a céget, hogy áramvonalasabbá kell tennie azt, meg kell oldania az Android-mobilok problémáit és el kell terjesztenie a vállalat saját operációs rendszerét futtató számítógépeket. Az első negyedéves eredmények alapján az alapító-elnök jól teljesít, kiemelkedően jó negyedévet zárt a cég. Bevételei 32 százalékkal növekedtek, kilencmilliárd dolláros bevétele pedig új rekordnak, a cég eddig legjobb negyedéves eredményének számít.

Áramvonalasítással kezdett az új elnök

Page keze alatt komoly átalakításokba kezdett a társaság: az elnök-alapító a termékekre fókuszáló menedzsmentet akart kialakítani maga körül. "Kevesebb termékre fogunk jobban koncentrálni" - nyilatkozta az új vezető. Az elmúlt pár hónap alatt két projekt leállítását is bejelentette a vállalat: az okosházakban használatos PowerMeter elektromos rendszer és az egészségügyi információk kezelésére való Google Health hamarosan megszűnik.

Forrás: AFP/Chris Hondros
Tíz év várakozás után vette át a Google vezetését Larry Page

Page azonban nem csak az áramvonalasításra és a projektek ésszerűsítésére ügyelt. Két fontos szolgáltatást is elindított a Google az elmúlt negyedévben. Az egyik a két hete tesztverzióban, csupán meghívóval elérhető Google+ közösségi oldal, amelyben a való világ társas viszonyait próbálják átültetni az internetre. Regisztráció után a felhasználónak körökbe kell rendeznie az ismerőseit az alapján, hogy melyik csoporttal milyen információkat szeretne megosztani. Külön körbe kerülhetnek a kollégák, az ismerősök, csoporttársak, igaz barátok és azok, akikkel pletykálni szoktunk.

Két hét alatt tízmillió felhasználót gyűjtött a Google+

A zártság ellenére a Google+-on már több mint tízmillió felhasználó található - ezt a számot már a Google is megerősítette. A tesztüzemben működő szájtot már használó emberek nem restek használni a megosztás funkciót, napi több mint egymilliárd hírt, képet, videót osztanak meg egymással. Hasonló sikernek tartja Page a tavasszal bemutatott +1 gombot, amivel tartalmakat, reklámokat, cikkeket lehet ajánlani Google szolgáltatásokat használó ismerősöknek. A Facebook lájkgombjához hasonló funkciójú gomb először csak a Google szolgáltatásaiban jelent meg, mostanra azonban minden weblapra be lehet illesztenit. A +1 előtt is óriási növekedés áll, és már most is tömegek használják: naponta 2,3 milliárdszor jelenik meg a gomb.

A dizjánváltás a harmadik nagy lépés, amit Page alatt indított el a Google. A Google+ már az új, finomabb, egyszerűbb kinézettel érkezett, és hamarosan megjelent a hozzá passzoló Gmail és Google Calendar dizájn is. Negyedéves értékelőjében az elnök-alapító megígérte, hogy a többi szolgáltatás is átáll hamarosan a finomabb vonalvezetésű, letisztultabb dizájnra.

Óvatosan fognak kísérletezni

A kísérletezéssel nem áll le teljesen a cég. Továbbra is maradnak olyan projektek, amelyek spekulatívak, amelyek csak egy távoli jövőben hozhatnak pénzt. Ilyen például a vezető nélküli autó terve. Page szerint a Google jobban fog vigyázni a részvényesek pénzére. Ehhez az kell, hogy a rövid távú hasznot hozó szolgáltatásokat és a hosszú távon sikeressé tehető ötleteket ki tudják egyensúlyozni. "A növekedés és a bevételek garantálják az innovációra fordítható erőforrásokat" - írta Page.

Forrás: AFP/Lluis Gene
"Olyan termékeket szeretnénk csinálni, amit az emberek világszerte naponta kétszer használnak, mint a fogkefét"

A Google új elnöke szerint az összes új technológia pénztermelő képességét megkérdőjelezik. Tizenkét éve nem hitték, hogy a keresés pénzzé tehető, ma pedig a Chrome-ban, az Androidban és a YouTube-ban kételkednek. A jól működő, sokak által használt technológiákról azonban rendre kiderül, hogy pénzt lehet velük keresni, ráadásul új bevételi forrásokat rejthetnek a hirdetési modell mellett.

A sokak által használt, de termőre még nem fordult technológiák mellett vannak inkubációs fázisban levő szolgáltatások is. A most elindított Google+ közösségi oldalnak, a Localnak és a Commerce-nek még van idő felhasználókat gyűjteni és bizonyítani. A Google még a csak a kezdetén jár pályájának - állította Brin. Még a keresés területén is, amelyet tizenkét éve vezet a Google, is sok megváltoztatni való vár a cégre, ők pedig készek ezeket a változásokat meglépni.

KAPCSOLÓDÓ CIKK