Hiányzó alkatrész miatt áll a MÁV jegyvásárló rendszere

2011.08.26. 17:16

Titokzatos hardver- és szoftverhiba okozta a MÁV internetes jegyvásárló szolgáltatásának leállását, amelynek okait a rendszer szállítóinak külföldi központjában jelenleg is kutatják. Az elektronikus jegyfoglaló rendszer a hétvégén szinte biztosan nem működik majd, de indulásának várható ideje sem ismert még.

Szerda este óta nem lehet jegyet vásárolni a MÁV internetes oldalán, mivel a szolgáltatást kiszolgáló rendszer működésképtelenné vált, és a vasúttársaság szerint még a hétvégén sem lesz elérhető. A MÁV pénteken kiadott közleményében az áll, hogy az üzemszünetet az idézte elő, hogy a jegyrendelő rendszert kiszolgáló szerverben szerdán egyszerre több merevlemezes adattároló is meghibásodott.

Két meghajtó hibáját kibírta volna, hármat már nem

Bár a kiszolgáló adattárolói olyan üzemben működnek, hogy ugyanazokat az adatokat egyszerre több meghajtón is elmentik, a használt adattároló rendszert úgy alakították ki, hogy az legfeljebb két merevlemez meghibásodása esetén tudja folytatni az üzemet, szerdán azonban csaknem egy időben három meghajtó mondta fel a szolgálatot - nyilatkozta a MÁV.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Ennek hatására a teljes adattároló egység leállt, és a meghibásodott lemezegységek cseréje sem vezetett eredményre, mert az új egységeket egy, a diszkrendszert vezérlő hardverben fellépett szoftverhiba miatt nem lehetett üzembe helyezni. Az online jegyrendelő rendszer üzemeltetői felkérték a  szervert gyártó céget a hibajelenségek okainak felkutatására és megszüntetésére, jelenleg a vállalat németországi és amerikai központjaiban vizsgálják ezeket. A MÁV-nál az [origo] érdeklődésére a sajtóosztályon nem tudták megmondani, hogy melyik gyártó hardverei szolgálják ki az internetes jegyrendelő rendszert, ezért a gyártót nem tudtuk megkeresni. A MÁV-nál azt sem tudják, hogy várhatóan mikorra orvosolják a hibát - várakozásaik szerint azonban szinte biztos, hogy a hétvégén még nem lehet majd a világhálón keresztül jegyet vásárolni.

Szakértő szerint nem elég hibatűrő a MÁV rendszere

Egy nagy, több százezer felhasználó által használt internetes szolgáltatás üzemeltetésében jártas, neve elhallgatását kérő szakértő az [origo]-nak úgy nyilatkozott, hogy a helyreállítás elhúzódását az okozhatta, hogy az ipari informatikai megoldásokat szállító cégek nem tartanak fenn nagy raktárkészletet. Egy-egy meghibásodott alkatrészre így hosszú napokat is várni kell, mivel a speciális hardvereket nem lehet egyszerűen beszerezni.

A hosszú várakozási idő nem okoz problémát akkor, ha a rendszert redundáns módon, azaz a kritikus berendezések megtöbbszörözésével alakítják ki: ez ugyan jelentősen növeli a beruházás költségét, de elkerülhetők vagy legalábbis jelentősen minimalizálhatók vele a leállások. A helyzet akkor válik kritikussá, amikor a pótalkatrész megérkezéséig nem lehet bekapcsolni a rendszert. A MÁV esetében a meghibásodott lemezek cseréje sem jelentett megoldást, mert a lemezrendszer vezérlőszoftvere is hibát jelzett.

Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Az [origo]-nak nyilatozó szakértő szerint egy ilyen kritikus szolgáltatás esetében alapkövetelmény, hogy fizikailag is két helyen - vagy két különálló eszközön, vagy akár két külön telephelyen is - tárolják az adatokat, akkor ugyanis egy hasonló adatvesztés nem eredményezi a rendszer teljes leállását.

Rövid utakra lehet jegyet venni automatából

A MÁV-nál az [origo]-nak elmondták, hogy az internetes jegyrendelő rendszer leállása nem érinti az egyes pályaudvarokon elhelyezett, a környékbeli viszonylatokra vonaljegyeket értékesítő automaták működését, amelyek az online rendszertől függetlenül működnek.

Bár most nagy terhet vesznek le a jegypénztárosok válláról, az érintőképernyő helyett egyszerű nyomógombokkal működő rendszer cseréjét már fontolgatja a MÁV. Folyamatban van már száztíz olyan automata beszerzése, amelyek bármely viszonylat bármely vonatára tudnak jegyet adni, beleértve az IC pót- és helyjegyeket is.

A virtuális jegyhez biztosabb rendszerre lesz szükség

A MÁV sajtóosztályától megtudtuk, hogy a vasúttársaság tervezi a 2008-ban indított elektronikus jegyvásárlás további fejlesztését, melynek keretében chipkártyás, otthon kinyomtatható, illetve a mobiltelefon képernyőjén megjelenő vonatjegyeket is bevezetnének, bár ezek időpontja még nem ismert. A társaság szerint ez nagyon komoly fejlesztéseket igényel, mivel a kalauzokat is megfelelő ellenőrző eszközzel kell ellátni, és a jelenleginél komolyabb, még több adatot tároló adatbázist kell kialakítani és üzemeltetni.