Milliárdokat pumpál egy magyar cégbe a Facebook befektetője

2011.12.15. 9:31

3,2 milliárd forintot invesztál az unalmas Powerpoint-prezentációk helyett látványos, pörgő, forgó és zoomoló effektusokkal megtűzdelt előadások készítését lehetővé tevő Prezi-szolgáltatást fejlesztő magyar-amerikai cégbe a Facebookban is komoly tulajdonrésszel rendelkező Accel Partners befektetőcég.

A cég csütörtöki bejelentése szerint a négy évvel ezelőtt Magyar Telekom inkubátorházának fejlesztési projektjéből kinőtt, budapesti és San Francisco-i központokkal is rendelkező társaságba az Accel Partners nevű amerikai cég által vezetett befektetőcsoport invesztál 3,2 milliárd forintnak megfelelő tőkét - közölte a Prezi.

A Palo Alto-i székhelyű Accel Partners már több nagy internetes cég, egyebek mellett a Facebook közösségi oldal indulásánál is bábáskodott, és a világ legnépszerűbb közösségi oldalában tízszázalékos tulajdonrésszel bír. A pénzügyi befektetést követően az Accel Partners egy saját vezetőjét delegálja a Prezi igazgatótanácsába. A cégbe korábban befektető Sunstone Capital és a konferenciáiról ismert TED Conferences cégek továbbra is részesedéssel bírnak majd a Preziben.

Kezelőfelületnek indult, sikerszoftver lett

A Prezi nevű szolgáltatás egy böngészőből használható, számítási felhőt használó prezentációkészítő szolgáltatásként debütált, amely azért vált világszerte népszerűvé, mert a korábban számítógépes prezentációk készítésére szinte kizárólagosan használt Microsoft Powerpointtól eltérő megközelítést alkalmaz, és sokkal látványosabb előadások elkészítését teszi lehetővé. Napjainkra menedzserek és tudományos kutatók számára sikké vált Powerpoint helyett Prezit használni. A cég ingyenes alapszolgáltatást és fizetős extra szerkesztési lehetőségeket kínál, melyeket mostanra hétmillió felhasználó, vagyis hazánk lakosságának csaknem háromnegyedét jelentő ember használ világszerte, pedig tavaly a felhasználók tábora csupán az egymilliót érte el.

A böngészőn kívül mostanra már offline, számítógépre és iPadre telepíthető változatban is elérhető Prezi legfontosabb eleme a sajátos, ZUI-nak (zooming user interface)-nek nevezett felhasználói felület, amelyet még a Kitchen Budapest kutatólaborban dolgozott ki a társaság társalapítója, Somlai-Fischer Szabolcs mérnök és Halácsy Péter, a Budapesti Műszaki-, és Gazdaságtudományi egyetem adjunktusa, és a cég jelenlegi elnök-vezérigazgatója, Árvai Péter magyar származású svéd internetes vállalkozóval.

 

 

Így néz ki egy tipikus, Preziben készült előadás - a Mindentudás Egyeteme 2.0 is ezt használta

A ZUI nevű felület teszi lehetővé azt, hogy egy részlet elmagyarázását követően az előadó egyetlen kattintással nagylátószögű nézetbe váltson, az alapadatokat kiegészítő egyéb információkat jelenítve meg a vásznon egy zoomeffektus kíséretében. Az információk közötti kapcsolatot különböző forgó és mozgó effektusokkal is ki lehet hangsúlyozni a szoftverben, az nem csupán arra alkalmas, hogy különböző effektusokkal folyassa át az egyik diát a másikba.

Nem akarják megölni a PowerPointot

Árvai Péter az [origo]-nak azt mondta, nem az a céljuk, hogy megöljék a PowerPoint szoftvert, hanem az ötletek másokkal való megosztását akarják élvezetesebbé tenni a Prezivel. A cég elnök-vezérigazgatója szerint a két platformmal hasonló a helyzet, mint amikor a rádió után megjelent a tévé, de az előbbi médium továbbra is használatban maradt, még ha népszerűsége jelentősen csökkent is. A Prezi vezetője szerint fejlesztésüknek mostanra még nincs komoly riválisa, mivel mind a Microsoft, mind pedig a Google megoldásai a tipikus prezentációs sémát - egymás után következő diák megjelenítése - követi, forradalmi újdonságot ezek nem tartalmaznak.


Mi az a Prezi? A cég első bemutatkozó videója

Bár konkrét fejlesztési terveket a cég nem árul el, Árvaitól megtudtuk, hogy a társaság bővíteni akarja azoknak az eszközöknek a körét, amelyeken a Prezi elérhető. A céljuk az, hogy az okostelefonok kis képernyőjétől az óriás kivetítőkig mindenféle hardveren elérhető legyen a szolgáltatás. Ennek részeként az iPad mellett később Androidot használó eszközökön is elérhető lesz a szolgáltatás, ennek megjelenését csak az késlelteti, hogy a cégnek kevés fejlesztője van erre a platformra. Másrészt viszont jelenleg az Apple uralja a tabletek piacának háromnegyedét, ezért nem is olyan sürgető a cégnek a rivális platform támogatása - magyarázta Árvai.

Csak böngészőből lehet sikeres a Prezi

Komoly átalakuláson megy keresztül a munkahelyi szoftverek piaca manapság: az emberek hamarosan már nem az asztali PC-jükre vagy laptopjukra feltelepített szoftverekkel fognak dolgozni, hanem ezek online változatait fogják használni. Árvai Péter szerint ez nagyon komoly lehetőséget biztosít a felhőalapú szolgáltatásokat működtető Prezi számára is, mert aki vonzónak találja a szolgáltatást, egyszerűen elkezdheti használni, korábban pedig tulajdonképpen az Office-ára volt utalva.

Miként akarják  megtartani cool, menő terméknek a Prezit? Árvai szerint az emberek nem azért használják a Prezit, mert új, hanem azér, mert olyan szolgáltatást nyújt, amit eddig senki sem. Ráadásul, mivel nem hagyományos, feltelepítendő szoftverről van szó, hónapról hónapra új funkcióval bővítik a termék képességeit, nem tartja valószínűnek, hogy sokan volnának, akik megunnák és otthagynák a szájtot. A cégvezető szerint sok olyan visszajelzést kapnak felhasználóiktól, hogy a Preziben készült bemutatóik után sokkal több kérdést kapnak azokkal kapcsolatban, mint amikor hagyományos .ppt formátumú diákkal dolgoznak - ez pedig azért van, mert a szoftverrel hatékonyabban lehet elmagyarázni bármely ötletet, mint az eddigi megoldásokkal.

Forrás: Prezi
A Prezi használatát bemutató cikkünket itt olvashatja, a szolgáltatást pedig bárki kipróbálhatja a Prezi.com címen.

A közönség a prezis bemutatókat egy vizuális utazásként éli át, amelyet nem passzívan kell bámulni, hanem aktív odafigyelést igényel - magyarázta a cégvezető. Ugyanakkor azt Árvai Péter is beismerte, hogy a Prezivel könnyen abba a hibába is eshet az előadó, hogy prezentációját teletömi zoomeffektusokkal. Pedig ezzel csínján kell bánni, mert a folyamatosan nagyító és kicsinyitő virtuális kameranézetek elszédítik a közönséget. Ezt a problémát egyébként úgy oldották meg, hogy olyan sablonokat gyártottak le az előadásokat szerkesztők számára, amelyek szédülésbiztos kameramozgásokat tartalmaznak.

Akikre még érdemes odafigyelni

A cég budapesti központjában jelenleg negyvenen dolgoznak, de a tőkeinjekció nyomán jövőre megduplázzák a helyi - és jelentős részben magyar -alkalmazottak számát. Árvai Péter szerint nincs baj a hazai műszaki és kreatív szakemberekkel, saját maga azonban sokszor tapasztalta azt, hogy a magyar szakemberek gyakran alulbecsülik saját képességeiket.

Bár a Prezié a legismertebb hazai sikertörténet a high-tech-szektorban, a vállalat vezetője szerint érdemes figyelemmel kísérni a nemrég az amerikai tőzsdére vonult, ugyancsak itthon alapított, budapesti és szegedi központokkal is rendelkező LogMeIn céget. Ez munkahelyi számítógépek és rendszerek távoli, otthoni PC-ről, táblagépről, okostelefonról való biztonságos elérését lehetővé tevő szolgáltatásokat kínál. Árvai Péter szerint az élő webes videoközvetítések egyik világszerte ismert úttörőjének számító - és a fővárosi Graphisoft-parkban székelő - Ustream sikere is figyelemreméltó, de a YouTube-diszkós oldaláról ismert Dragontape-nek is komoly sikert jósol.

Az [origo] Média és Kommunikációs Szolgáltató Zrt. kizárólagos tulajdonosa a Magyar Telekom Nyrt.