Milliós hasznot hoznak a netmacskák

2012.03.01. 16:16

Tele van az internet olyan macskákkal, amelyek dollármilliós hasznot hoznak "gazdáiknak" pusztán azért, mert aranyosak, és az emberek szeretik nézegetni őket. Legyen szó képregényhős, mém vagy twitterező cicáról, a lényeg ugyanaz: a cukiságnak nem tudnak ellenállni az internetezők.

 

Szokatlan médiahackkel rukkolt elő tavaly ősszel egy kanadai reklámcég: a John St. ügynökség azt állította promóciós álvideójában, hogy a világon elsőként létrehozták a catvertisinggal, azaz macskareklámozással foglalkozó részlegüket. Döntésüket a cuki macskás videók elképesztő népszerűségével indokolták. Az ötlet szerint a catvertising mindent cicákkal adott volna el, mert az emberek már nem szeretik a hirdetésszagú hirdetéseket, viszont a házi kedvencekkel készült aranyos kisfilmeket szinte mindenki szívesen megnézi.

A kamuanyagon kívül a cég több vírusvideót is feltöltött a YouTube-ra. Az egyiken például macska vezeti a Mitsubishit, a másikon meg a WWF természetvédelmi szervezet nevében hívja fel a figyelmet a Föld órájára, amikor a felhívás szerint le kell oltani a villanyt - ebben a reklámban nem a környezet megóvására helyezik a hangsúlyt, hanem arra, hogy a macskák sötétben jobban látnak.

 

 

A catvertising című álvideó

Akciójával a torontói John St. nevű cég a netes mémek terjedését kívánta kifigurázni - nem utolsó sorban önmagának is reklámot csinálni -, ám szerte a világsajtóban bedőltek a kacsának. Több száz sajtóorgánumban megjelent a catvertising-sztori, többet között a tekintélyes Wired és a Business Insider magazinokban is.

Talán azzal magyarázható a nemzetközi sajtó hiszékenysége, hogy az internetnek ma már szinte nincs olyan pontja, ahonnan ne lenne két kattintásnyira valamilyen macskás tartalom. A Google videomegosztóján számtalan olyan cicás házifelvétel van, amelyet több tíz millióan láttak. Másrészt valóban vannak olyan internetes szereplők, akik a macskák cukiságából élnek vagy élhetnének, de nem engednek az üzleti csábításnak.

Nevetgélő macskamenhely

Forrás: [origo]
Egy tipikus LolCat - szöveg: "A Wikipédiánkon vagyok, a szócikkünket szerkesztem"

Bár a macskareklám fogalma önálló kifejezésként most bukkant fel először, néhányan már évek óta a macskás tartalmakból élnek. A Cheezburger Network 2007 januárjában indult Eric Nakagawa és barátnője ötletéből, akik olyan képeket posztoltak a világhálón, amelyeken egy cica, és az "I Can Has Cheezburger?", azaz "Kérhetek egy sajtburgert?" kérdés szándékosan helyesírási hibás változata állt. A hawaii páros villámgyorsan befutott, honlapjukat - amely néhány hónap alatt napi másfélmillió látogatót számlált - 2007 szeptemberében kétmillió dollárért adták el.

A Cheezburger Network azóta minden olyan dologgal foglalkozik, amely "cuki vagy vicces", de a vállalat zászlóshajói továbbra is a macskák, kiváltképpen a LoLCats, amelynek történte egészen az 1870-es évekbe nyúlik vissza. A LolCat tulajdonképpen egy formátum, amely - csakúgy mint Nakagawáéknál - annyit tesz, hogy egy macskás képre valamilyen vicces feliratot helyez a készítője. Az első ilyen képet Harry Pointer brit portréfotós csinálta a 19. század végén, ma pedig néhány másodperc alatt bárki LoLCat-gyárossá válhat valamelyik internetes mémgenerátor-szolgáltatással.

A legnépszerűbb macska

Egy másik, már-már legendásnak mondható macskás tartalom az interneten a Simon's Cat néven futó animációs videosorozat. Az anyagokat egy személyben Simon Tofield brit grafikus készíti, akinek a sztori szerint állandóan éhes és játékos macskája bármikor képes galibát okozni a lakásban. Tofield az első néhány perces animációt 2008. december 8-án töltötte fel a YouTube-ra, ezt azóta harmincmillió alkalommal nézték meg, az összes videóra pedig több mint 225 millió internetező kattintott rá.

 

 

A legelső Simon's Cat-epizód

A YouTube-videók nézettsége közvetlenül nem termel hasznot, bármennyire szeretik is a nézők Simon cuki macskáját, viszont már négy képregénykönyvet adtak ki vele, amelyek sikeresek voltak a piacon. Tofiled ezen kívül várja honlapján a hirdetni vágyókat, oldala a nyilvános statisztikák szerint hétmillió letöltést produkál havonta.

A macska, akit másfél millióan követnek

A Sockington névre hallgató cicának másfél millió követője van Twitteren, ezzel méltán bekerülhet az internet legnépszerűbb macskáinak csapatába. Természetesen nem ő írja a rövid bejegyzéseket, hanem a gazdája, a korábban az [origo]-nak is nyilatkozó Jason Scott -, akit röviden internet- és technológiatörténésznek lehet nevezni. Elsősorban a BBS: The Documentary elnevezésű projektjéről lehet ismerni, amelyben a bulletin board systemek, azaz az internetet megelőző hirdetőtáblák történetét dokumentálta.

Forrás: Jason Scott (CC-BY)
Közel másfélmillió követője van Sockingtonnak a Twitteren - fotó: Jason Scott

Scott macskája akkora népszerűségre tett szerit a világhálón, hogy több reklámfelkérést is kapott, ő azonban ellenállt, mondván nem fogja eladni a kedvencét. Az internetarchivátor közleményben magyarázta el, hogy miért ne keressék meg többet nagyszerű ötletekkel. Pedig Sockington "arca" sok pénzt érne, de nem eladó, mert mégis csak egy cica.

Bár Simon cicáján, Sockingtonon és a LoLCatsen kívül vannak még néhányan, akik meg tudnak élni az aranyos háziállatokból, jelentőségüket azonban nem szabad túlbecsülni - nyilatkozott Sándor Szabolcs, a Karmamedia egyik alapítója az [origo]-nak. A szakember szerint ezek a tartalmak kedvesek és viccesek, de nagyjából itt ki is fulladnak. Mémként jól funkcionálnak, de reklámcélokra csak egy-egy speciális esetben alkalmazhatók.