Mit tegyünk, ha átvert az appbolt?

app store, reklamáció az internetes alkalmazásboltokban
Vágólapra másolva!
Okostelefonra és táblagépekre játékok és segédprogramok ezreit lehet megvenni egyetlen gombnyomással a nagy gyártók appboltjaiban, de az esetleges reklamáció zökkenőmentes lebonyolításában az internetes óriáscégek már jóval kevésbé segítik a felhasználók dolgát. Utánajártunk, hogyan lehet panaszos ügyeket intézni a legismertebb szoftverboltok használata esetén.
Vágólapra másolva!

Ma már minden nagy gyártó saját alkalmazásboltot működtet, amelyben a saját platformját futtató mobil eszközök tulajdonosai játékokat, segédprogramokat vagy akár elektronikus magazinokat, filmeket, zenéket vásárolhatnak.

Forgalmát és kínálatát tekintve is a világ legnagyobb alkalmazásboltja az Apple App Store-ja, amelyet az iPhone mellett az iPad táblagép, illetve az iPod Touch készülékek tulajdonosai érhetnek el, de ezzel a szolgáltatással szorosan egybeépülve működik a cég iTunes nevű netes zeneboltja és videotékája is, amelyben tavaly ősz óta már a magyar felhasználók is tudnak vásárolni.

Magyarul is írhat az Apple-nek

Kollégánk a világ legnépszerűbb online zeneboltjában vásárolt meg egy zeneszámot, amely valamilyen hiba folytán nem töltődött le teljes egészében. Ráadásul hiába fizette ki a dalt, az iTuneson a zeneszám melletti ikonon nem jelent meg, hogy a dal már a tulajdona lenne, ezért az ismételt letöltéshez újra meg kellett vásárolnia.

Forrás: AFP/Oliver Stratmann
Az Apple panaszkezelő űrlapja angol nyelvű, de magyarul is ki lehet tölteni

Az App Store-ban vagy az iTunes-ban vásárolt digitális javakkal kapcsolatos problémák esetében csak egy webes űrlapon keresztül lehet felvenni a kapcsolatot az Apple-lel. Bár a kérdőív angol nyelvű, az Apple-nél megkeresésünkre elmondták, hogy akár magyarul is ki lehet tölteni, válaszolni fognak a megkeresésre. A cégtől megtudtuk, hogy az Apple magyar nyelvű technikai támogatási vonalának (06 80 983 435) munkatársai csak az iTunes szoftver vagy egy iPad beállításában tudnak segíteni, számlázási problémák megoldásában nem. A fent hivatkozott internetes felületen lehet jelezni azt is, ha valaki véletlenül vásárolt meg egy alkalmazást, vagy a megvett applikáció például nem vagy nem megfelelően működik: ekkor az Apple visszatéríti annak árát, a program pedig törlődik a készülékről.

Negyed óra gondolkodási időt ad a Google

Valamelyest egyszerűbb a helyzet a Google Android szoftverét futtató eszközökről elérhető Play bolt használói számára. Itt minden fizetős alkalmazás vagy egyéb tartalom letöltését követően tizenöt perc áll a felhasználók rendelkezésre annak tesztelésére. Ha a megvett alkalmazás nem működik, vagy egyszerűen nem nyeri el tetszésüket, egyszerűen törölni kell azt, az app ellenértékét visszatérítik. Az idő letelte után már csak közvetlenül az alkalmazás fejlesztőjével lehet felvenni a kapcsolatot, de ehhez már nem biztosít egységes felületet a keresőcég, megelégszik azzal, ha a fejlesztő feltünteti e-mail címét, telefonszámát vagy honlapjának címét. Ha a külsős fejlesztő inkorrekt, azt külön oldalon lehet a Google-nak jelezni, de saját tapasztalataink szerint elég hosszan elhúzódó ügyintézésre érdemes felkészülni.

Forrás: [origo]
Angol nyelvű, de viszonylag könnyen kitölthető a Google űrlapja

A számlázási vagy egyéb problémák esetén a Google-lal is csak egy webes űrlapon keresztül lehet felvenni a kapcsolatot, amely egyelőre ugyancsak nem érhető el magyarul. Az angol nyelven való kitöltést ugyanakkor valamelyest elősegíti, hogy a kitöltéskor témaköröket kell kiválasztani.

A Microsoftot fel is lehet hívni

A Microsoft legújabb mobilszoftverét, a Windows Phone 7-et használók számára valószínűleg nem teljesen egyértelmű, hogy kihez fordulhatnak alkalmazások vásárlásával kapcsolatos problémáikkal, mert ennek elérését csak több aloldalon keresztül lehet megtalálni a Piactéren. A cég hazai képviseletétől azonban megtudtuk, hogy ilyen panaszokkal az Xbox 360 konzol támogatási oldalán feltüntetett 06 80 018 590-es telefonszámon lehet megkeresni a cég magyar ügyfélszolgálatát hétköznap reggel nyolc és délután négy óra között.

Forrás: [origo]
A Windows Phone Marketplace elérhetőségét az Xbox-oldalon találtuk meg

Ennél a társaságnál legfeljebb egyedileg lehet egy nem tetsző alkalmazás ellenértékét visszakérni, mivel a szolgálatás felhasználási feltételeiben foglaltak szerint "minden értékesítés végleges és vissza nem téríthető, kivéve, ha a törvény vagy egy külön szolgáltatásajánlat másképp nem rendelkezik".

A Nokiával chatelni is lehet

A Nokia legújabb telefonjai már a Windows Phone szoftvert használják, de a cég továbbra is árusít Symbian szoftvert futtató készülékeket, amelyekre az Ovi Store-ban lehet alkalmazásokat vásárolni. A gyártó az [origo]-nak elmondta, hogy mindkét platformmal kompatibilis készülékek tulajdonosai megkereshetik a Nokiát a cég hétköznap reggel kilenc és este hat óra között hívható, hazai telefonos ügyfélszolgálatán vagy az azzal azonos időben elérhető webes chates támogatói oldalon is.

Forrás: AFP/Getty Images/Joe Raedle

Ha egy alkalmazás nem működik, vagy más okokból nem vált be, és a felhasználó vissza szeretné kapni az árát, fel kell vennie a gyártóval a kapcsolatot, amely egyedileg dönt ilyen esetekben.

Nem volt még problémás eset

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál (NFH) az [origo]-nak elmondták, hogy a szervezethez még egyáltalán nem érkezett olyan megkeresés, amelyben valaki táblagépes, okostelefonos applikációkkal kapcsolatban tett volna panaszt. A gyártókat egyébként semmi sem kötelezi arra, hogy magyar nyelvű terméktámogatást nyújtsanak ezekhez a szolgáltatásokhoz, hiszen mindegyiket egy külföldi társaság üzemelteti, és az első belépéskor elfogadott felhasználási feltételekben is ezekkel a cégekkel szerződik a felhasználó.