Programhiba miatt nyert a sakkozó szupergép

Garri Kaszparov, Deep blue, sakk, számítógép
Vágólapra másolva!
Programozási hiba miatt nyerhetett Gari Kaszparov sakknagymester ellen a Deep Blue nevű szuperszámítógép. A tizenöt évvel ezelőtt történt mérkőzést eldöntő hibára egy frissen megjelent könyv derített fényt.
Vágólapra másolva!

Új tápot adhat a Garri Kaszparov és a Deep Blue számítógép közti sakkmeccs igazságosságáról szóló vitáknak Nate Silver The Signal and the Noise című, az előrejelzésekről és következtetésekről szóló könyve - adta hírül a Washington Post amerikai napilap. Murray Campbell, a Deep Blue számítógépen dolgozó informatikus árulta el a napilapban recenzált könyv szerzőjének, hogy az 1997-es mérkőzések során a szoftver egy furcsa hibát produkált az első játszma negyvennyolcadik lépésében. A gép egy alkalommal nem volt képes a stratégiájába illő lépést választani, hanem a vészüzemmódnak megfelelően találomra lépett egyet.

Forrás: AFP
A számítógép rossz lépése zavarhatta meg Kaszparovot

"Elképzelhető, hogy a játszma során fellépő hiba meggátolta Kaszparovot abban, hogy felmérje a gép valódi képességeit" - mondta Campbell, aki szerint elképezelhető, hogy az orosz sakkozóban nem tudatosult, hogy a gép hibát vétette. Silver, az előrejelzés tudományáról szóló könyv szerzője úgy magyarázza ezt, hogy Kaszparov a számítógép felsőbbrendűségét láthatta bele az érthetetlen stragériát képviselő lépésbe. Az elméletet alátámasztja, hogy az első menetet megnyerő orosz sakkozó a második játszmában nehéz helyzetbe került, és végül a számítógép nyerte az összecsapást. Az elméletre nincs bizonyíték, ám az tény, hogy Kaszparov a második játszmában elkövetett egy olyan hibát, ami újabb győzelemhez juttatta a gépet.

A Deep Blue és Kaszparov összecsapásáról szóló anekdota csak az egyik az előrejelzésekről szóló könyvben. Ám a mostani előkerülése miatt a sakkrajongók újra végigrághatják a számítógép és az ember egyik nagy csatájának lépéseit.

Csak másodjára győzte le a gép az embert

Garri Kaszparov és az IBM Deep Blue sakkszámítógépe kétszer mérkőzött meg. Először 1996-ban, játszottak hat játszmát, amelyből Kaszparov megnyert hármat, kettő döntetlennel ért véget, a Deep Blue pedig csak egyben bizonyult jobbnak. Az IBM az egyetlen győzelemmel is elégedett lehetett, ez volt az első alkalom, hogy gépi játékos legyőzött egy nagymestert versenykörülmények között. A második mérkőzés során azonban az orosz sakkozó csak egy játszmát tudott megnyerni, a gépnek két győzelmet szerzett, a többi játszma pedig döntetlennel ért véget.

Forrás: AFP/Ben Hider
Az IBM gépei azóta egy újabb értékes győzelmet szereztek az emberek ellen

A számítógép elleni mérkőzés után Kaszparov csalással vádolta meg az IBM-et és a Deep Blue-n dolgozó csoportot. A sakkozó szerint rontotta az esélyeit, hogy nem tanulmányozhatta gépi ellenfelének korábbi játékait, míg a Deep Blue-n dolgozó csoport Kaszparov sakkmeccseket ezreit tanulmányozhatta át. A vereség után a sakkozó azt nyilatkozta, hogy néha mély intelligenciát és kreativitást látott a számítógép lépéseiben, azt sugallva, hogy emberi játékosok segítették a sakkszámítógépet. Az IBM tagadta a vádakat, a szakértők csak a játszmák közti szünetekben dolgoztak a gépen. Az IBM kezdetben megtagadta a gép naplófájljainak kiadását, később azonban publikálták azokat az interneten.