Kínai tablettel csábít az új Nintendo

Nintendo Wii U, játékkonzol, videójáték
Vágólapra másolva!
Buta táblagéppel az irányítójában érkezik a százezer forintos Wii U: a Nintendo új konzolja grafikában csak behozni képes a riválisait, legyőzni nem. A családi játékokban verhetetlen Nintendo így is tarolhat karácsonykor, az élmény új, az eszköz érdekes. 
Vágólapra másolva!

Kisképernyős táblagépen keresztül lehet bekukucskálni a játékok világába a Nintendo legújabb konzoljának speciális irányítóján keresztül. A november végén a magyar boltokba kerülő Wii U játékok lényegét ugyan a tévén kell nézni, igazi újítása azonban az, hogy irányítójába is egy táblagépéhez hasonló érintőkijelző került. Az okosan felépített játékok használatakor a GamePad rejtett információkat, plusz pályákat, fejtörőket tud megjeleníteni, de akár a játékos virtuális íja célkeresztjének szerepét is betöltheti. A kevéssé átgondolt programokban azonban csak holtsúly a nagy kontroller. A bécsi Game City videojáték-kiállításon azt próbáltuk kideríteni, hogy a karácsony slágere lehet-e a hazai boltokba november végén érkező új Nintendo.

Elavult az első ugrálós videojáték

Bár 2006-ban lelkendeztünk érte, a Wii-re már nagyon ráfért a tuning. A kiadásakor újszerűnek számító mozgásérzékelős vezérlését eltanulták a konkurensek, a HD-felbontás támogatása, a játékok egyszerűsége pedig zavaró hiánnyá vált.


Két képernyőn dolgozhatnak össze a játékosok a Wii U-n

A november végén a hazai boltokba kerülő Wii U elvileg mindent tud, ami elődjéből hiányzik: komolyabban fogja támogatni az internetes játékmódokat, és a játékok látványvilága is vetekedik az Xbox 360 és a Playstation 3-éval. Más kérdés, hogy mára már ezek a konzolok is kezdik elérni a nyugdíjkorhatárt, egy erősebb PC-n már élethűbb grafikai élményt lehet élvezni.

Gagyi képernyő rontja az újfajta játékélményt

A konzol igazi újítása azonban a leginkább egy széles keretű, olcsó kijelzővel felszerelt kínai táblagépre emlékeztető új irányító. A gombokat, irányítókarokat és mozgásérzékelő szenzorokat is tartalmazó GamePad kijelzője 6,1 hüvelykes képátlójával nem marad el a mostani okostelefonoktól, minőségében azonban azok után kullog. Képe életlen, kicsit tompa, az embernek szinte kedve lenne megtisztogatni, hátha valaki csak összemaszatolta - derült ki a géppel töltött mintegy másfél óra alatt.

Forrás: Nintend
Játék nélkül is kilencvenezer forintba fog kerülni

A GamePad egyaránt használható műanyag tollal és ujjal: előbbivel például rajzolni lehet rá, az utóbbi eset pedig például dobócsillagok virtuális dobálására szolgál. Komoly hátrány, hogy az iPaddel vagy akár a legolcsóbb androidos táblagéppel szemben a Wii U vezérlőjét csak egy ujjal lehet böködni, a mára megszokottá vált, több ujjas műveleteknek a játékos búcsút inthet. Legalább a mozgásérzékelőknek van haszna: egyes játékokban például a GamePadet felemelve és körbefordulva lehet körülnézni és lövöldözni.

Szuper játékok menthetik meg az új Wii-t

A Nintendo számára nem újdonság a két képernyős mód: korábban nagy sikernek számító kézikonzoljának, a Nintendo DS-nek a nevében is benne rejlett a "dual screen" azaz két kijelző kifejezés. A Wii U speciális érintőképernyős irányítója azonban teljesen más logikát kíván: a játékosnak a messzeségben lévő tévé és a kezében tartott kontroller között kell váltogatnia. Ez már nem csupán egy gyors szemmozdulatot igényel, így a pörgős játékokban gyakran nincs is rá idő. Hiába irányítottuk a Sega Sonic All-stars Racing Transformed versenyjátékát az új GamePad nevű eszközzel, ritkán volt időnk az érintőkijelzőn feltűnő térképet és visszapillantó tükröt egyszerre tanulmányozni.

Forrás: AFP
Az GamePad súlyára nem lehet panasz, kényelmes használni (képünk illusztráció)

Természetesnek azokban a játékokban tűnik az új irányító, ahol valami jó magyarázat van arra, miért kell váltani a képernyők között. A ZombiU túlélőhorrorban a karakter táskáját szimbolizálja a kis képernyő, amelyből újabb eszközöket lehet előtúrni az élőhalottak két támadása között. A Rayman Lengends című játékban a második játékos az érintőkijelzőn megoldott logikai feladatokkal segíti a pályán küzdő társát. A konzol bemutatására szolgáló Nintendo Land minijátékokból álló csomag legjobb, a házibulik "gyilkosos" játékát idéző részében pedig a kijelzővel rendelkező kontrollert tartó játékos a szellem, akinek be kell cserkészni a tévéképernyőn szaladgáló, és őt leleplezni próbáló társát. A jól kitalált játékban a GamePad érintőkijelzője nagy segítség, az átlagosan ötletes programokhoz azonban semmit sem ad hozzá..

Nem biztos hogy elég beérni a konkurenciát

Az irányítás jelentős újításai ellenére is kételkedik az új konzol sikerében Szávuly Krisztián, a videojátékokkal foglalkozó szakértőket tömörítő hazai szervezet, a Gaming Hungary elnöke. Az [origo] által megkérdezett szakember szerint a Microsoft és a Sony konzolok minőségének beérése önmagában kevés a sikerhez. A japán gyártónak sokkal erősebb játékkatalógusra van szüksége ahhoz, hogy igazán jó vételnek tűnjön az új Wii az elődjével egykorú riválisokkal szemben. Nem csak Magyarországon, de még Nyugat-Európában is drágának számít a százezer forint körüli áron megvásárolható konzol, és hozzá a 12-15 ezer forintos játékok. Bár a játékok a rivális gépekre is drágák, egy Xbox 360-at mozgásérzékelős csomagban már hatvanezer forintért haza lehet vinni.

Super Mario és a többi Nintendo-ikon rajongói biztosan imádni fogják az új gépet, de ez önmagában kevés a világsikerhez, hisz manapság már nem csak az éjszakákat a monitor előtt gubbasztó, elvakult gamerek vásárolnak videojátékokat, a játékprogramok a hétköznapi emberek életébe is beköltöztek. Egy biztos: a játéktervezőkön legalább annyira múlik majd az új Wii sikere, mint a Nintendo mérnökein: ezt a konzolt néhány vicces sportjáték és néhány újabb mariós program már biztosan nem tudja eladni.