Az akadálymentesítés nélküli, kátyús utakkal is képes megküzdeni a japán Chiba Műszaki Egyetem mérnökei által megépített terepjáró kerekesszék - adta hírül a japán techológiai újdonságokról szóló Diginfo.tv. Az eszköz szenzorok erdejét használja, hogy felmérje az előtte álló terepet, és úgy állítja be a kerekeket és az alvázat, hogy a szék átjuthasson az akadályokon.
"A járdákon való közlekedésre a kerék a leghatékonyabb módszer, pont, mint az autón. Ezért a robot többnyire kerekeken mozog, de a kerekeket lábként is tudja használni" - mondta Nakadzsima Suro, a projektet vezető kutató. A kátyúk és elszórt akadályok mellett a padkák sem okoznak gondot a robotszéknek. Arra azonban nem képes az eszköz, hogy felsegítse használóját egy teljes lépcsősoron.
Az ötletes kátyúkerülő mechanizmus mellett az új típusú tolókocsi még két komoly előnnyel rendelkezik. Az egyik, hogy lejtős talajon úgy állítja át a szék dőlésszögét, hogy az a felhasználójának a legkényelmesebb legyen. A másik pedig, hogy ki tudja fordítani a kerekeit annyira, hogy akár egy helyben is képes legyen megfordulni.
A robot négy lába együtt dolgozik. Ha a robot akadályt észlel, akkor nemcsak azt számolja ki, hogy az első kerekeivel le tud-e lépegetni, hanem állít a hátsó lábakon is, hogy azok stabilizálják a széket a manőver közben. Prototípusról lévén szó, nem esett szó sem a szék áráról, sem arról, hogy hány kilométert tud megtenni egyszeri feltöltéssel.
Nakadzsima szerint a robot mozgását nagyrészt kitalálták már, azonban komoly tesztelésre van szükség, mielőtt piacra lehetne dobni az új fajta kerekes széket. A mérnököknek már megfelel a szék, a felhasználók igényeit azonban még fel kell térképezni.