Feleslegesen tiltakoznak a facebookozók

Vágólapra másolva!
Vírusszerűen terjed a Facebookon az az angol nyelvű üzenet, amelyben a felhasználók elutasítják azt, hogy a közösségi oldal felhasználja adataikat. A módszer nem működőképes.
Vágólapra másolva!

"In response to the new Facebook guidelines I hereby declare that my copyright is attached to all of my personal details, illustrations, comics, paintings, professional photos and videos, etc. (as a result of the Berne Convention). For commercial use of the above my written consent is needed at all times!"

Hiába osztják meg a kamu rendelkezést a felhasználók

A fenti mondatokkal kezdődő, angol nyelvű üzenet vírusszerűen terjed a Facebookon a felhasználók üzenőfalain. Nem tudni, ki, vagy kik a téves információkat tartalmazó szöveg szerzői, de abban azt javasolják a felhasználóknak, hogy írásban rögzítsék, hogy jogot képeznek minden személyes, és általuk feltöltött tartalom felett való rendelkezésre.

Az angol nyelvű szöveg megosztása teljesen felesleges, csupán az ismerősök nyitóoldalát terheli feleslegesen, mivel a közösségi oldal használói bejegyzéseken keresztül nem rendelkezhetnek saját fiókjukról. Adatainak kezelésével kapcsolatban minden facebookozó a regisztráció során fogadja el a feltételeket, akármit is ír státuszüzenetébe, az nem számít semmilyen rendelkezésnek.

Nem érdemes mindent megosztani mindenkivel

A Facebook felhasználási feltétlei értelmében a közösségi oldal ingyenes és az egész világra kiterjedő felhasználási jogot szerez a megosztott tartalmaidra, és ezeket allicenc formájában harmadik féllel is megoszthatja - olvasható a User's Digest nevű internetes jogvédő blogon. Ez azt jelenti, hogy ha valaki törli a fiókját, akkor az általa feltöltött tartalmak - például kép - közül csak azok törlődnek véglegesen, amelyeket senki más nem osztott tovább a leiratkozó felhasználó korábbi üzenőfaláról. Ha egy tartalmat többen is megosztottak saját idővonalukon, akkor az csak akkor törlődik véglegesen, ha azt az összes fél eltávolítja.

Ezért adatvédelmi szempontból érdemes a bizalmas vagy intim fotókat, bejegyzéseket csak ismerősök egy szűk körével, nem mindenkivel, pláne nem az egész világgal megosztani. Ekkor ugyanis a feltöltött tartalom felett elveszthetjük a kontrollt, hiszen lehetetlen feladat egyesével megkérni a világszerte élő ismeretleneket egy-egy megosztás törlésére. Arról, hogy a Facebook ne adja ki a felhasználói adatokat a hirdetőknek, az oldal "Fiókbeállítások" menüpontjának "Facebook Hirdetések" nevű pontja alatt lehet rendelkezni. Itt a "Harmadik fél hirdetései" pontban kell kiválasztani a beállításoknál a "Senki" lehetőséget. Ha az alsó, "Közösségi hirdetések beállításainak szerkesztése" pontot is lekorlátozzuk, akkor ismerőseink sem fogják látni a hirdetések mellett, hogy mely márkákat lájkoltunk.

A User's Digest üzemeltetőinek hétfői bejegyzése szerint egyébként a közösségi oldal szabályzatának legutóbbi változtatásai némi javulást hoztak a Facebook felhasználási módjában. A közösségi oldal ezentúl hét napos határidőt ad felhasználóinak a változtatások véleményezésére, és azokról külön e-mailt is küld regisztráltjainak. A fogyasztóvédő blog szakértői ötből három pontosra értékelik a Facebook felhasználási feltételeit az internetezők szemszögéből vizsgálva.