Világuralomra törünk a Google új játékával

2013.01.01. 11:59

Egyetlen óriási játszótérré alakította a világot a Google androidos telefonokon futó Ingress nevű játékával. Bár a program intenzív használata egy-másfél óra lemerít egy átlagos okosmobilt, és kerülőutakon vezeti haza a játékost, mégis könnyű teljesen rákattanni. A Batthyány tér már a miénk!

Az emberek motiválásának legegyszerűbb módját választotta a Google Ingress nevű új játékában: minden játékos az emberiség túlélésének vagy felemelkedésének eszközévé válik. A részvételhez pedig csak egy androidos okostelefonra és Ingress-meghívóra van szükség - mivel a program egyelőre meghívásos rendszerű tesztüzemben fut.

A játékosoknak a portálnak nevezett, csak a mobiltelefon képernyőjén látható energiaforrásokat kell továbbfejleszteniük, a portálok meghackelésével beszerezhető alkatrészekkel. A teljesen felfejlesztett portálokat egymással összekötve területeket lehet lefedni. Ez a gyakorlatban úgy fest, hogy az ember hosszasan áll köztéri szobrokkal szemben, pittyegő mobiltelefonnal a kezében, majd elégedett mosollyal távozik a virtuálisan lefoglalt helyszínről.

Felvilágosodás vagy ellenállás

A játék egyfajta adj király katonátra hasonlít: amelyik fél nagyobb területet fed le, több embert helyez védőháló alá, az nyer. A tervezők még azzal is gondoltak, hogy a nagy lakatlan vidékek kisebb súllyal essenek a latba: egy gigantikus alföldi mező nem ér annyit, mint egy belvárosi terület.

Forrás: Szedlák Ádám [origo]
A forgalmasabb városi terekért már a magyar városokban is dúl a harc

A játék rögtön a gyakorlófeladatok után komoly választás elé állítja a játékost. El kell döntenie, hogy az emberi nem felemelkedését elősegítő Felvilágosodás (Enlightment) vagy a konzervatív, gyanakvó Ellenállás (Resistance) párt tagjává akar-e válni. Egyelőre úgy tűnik, hogy átcsábításra nincs lehetőség, a kezdeti választás örökre szól. Hiába akarna átállni például a játékos az ufópártiak oldalára, ha az elején a konzervatív szárnyat választotta, ott marad.

 


A játék háttérsztoriját is érdemes követni

 

A választással bajtársak is járnak. A játékprogram beépített chatjén rögtön lehet látni, hogy a többi tag mit tervezget, merre indulnak portált foglalni. Ha pedig az újdonsült ügynök jelentkezik a Google Pluson a magyar ingresseseknél, és igazolja magát, akkor a frakció belső csoportjaiba is belépést nyerhet, ahol a konspiráció és az összehangolt támadások kiötlése zajlik.

Világösszeesküvés, de csak annak, akit érdekel

A Google, illetve a játékot fejlesztő Niantic Labs hihetetlen mennyiségű háttéranyagot állított elő az Ingresshez. A játékos videókon, hangfelvételeken, a kutatóintézetből kiszivárgott e-maileken követheti nyomon, hogy mi történik a világban. A Niantic Project weblapja olyan parafatáblát mintáz, amely a nyomozós tévésorozatokból lehet ismerős. A térképen vörös fonállal összekötött helyszínek helyett ezen a lapon minden apró jel további videókhoz, dokumentumokhoz vezet.

Szemmel láthatólag komoly munka van abban, hogy a kutatási naplók, széljegyzetek, a történethez írt e-mailek elkészüljenek. Különösen annak fényében dicséretes a szorgalom, hogy a tulajdonképpen vett játékhoz nincs is szükség ezekre az információkra: csak a háttértörténetet mesélik el, a sétáláshoz és új portálok kereséséhez nem nyújtanak segítséget. Hasznos, ha a játékost nem éri meglepetésként, hogy a sztori egy-egy fordulata miatt változik meg valami a városában. A mindennapi játékot azonban jobban befolyásolja, hogy a másik kerületben játszó Zoli48 vagy Péter12 nem felejtette-e el feltölteni a rezonátorokat, vagy hogy nem semmisítette-e meg az ellenség a fáradságos munkával felépített portálokat és linkeket.

Forrás: [origo]
A Parlamentet megszállták az idegenek

A játékos legfontosabb döntése nem az, hogy az Ellenállók vagy a Felvilágosodás oldalán száll-e harcba. Inkább az, engedi-e, hogy beszívja a történet. A napi Ingress játéknak jól kitapasztalható korlátai vannak: aktív GPS-használat mellett a legtöbb okostelefon lemerül egy-másfél óra alatt. Emellett véges a hazaútba beépíthető vargabetűk, portálvadászatra, Ingress-sörözésre szánható esték száma is. A portálkeresés, rezonátortöltés átszervezheti a napirendet, a hazautat, de a telefon akkuideje miatt függőséget nem fog kialakítani.

A sztori követéséhez, a képen elszórt kódok megfejtéséhez, a rejtvényeken való agyaláshoz azonban nem kell okostelefon. A játék legveszélyesebb része a Niantic Project parafatáblát idéző weboldala. Az első rejtvények még könnyűek, ám nincs kétségünk afelől, hogy lesznek olyan elrejtett kódok, amelyekre több munkanapot kell rászánni.

Régen ígérik a világjátékot

Az Ingress nem világújdonság, mindenki tudta, hogy ilyen játékot létre lehet hozni. Charles Stross sci-fi-író Halting State című, magyarul még nem olvasható regényének, vagy Cory Doctorow Kis testvér című amerikai antiutópiájának alapkellékei a kibővített valóságot használó játékok.

Senkinek nem sikerült még azonban valóban megcsinálni az egész világra kiterjedő játékot. Nehéz olyan történetet kitalálni, amely egyaránt kínál kihívásokat egy amerikai és egy ázsiai játékosnak. És persze olyan pályát építeni, amely nemcsak a világvárosok lakóinak tartogat babérokat. A Niantic Labs ez utóbbit úgy oldotta meg, hogy a turistacélpontokra tette az első portálokat. Portál a Hősök tere, a Kossuth tér, de portál egy halom olyan kis szobor is, amilyet lehet látni a napi közlekedés során, de sohasem áll meg mellettük az ember.

Forrás: [origo]
A Szilícium-völgyben már város méretű hálózatok is vannak

A GPS-szel és mobilinternettel felszerelt okostelefonok lehetővé tették, hogy felhasználóik úgy lássák a teret, mint a terminátor. A szórakozóhelyek fölé értékelések, korábbi vendégek véleményei kerülhetnek, az utcákra különböző túrautakat kijelölő sávok, bankautomatákat mutató nyilak. A világ teljesen megváltozhat, ha a mobil képernyőjén tekintenek rá. A kibővített valóságnak nevezett technológia azonban nem csak információszerzésre jó, az Ingress a példája annak, hogy a fizikai térre fiktív adatokat is rá lehet vetíteni, így pedig a valóság játékká alakul.

Verdikt: majd ha nem fagy

A tél a legalkalmatlanabb évszak az Ingress elkezdéséhez. Jeges szélben nem vonzó kitérőt tenni egy ismeretlen szobor megtalálásához, állni a hidegben, hogy újratöltődjön a portál. A mobilok akkumulátora is rosszul reagál a hidegre, gyorsabban merül, és ezért még hálás is az ember, mert legalább kevéssé fagy oda a Kiskirálylányhoz vagy a hét vezérhez a Hősök terén. Tavaszra viszont jó játék lesz: a felfedezős városi sétákat támogató, új utakra csábító program.