Egyszemélyes robottaxi a jövő járműve

Vágólapra másolva!
Máshogy képzelik el a jövő csúcstechnológiával felszerelt autóit a keleti és a nyugati technológiai cégek. A Google robotautójával vagy a Volvo automata konvojával szemben a japán gyártók apró, sci-fi dizájnnal rendelkező elektromos autókban látják a jövőt.
Vágólapra másolva!

Az autó és a motoros kerekesszék között félúton helyezkedik el a Hitachi által a közelmúltban bemutatott új autótípus. A járművet ROPITS-nek nevezik, ami a személyes intelligens robot vezérelte szállítórendszer kifejezésből képzett betűszó. A miniautó legfontosabb tulajdonsága, hogy nincs szüksége sofőrre, még kormány sincs a kocsiban, az utas egy táblagépen pötyögheti be, hogy hová szeretne eljutni. A robottaxit nem lehet leinteni, az utasok tablettel vagy okostelefonnal hívhatja magához az utas.

Tablettel lehet hívni a Hitachi robottaxiját Forrás: AFP/Yoshikazu Tsuno



A Hitachi elsősorban Japán egyre növekedő számú időseire gondolva fejlesztette ki a miniatűr robottaxit, ám más felhasználási lehetőségei is vannak a robotautónak. A jármű nagy távolságok megtételére nem alkalmas, végsebessége pedig csupán tíz kilométer per óra. Városon belüli küldemények kiszállítására és kis távolságokra való utazásra azonban így is teljesen alkalmas.

A robotautó az irányítórendszerén túl is csúcstechnológiával van felfedezve. A hagyományos GPS-vevő helyett centiméter pontos helymeghatározást lehetővé tevő kinematikus GPS-vevővel rendelkezik. Az utat és járdát sztereókamera figyeli, a tetőre pedig több lézeres távmérőt is szereltek, hogy biztosan ki tudja kerülni az akadályokat. A rendszer annyira érzékeny, hogy még a kátyúkat is észleli az úton.

Nagy autókból lesz robot

A Hitachi lépése főleg azért meglepő, mert a nyugati járműipari cégek nagy robotautókban gondolkodnak. A Volvo önmagukat vezető konvojokat álmodott a jövő országútjaira. Az EU-s támogatásból is finanszírozott rendszerben van helye a sofőrnek: a felvezető autót profi pilóta kell, hogy irányítsa. Az első autó mögé besoroló többi jármű sofőreinek azonban már nem kell az útra figyelniük. Az autók maguktól képesek tartani a hat méteres követési távolságot, és intelligens konvojként közlekednek. A sofőröknek csak azt kell kitalálniuk, hogy zenét szeretnének hallgatni vezetés helyett, vagy inkább olvasnának valamit.

A Volvo szenzorai segítenek vigyázni a biciklisekre Forrás: Volvo



A járművek függetlensége megmarad a konvojban. A sofőr bármikor dönthet úgy, hogy elhagyja a menetoszlopot és lehajt egy pihenőbe vagy megáll tankolni. A módszer egyik legfontosabb előnye, hogy a túlzsúfolt utak jobb kihasználását teszi lehetővé, ráadásul az üzemanyaggal való spórolást is segíti.

Elegendett kézzel lehet a Google-autót vezetni

A robotautók gondolatát a köztudatba bevezető Google is egy családi autóból, a hibrid meghajtású Toyota Priusból építette fel saját automata kocsiját. A cég kezdetben nagy léptekkel haladt, a prototípusok egyre jobban néztek ki, ráadásul néhány államban sikerült olyan törvényeket is elfogadtatni, amelyek szerint a robotautók rendszámot kaphatnak és útvonalengedély nélkül közlekedhetnek.

A projekt mostanra azonban egy hosszabb tesztelési, várakozási fázishoz ért. Anthony Levandowski, a Google autonóm autós programjának főnöke szerint 3-5 éven belül a piacra kerülhet a robotautó. Az amerikai közlekedésfelügyelet, az NHTSA azonban nem siet a robotautók forgalomba helyezéséhez szükséges szabályok megalkotásával. A kocsik engedélyezéséhez ráadásul ki kell dolgozni azt is, hogyan tesztelik az újabb robotautókat.

Mindenkinek lesz másodpilótája

Míg a teljesen autonóm autókra még talán egy évtizedet is kell várni, a vezetőt segítő rendszerekkel felszerelt kocsikat már most is meg lehet vásárolni. A Volvo S80-as csúcsmodellje már két éve is rendelkezett olyan rendszerrel, amely felismerte a kocsi elé lépő gyalogos sziluettjét és vészfékezést hajtott végre. A rendszer nem teljesített tökéletesen minden esetben, de a kocsi biztonságosságát növelte.

A szenzorok csak csinosabbá teszik az Audi TTS robotautót Forrás: Audi



Az Audi Nevadában tesztelt robotjárműve is másodpilótaként segíti a sofőrt. A mitfahrer felhívhatja a sofőr figyelmét arra, ha az autó egy másik kocsi holtterében van, ha a szenzorok olyan tárgyat észlelnek, amit a sofőr nem láthat. Emellett a rendszer csökkentheti az elkerülhetetlen balesetek hatásait, illetve képes automatikusan riasztani a mentőket. A robotrendszer legvonzóbb tulajdonsága mégis az lesz, hogy a legszűkebb helyekre is képes automatikusan beparkolni.

Máshogy képzelik Japánban a csúcstechnológiát

Több japán autóipari cég dolgozik a jövő kocsiján, ám ezek a projektek jellemzően hagyományos autókat rejtenek. A szigetország mérnökei a mostani kocsinál jóval kisebb, egy-két személyes, csúcstechnológiával megtömött autóval várják a jövőt. Szenzorok erdeje és nagy kapacitású számítógépek helyett azonban új típusú egyensúlyozó berendezések, a kanyarban motorként bedőlő háromkerekű gépek, napelemek és az autóba dokkolható okostelefon a központi elemei a japán kocsiknak.



Míg az amerikai óriások takarékos, de mégis hagyományosabb járműveket képzelnek el, a japán formatervek a science fiction filmeket idézik. A Honda joystickkel irányított Micro Commuter nevű terve, a Toyota kanyarban bedőlő i-Road nevű karosszék köré épített autója azt jelzik, hogy a városi közlekedés teljesen megváltozhat a jövőben.