Meglocsolták Ferihegyen a szuper tehergépet

boeing 767-300f ferihegyen
Vágólapra másolva!
A Boeing egyik legfejlettebb szállítógépe landolt Budapesten, az azeri repülő kapcsolja Magyarországot az égi selyemúthoz.
Vágólapra másolva!

Miért gurult át szerda délelőtt két reptéri tűzoltókocsi vízsugara között egy szállítógép Ferihegyen? Így köszöntötték a repülőtéren az azerbajdzsáni Silk Way West légitársaság Boeing 767-es szállítógépét. Ez a köszöntés egyébként minden új légitársaságnak kijár, amely járatot indít Magyarországra.

Így ünnepelnek egy tehergépet Ferihegyen Forrás: Temesvári Péter

Az egyik legfejlettebb szállítógép

A Boeing 767-esek hagyományos, utasszállító változatai gyakoran landolnak a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, a már megszűnt Malévnak is voltak ilyen gépei. A Silk Way West 767-ese azonban egy speciális, 300F jelű típus, amelyet eleve teherszállításra építettek – nincsenek is rajta oldalt ablakok –, míg a korábbi maléves gépek utasszállító kivitelűek voltak. Manapság a legtöbb teherszállítással foglalkozó légitársaság vagy a Boeing 767-es, vagy a B777-es, vagy az Airbus A330-as szállítógépes változatát vásárolja, mert ezek a kéthajtóműves repülőgépek üzemeltethetők a leggazdaságosabban.

A hajlított szárnyvégek a fogyasztás csökkentését célozzák Forrás: Temesvári Péter

Az azerbajdzsáni Boeing akár 53 tonna hasznos terhet is elszállíthat 850 kilométer/órás sebességgel több mint 6000 kilométer távolságra. Szárnyvégi fülei javítják a szárny körüli légáramlásokat, ennek köszönhetően a teherszállító gép kevesebb kerozint is fogyaszt, ráadásul a gép tömegét alumíniumötvözet és kompozit anyagok alkalmazásával is csökkentették.

A ferihegyi irányítótorony előtt Forrás: Temesvári Péter

A padló úgy van kialakítva, hogy apró, beépített görgők segítségével a soktonnás terheket is könnyen tudják mozgatni benne. A B767-es gép törzsén hatalmas, le- illetve felfelé nyíló ajtók találhatók, ezeken keresztül zajlik a rakodás, melyhez speciális, földi emelőgépek segítségét veszik igénybe.

Mindent tökéletesen rögzítenek

A teherszállítással foglalkozó (cargo) légitársaságok általában nagy értékű termékeket szállítanak, amelyek különleges vagy gyors árukezelést igényelnek. Ilyenek például a gyógyszeripari termékek, a számítástechnikai és más elektronikai eszközök is. Ahogy az fotónkon is látszik, az árucikkeket nem beömlesztik a hatalmas raktérbe, hanem konténerekben vagy speciális raklapokon rögzítve juttatják a gép belsejébe.

A B767-300F-es pilótafülkéje Forrás: Temesvári Péter

A teherszállító gépek üzemeltetése nem olcsó mulatság, így egy ilyen járatnyitás esetén a legfontosabb tényező az, hogy milyen és mennyi hasznos rakománnyal tudják megtölteni a repülőket. Az azeri légitársaság jelen lévő képviselője bizakodó volt, szerinte ugyanis Magyarország számára Baku a kelet kapuja, míg számukra Budapest egy Európa felé irányuló tranzitforgalom fontos támpontja. Ezek alapján magas kihasználtságra számítanak,s és az sem kizárt, hogy később a még nagyobb Boeing 747-esek is megfordulnak majd időnként a Liszt Ferenc repülőtéren.

Több ilyen hatalmas ajtón lehet megrakodni a gépet Forrás: Temesvári Péter

Hogy kerül ide egy azeri gép?

A magyar kormány szándéka szerint a jövőben intenzíven fejlesztik a gazdasági és kereskedelmi kapcsolatokat a Kaukázus és Közép-Ázsia országaival: így Baku nem csak célállomásként, hanem átrakóhelyként ideális, mert kaput jelent Kína és a közép-ázsiai volt szovjet tagállamok felé. Mivel Magyarországnak már nincs nemzeti légitársasága, ezt csak a Silk Wayjel vagy más partnerekkel képes megoldani. Mostantól Budapest is része az égi selyemútnak. Az azeri Silk Way West (azaz Selyem Út Nyugat) légitársaság Boeing 767-es óriásgépei hetente kétszer érkeznek majd Bakuból, és Budapest érintésével – az áruk ki- és bepakolását követően – továbbrepülnek Frankfurtba, vagy Londonba.

Így néz ki a raktér belülről Forrás: Temesvári Péter

A Silk Way West Airlines korszerű, Boeing gyártmányú cargogépekből álló légiflottát üzemeltet: a saját B747 és B767 gépek mellett azonban a vállalatcsoportjának többi tagjától orosz An-12-es és IL-76-os típusokat is tud bérelni, ha szükség van extra szállítókapacitásra. Idén már az is megérte a cégnek, hogy a a legmodernebb és legtakarékosabb B747-8F gépeket is szolgálatba állítsa. Ezzel a típusú Boeinggel egyszerre akár 154 tonnányi árut is el lehet szállítani akár 8130 kilométeres távolságra.