Vágólapra másolva!
Rejtett elektromos hajtásával 16 kilométeres távra is lehet száguldani a Marbellel. Okostelefonnal lehet neki gázt adni.
Vágólapra másolva!

Az elektromos hajtású gördeszka már nem újdonság, néhány éve az Origón is bemutattunk már ilyet. Az akkor kipróbált, méregdrága Bigfoot azonban hatalmas akkumulátorával és jókora motorjával inkább egy távirányítós terepjáróra hasonlított.

Lábhajtás nélkül száguld

Hamarosan megérkezik itt a csúcstechnológiás utód: a Marbel nevű elektromos gördeszka nagyon könnyű alkatrészekből, és kompakt meghajtással készül, így gyakorlatilag ugyanúgy néz ki, mint hagyományos társai, de lábbal lökdösés nélkül is lehet vele haladni. Floridában élő fejlesztői már össze is gyűjtötték a gyártás megkezdéséhez szükséges alaptőkét a Kickstarteren, a tervek szerint a Marbel első példányait már idén szeptemberben eljuttatják a gördeszka előrendelőihez.


A világ legfejlettebb elektromos gördeszkája csupán négy és fél kilogrammot nyom a mérlegen, és 32 kilométer per órás sebességgel tudja szállítani utasát, egy töltéssel nagyjából 16 kilométeres távolságba. A gördeszka strapabíról szénszálas és kevlár anyagokból készült lapja mindössze 30 mm vastag, és ebbe van beépítve maga az akkumulátor és az elektronika is, míg a rendkívül kompakt méretű, 2000 wattos hajtómotort a hátsó kerekek közötti tengely rejti.

Okostelefonnal lehet gázt adni


A termék Kickstarter-oldalán lévő tájékoztatóból kiderül, hogy a gördeszkát kétféle módon is irányítani lehet. Gyorsítani vagy fékezni iOS-es és androidos okostelefonos applikáción keresztül lehet, wifin keresztül. Az app segítségével a jármű beállításai is szabályozhatók. Alternatívaként egy külön a Marbelhez fejlesztett távvezérlőt használhatnak majd a tulajdonosok a gyorsuláshoz és a lassításhoz.

Külsőre egy hagyományos gördeszkának tűnik Forrás: Marbel



Az appból lehet aktiválni például a gyakorlómódot, amely esetében a sebességet a vezérlés nagyjából 10 kilométer/órában maximálja. Az Eco elnevezésű mód akkumulátortakarékos működést kínál, míg a sportmódban a lehető legnagyobb sebesség elérése kap prioritást. A fejlesztők szerint az új elektromos gördeszkának az emelkedők sem jelentenek akadályt.

Az appba épített térképen a gördeszka használója arról is információkat kap, hogy az akkumulátor töltöttségi állapota alapján mely utcákat tud még megközelíteni, és melyek esnek kívül a hatókörön. Egy külön üzemmódban igény szerint növelhető vagy csökkenthető a gördeszka gyorsulása és a végsebessége is. A kanyarodást a szokásos módon, a deszkát a megfelelő oldalra döntve lehet megoldani, a készítők szerint ezen a téren a Marbel semmiben nem tér el egy hagyományos gördeszkától. A beépített, 165 wattórás akkumulátor töltése másfél óra alatt végezhető el, a telep pedig ezer darab töltésre van hitelesítve.

Nem szükséges lábbal ha jtani Forrás: Marbel

Ez lenne a jövő városi járműve?

Matt Belcher, a Marbelt kifejlesztő cég megalkotója szerint az elektromos gördeszka a legpraktikusabb városi közlekedési eszköz. A négy és fél kilós járművet használója magával viheti akár a metróra vagy buszra is, amit egy kerékpárral nem lehet megtenni. Erre egyébként a néhány évvel korábbi, óriási elektromos gördeszka is alkalmatlan volt.

Ez a kicsi, de erős elektromotor hajtja Forrás: Marbel



Fejlestői szerint a tömegközlekedési járműről leszállva azonnal az elektromos gördeszkára pattanhat tulajdonosa, aki a gyaloglásnál sokkal gyorsabban célba érhet a járművel anélkül is, hogy megizzadna. Az első előrendelők nettó 1100 dollárért, vagyis 244 ezer forintnak megfelelő összegért juthatnak hozzá az elektromos gördeszkához, a kevésbé fürgék 1200 dollárért, vagyis durván 265 ezer forintért vehetik majd meg a terméket.