Ebben a játékban mások életében vájkálhat

2014.05.28. 18:25

A Watch Dogsban nemcsak lövöldözni lehet, hackerként idegenek titkaiban turkálhatunk. Vajon PC-n, Xboxon vagy PlayStationön a legjobb a GTA trónjaira pályázó szuperjáték?

A legtöbb ember lelke mélyén ott bujkál a kisördög: milyen jó lenne szétnézni egy ismerős Facebookjában, vagy az SMS-ei közt, hogy kiderítsük, milyen ember is valójában. A Watch Dogs című játékban mindez lehetséges: a játékos által irányított főszereplő okostelefonjával bármit fel tud törni a jövő Chicagójában. A történet szerint az egész várost egy gigantikus rendszer irányítja, arcfelismerés segítségével erről az utcákon bandukolva folyamatosan szkennelhetjük a járókelőket.

Némelyiküknek belehallgathatunk a hívásaiba, vagy elolvashatjuk, miket írogat a chaten: az egyikről kiderül, hogy harcias vegán, a másik képregényrajongó, egy harmadik ellen távoltartási végzést kért a volt barátnője. Egy rövid séta alatt volt kommandóssal, halálos beteggel, de hiteltörlesztéseivel küszködő egyszerű állampolgárral is összefutottunk. Hatórányi játék után sem jött szembe kétszer ugyanaz az ember.

Minek folyton verekedni, ha hackerkedni is lehet?

Forrás: Ubisoft

A jövő akcióhőse a hacker


Persze látványos akciójelenetek nélkül a Watch Dogs nem vehetné fel a versenyt a 265 millió dolláros költségvetésével a világ legdrágább játékaként számon tartott, és ugyancsak szabadon bejárható városban játszódó GTA V gengszterszimulátorral. Ahogy az a játék, a Watch Dogs is 18-as karikát kapott, így ebben is rengeteget kell lövöldözni, és a stílusból adódóan az autós üldözésekből sincs hiány.  A GTA-hoz hasonlóan a Watch Dogs is kiemelt büdzséből készült (iparági becslések szerint 68 millió dollárból fejlesztették ki), és a játék eladásaiból rengeteg pénzt vár a játék kiadója, nem véletlen, hogy még a magyar tévécsatornákon is futnak a játék reklámjai.

Szerencsére a hackelés lehetősége visz némi új színt a játékba: a minket üldözőket - vagy az általunk üldözött autóst - remekül meg lehet szívatni azzal, hogy egy keresztezés előtt zöldre váltjuk a lámpákat minden irányban, tömegkarambolt idézve elő. Mivel a város tele van kamerákkal, ezeket feltörve rejtett zugokba is beleshetünk, a távvezérléssel fölszerelt transzformátorházakkal és gázcsonkok machinálásával pedig felrobbanthatjuk a mit sem sejtő ellenfeleket.

Ezt az útzárat szépen kinyitjuk, hogy ne hajthasson át a bácsi

Forrás: Ubisoft

Játszanánk, ha hagynák


Mivel a  Watch Dogs az egyik első, kifejezetten ütősnek szánt játék a konzolok új generációjára, ötfős, megszállott és kocajátékosokat is magában foglaló tesztcsapatunk három verzióban is kipróbálta a játékot: egy 32 colos okostévére kapcsoltunk egy elég jó ár-érték arányú gamer PC-t, egy Xbox One-t és egy PlayStation 4-et. A játék a régebbi Xbox 360 és Playstation 3 és Wii U gépekre is megjelent, de ezeket a verziókat nem próbáltuk ki, mivel egyértelmű volt, hogy csúnyább lesz rajtuk a játék a modernebb gépeknél.

Némi fennakadást okozott, hogy a Steam online játékboltban elővételben megvett windowsos kiadást délután hattól éjjel fél tizenkettőig nem sikerült elindítanunk, mert a Ubisoft internetes aktiválórendszere túl volt terhelve. Ezt követően már nem volt hasonló gond, mert offline módban, néhány extra szolgáltatás kizárásával is lehet játszani a játékkal. A konzolos kiadások esetén online aktiválásra nem volt szükség, ezért a Blu-rayen megkapott játékokat azonnal használni tudtuk. Mint kiderült, konzolokra a magyar játékosoknak lemezen érdemes megvenniük a programot, mert csak az tartalmaz magyar feliratot, míg a PC-s kiadásból a letölthető változat is.

Eddig jó, de melyik a legszebb?

A tavaly megjelent PlayStation 4 és Xbox One konzolok csaknem azonos hardveres felszereltséggel bírnak, ráadásul tavaly tavasszal épített asztali gépünk felszereltségét is ezek tudásához lőttük be. Ehhez képes meglepően eltérő volt a látványvilág a három platformon.

A három gép ugyanahhoz a tévéhez volt kapcsolva, és folyamatosan váltogatva játszottuk végig rajtuk az első missziókat (a PC-s játék a működésképtelensége miatt csak a konzolosok után került sorra). Próbáink során kiderült, hogy a PS4-es verzió nyilvánvalóan szebb, sokkal élethűbb rajta az egyébként teljesen azonos virtuális táj. A legelső, épületen belül játszódó pályán nem volt érzékelhető túl nagy differencia, a nyílt terepen azonban igen. A PS4-en a játék élethűbbnek tűnt az Xbox One-os változatnál a szebb fény-, és árnyékeffektusoknak köszönhetően.

A telefonunk segítségével az egész város egy fegyver

Forrás: Ubisoft

Az xboxos kiadás egy kicsivel kisebb felbontást használ (de egyik konzolos sem fut valós full-HD minőségben), de nem is ennek köszönhető a nagy különbség. Inkább annak, hogy a PS4-en a fák lombjai és a fűcsomók is mozognak, ahogy fújja őket a szél, míg az Xboxon csak néhány fűcsomó dülöngél, és a fák mozgása is kevésbé életszerű. Pedig összességében az ilyen apróságok teszik élethűvé a játékot, amit joggal várnak el azok, akik 130-150 ezer forintért megveszik az új játékgépeket. Azért is furcsa, hogy a két konzolon nem azonos a látvány, mert tavalyi tesztünk során - más játékokban - épp az Xbox One rukkolt elő szebb látvánnyal, bár egy jobb PC-t az sem volt képes felülmúlni.

Ez most next gen, vagy nem?

A jó áron elérhető Intel Core i7 processzort (2600k), 8 gigabájt memóriát és egy AMD Radeon 7870-es videokártyát tartalmazó PC-nk SSD meghajtójáról sokkal gyorsabban betöltődött a játék a konzolok winchestereinél. (Egy ilyen felszereltségű PC nagyjából kétszázezer forintba került egy évvel ezelőtt.) A játék alapbeállításként középszintű grafikai beállításokat ajánlott nagyfelbontású textúrákkal: a látvány míg így is kicsivel szebb volt még a PS4-es kiadásnál is.

Tizennégy perc játék a Watch Dogsból

Nem mindenben jobb a PC: bár itt a menüben szabadon állíthatók a különböző grafikai funkciók, nem tudtuk úgy beállítani a játékot, hogy időnként ne veszítsen egy kicsit a folyamatosságából. Hasonló megtorpanásokkal egyik konzolos verzióval sem találkoztunk. Valószínűleg egy rakás javítás és illesztőprogram megjelenése után a windowsos verziót is kikupálják néhány hónap alatt, ahogy ez bevett gyakorlat.

A Watch Dogs kétségkívül egy jól sikerült, rendkívül szórakoztató játék, a feltöréssel fegyverként használható városi berendezések sokat dobnak a játékmeneten a GTA egyszerű lövöldözéseihez képest. Ám többórányi száguldozás után sem találtuk igazi következő generációs programnak. A végleges játék grafikailag sokkal sivárabb lett, mint ahogy azt az elmúlt két évben publikált előzetes videók, vagy az általunk illusztrációként használt képek sugallják. Ezek a képek erősen túloznak, csak olyan erős PC-n lehet reprodukálni őket, amit egy átlagos otthonban még az sem használ, aki szeret videojátékozni.

Nem tartja igazi "nextgen", vagyis következő generációs játéknak a Watch Dogsot a Konnektor című videojátékos podcast egyik szerkesztője, Antalóczy György (Dewla) sem, aki maga is PS4 konzolt használ, és az Origóval együtt tesztelte az új játékot. Ő egyébként a szebb látvány mellett az olyan játékmechanikai újításokat hiányolta a programból, amelyek alapvetően változtatnának a jól bevált, de emiatt már talán unalmassá váló megoldásokon.

Nincs kétségünk afelől, hogy a játék jól fog fogyni, hiszen a tavaly ősszel megjelent új konzolokra még alig lehet játékokat venni, ezek tulajdonosai biztosan megveszik majd a programot. Akármilyen platformra veszik meg, a GTA-hoz hasonló játékokat kedvelők nem fognak csalódni a Watch Dogsban, ám az első, valóban következő generációs játék érkezésére, úgy tűnik, tovább kell még várnunk.