Gépváztól erős a jövő szupermunkása

A Daewoo robotváza
Vágólapra másolva!
Háromóránként még tölteni kell, de nemsokára száz kilót is felemel a testre csatolható gép.
Vágólapra másolva!

Hajógyári munkások mindennapjait könnyítheti meg a jövőben az a robotváz, amelyet a dél-koreai Daewoo cég hajók gyártásával foglalkozó leányvállalata fejlesztett ki.

Meg sem kottyan többé harminc kiló felemelése

A már élesben, gyári munkásokkal is tesztelt vázat viselő ember olyan könnyen tud felemelni egy harminckilós tárgyat, mintha az csupán papírból lenne. A végleges változat elkészültére a fejlesztők szeretnék elérni, hogy a robotváz viselője akár száz kilogramm tömegű terhet is könnyedén fel tudjon emelni - írja a New Scientist tudományos hírportál.

Szénszálas műanyagból, alumíniumból és acélból készülnek a váz egyes alkatrészei, és azt bármilyen ember tudja viselni, aki legalább 160 centiméter magas, de nem nagyobb 185 centiméternél. Kialakításának köszönhetően a robotváz viselője gyakorlatilag alig érzékeli, hogy egy komplett robottestet visel a sajátja körül, így teljesen normális sebességgel tud sétálni benne.

Motor van a hátizsák helyén

A váz felvételéhez a munkásoknak először a lábukat kell a berendezéshez szíjazniuk, majd a test többi részén is hasonló módon, és hevederekkel rögzíthetik a vázat. A térdnél és deréktájban hidraulikus csuklók teszik lehetővé a végtagok behajlítását, az erőkifejtést pedig a háton viselhető elektromos motor teszi lehetővé. Jelenleg egy feltöltéssel három órán át működőképes a robotváz.

A Daewoo kísérleti robotváza Forrás: Daewoo



Eddig az eszközt tesztelő munkásoktól főként pozitív visszajelzéseket kaptak a fejlesztők: a legtöbbjük nagyon hasznos segítségnek tartotta, hogy a vázzal sokkal könnyebben tud felemelni bármit. Többségük a későbbi fejlesztésekkel kapcsolatban a felemelhető súlyok tömegének fokozását, és a váz gyorsabb működését tartaná fontosnak. Komoly hiányossága még a gépnek, hogy nehéz benne megfordulni, ezt a képességét is javítani kell az éles feladatok végrehajtásához.

A legtöbb feladatot már robot végzi

A New scientist szerint a világ három legnagyobb hajógyártó cégei - a Daewoo, a Hyundai és a Samsung leányvállalatai - egyaránt dél-koreai cégek. Üzemeikben már manapság is sok robotot alkalmaznak, többek közt acélból készült alkatrészek vágását és összeillesztését, csiszolását, valamint a hajótest polírozását végzik gépek minimális emberi közreműködéssel.

Egy robotvázzal az emberi munkások feladatait is jelentősen le lehet egyszerűsíteni. Az automatizálás és a gép munka fokozása a szerint azért fontos, hogy a jelenleginél nagyobb szállító kapacitású, óriási szállítóhajók - olyanok, mint a Maerks Triple-E - elterjedjenek - ezekkel lehet gazdaságosabban és kevesebb károsanyag kibocsátásával lehet majd árucikkeket szállítani akár kontinensek között is.