Kiderült, mit tanulnak az Apple szupertitkos egyetemén

iphone, apple logo, apple design
The new lower-cost iPhone 5C will debut in a set of lively colors at an iPhone event at Apple's headquarters in Silicon Valley on September 10, 2013 in Cupertino, California. Apple unveiled two new iPhones on Tuesday in its bid to expand its share of the smartphone market, including one as low as $99 with a US carrier contract. "The business has become so large that this year we are going to replace the iPhone 5 and we are going to replace it with two new designs," Apple chief Tim Cook announced at the company's Silicon Valley headquarters. Apple will begin taking orders on Friday, and on September 20 the two devices will go on sale in the United States, Australia, Britain, China, France, Germany, Japan and Singapore. AFP PHOTO/GLENN CHAPMAN
Vágólapra másolva!
Steve Jobs Walt Disneyhez és Henry Fordhoz hasonlóan nem csak az Apple alapító-vezérigazgatója volt, magát a céget jelentette. Halála óta a cég filozófiája gyakorlatilag szinte semmit nem változott. Jobs szellemiségét, elveit próbálják átadni az Apple egyetemén is.
Vágólapra másolva!

Az Apple alkalmazottainak kiképzőprogramjáról, az úgynevezett “Apple egyetemről” közölt bennfentes információkat a The New York Times. Az új munkatársakat arra biztatják, válasszanak a még Steve Jobs egykori Apple-vezér és Joel Podolny HR-vezető által létrehozott számtalan kurzus körül. A tanoncokat képzettségük és a vállalatnál betöltött pozíció alapján osztják be a belsős órákra.

A 2008-ban alapított képzésprogram elsődleges célja, hogy az új alkalmazottak is megismerkedjenek a cég szellemiségével, történetével, kultúrájával. Az oktatók között a Yale, a Harvard, a Stanford, az MIT és más neves egyetemek professzorai szerepelnek.

Az egyszerűség jegyében alkotják meg a készülékek kinézetét Forrás: AFP/Glenn Chapman

Mit is lehet megtanulni a speciális képzéseken?

  • A cég történetében mérföldkőnek számító döntésekről és a hátterükről. Mint amikor Steve Jobs úgy döntött, mégis elérhetővé teszi az iTunes zenelejátszót a Windows felületén is, rendkívül népszerűvé téve a programot és az iPod MP3-lejátszót.
  • Az újonnan felvásárolt cégek alapító-vezérigazgatóinak is kínálnak képzést arról, hogyan tudják forrásaikat és tehetségüket kamatoztatni az Apple berkein belül. Kimondottan a zenehallgatási élményt élvezetessé tevő, vezeték nélküli fejhallgatókat kínáló Beats stúdiónak is kínálnak kurzusokat, így az alapító Dr. Dre és Jimmy Iovine producerek is részt vehetnek rajta. Sem az Apple, sem a Beats nem kommentálta az állítást.
Pablo Picasso Bika sorozata (1945) Forrás: Pablo Picasso, Artists Rights Society (ARS), New York

  • A Pixar-öregdiák Randy Nelson az Apple kommunikációjáról, a termékek és szolgáltatások bemutatásáról tart órát. Szemléltetésképp Picasso 11 kőnyomatból álló Bika sorozatát használta fel: az első képen még részletgazdag módon ábrázolta az állatot, míg a végső kockán már csak pár vonalból álló alak látszódik, mégis felismerhető, hogy egy bikáról van szó. “Fokozatosan kell megközelíteni, körbejárni a témakört, míg végül egyszerű, tömör formában átadod az üzenet lényegét, az Apple márkához és a végzett munkához hűen” – írta a név nélkül nyilatkozó alkalmazott.
  • A “Mi teszi az Apple-t Apple-lé” című órán azt oktatja Nelson, milyen elvárásokat támasztanak az alkalmazások és termékek kinézetével kapcsolatban. A precizitás, de egyszerűség jegyében megfogalmazott designirányelveket az Apple és a Google TV-távirányítójával szemléltetik. Míg utóbbin 68 gomb található, a “tervezők beletettek mindent, amit akartak”, addig az Apple készülékén csupán 3 gomb szerepel, csak annyi, amennyire feltétlenül szükség van.
  • A “Legjobb dolgok” órán Joshua Cohen stanfordi professzor azt magyarázza el, hogyan tudnak az Apple-alkalmazottak felhasználóbarát kezelőfelületeket létrehozni. Példaként a New York-i Central Parkot hozta fel, melyet egy sziklás mocsárból váloztattak mindenki számára élveztes zöld övezetté. A cél, hogy Jobs filozófiájához hűen az emberek közelinek, természetesnek érezzék az őket körülvevő számítástechnikát.
  • “Még a WC-papír is szép, igényes a mosdóban” – írta egy Apple-munkatárs.