Szuperrepülőkkel száll versenybe Kína

Dron UAV A Chinese-developed Wing Loong UAV is displayed in preparation for the 9th China International Aviation and Aerospace Exhibition,
A Chinese-developed Wing Loong UAV is displayed in preparation for the 9th China International Aviation and Aerospace Exhibition, known as Airshow China 2012, in Zhuhai city, south Chinas Guangdong province, 10 November 2012. The 9th China International Aviation and Aerospace Exhibition, known as Airshow China 2012, will be held from November 13 to 18 at Zhuhai Sanzao Airport in south Chinas Guangdong province.
Vágólapra másolva!
Már tíz éven belül kínai lopakodók indulhatnak harcba amerikai csúcsvadászgépekkel. Így fejlődnek a kínai harci repülők.
Vágólapra másolva!

Elképzelhető, hogy már tíz éven belül kínai lopakodók indulnak harcba amerikai csúcsvadászgépekkel a Dél-Kínai tengeren. Áttekintjük, hogyan fejlődnek a kínai harci repülők.

Sokan gondolják úgy, hogy a köznyelvben lopakodónak nevezett, nehezen felderíthető repülőgépekkel csak az amerikaiak rendelkeznek. Pedig a radarok elől rejtőzködni képes vadászgépei már nem csak az oroszoknak, hanem a kínaiaknak is vannak. Segítségükkel az ázsiai ország egyszer katonai nagyhatalommá válhat, hiszen elképesztő gyorsasággal fejleszti saját gépeit - bár még nem teljes sikerrel.

Amit a radarkép helyett füstfelhő jelez

Egy-két évtizeden belül talán már nem csak az amerikai és kínai kalandregény-írók kedvenc motívuma lesz a csillagos-sávos és a kínai lopakodók párharca a Dél-Kínai tenger felett. Bár kérdés, hogy fegyvert használnak majd-e, de minden esély megvan arra, hogy tényleg találkozzanak a két ország vadászpilótái a vitatott szigetvilág felett. Igaz, még mindig az Egyesült Államok számít a nehezen észlelhető repülőgépek fejlesztése úttörőjének, de Kína egyre komolyabb lépésekkel igyekszik utolérni őket. Ehhez nem csupán a szinte korlátlan kínai pénzügyi források, hanem bizony az informatikai hadviselés, a nyugati hadiipari vállalatok informatikai rendszereinek feltörése, az ott talált adatok ellopása is segítséget nyújtanak. Az elmúlt tíz év kínai fejlesztéseinek eredménye minimum látványos, s komolyan aggasztó lehet az amerikai hadvezetés számára.

A Shenyang J-31-es Zhuhai Air Show-n Forrás: Origo

A legnagyobb kínai repülőnap sztárja idén a Shenyang J-31 Északi Sólyom nevű vadászrepülő prototípusa volt. A nehezen felderíthető kialakítású gép prototípusa két évvel ezelőtt emelkedett először a levegőbe. A típus leginkább az amerikai F-35 Lightning II-es vadászbombázóra adott kínai válasznak jellemezhető: főleg, ha figyelembe vesszük az F-35-ösöket fejlesztő és gyártó Lockheed Martin védelemipari óriáscég számítógépes hálózata elleni kínai támadásokat.

Sok szakértő szerint nem tekinthető véletlennek, hogy a J-31-es orr-része szinte kiköpött F-35-ös, de erős a hasonlóság a farokrész és a szárnyak környékén is, bár a kínai gép prototípusába természetesen nem amerikai, hanem orosz hajtómű került. Itt még lesz dolga a tervezőknek a sorozatgyártás előtt, mert hiába képes a radarok elől rejtve közlekedni, ha akkora füstfelhőt hagy maga mögött, hogy nem nehéz felfedezni jelenlétét. Kérdés, hogy a kínai sorozatgyártott J-31-esekbe kerülő, kínai fejlesztésű hajtóművek mennyivel lesznek kevésbé árulkodóak.

A kínaiak légi nagyvasa

A kínai kormány és katonai vezetés nem csupán az amerikai repülőgépeket tanulmányozta igencsak közelről, hanem azt az elképzelést is, ahogyan az amerikai légierő az F-22 Raptor és az F-35 Lightning II gépeket használja. A nagyobb F-22-es alapvetően vadászfeladatokat kapott, míg hivatalosan az F-35-ös elsődleges dolga a felderítés és a földi célpontok támadása lesz. Az F-22-esre hasonlító kínai vadászgépet Csengdu J-20 néven ismerte meg a világ 2011-ben. A prototípusa aznap szállt fel először, amikor Robert Gates amerikai védelmi miniszter is pont Pekingben tartózkodott.

A J-31-es egyébként pont a könnyen észlelhetőségével tett szert világhírre: kevés titkos prototípusról készül úgy el az első fényképfelvétel, hogy egy kamion félpótkocsijára rögzítve hurcolják egy autópályán. Ezzel a prototípussal pontosan ez történt 2012 júnusában: az éles szemű és érdeklődő kínai autósok és a mobiltelefonokba szerelt kamerák korában ez hiba volt. Villámgyorsan a netre kerültek az első fényképek és videofelvételek a ponyvával borított repülőgép-törzsről.

A J-20-as vadászgép állítólagos prototípusáról készült fotó Forrás: EyePress News

A kínai vadászgépen is nem a szárny alatt, hanem belső fegyverterekben kapnak helyet a légiharc-rakéták. Így a szárny vagy a törzs alatti pilonokra illesztett rakéták, bombák vagy üzemanyag-póttartályok nem verik vissza a radarsugarakat, biztosítva a lopakodó üzemmódot.

Ilyen egy ázsiai predátor

Annál több fotó bukkant már fel olyan kínai gyártású pilóta nélküli repülőgépekről, melyeknél nehezen letagadható az amerikai minta. A Csengdu Pterodactyl I kialakítása zavarba ejtően ismerős például az amerikai RQ-1/MQ-1 Predator és MQ-9 Reaper nevű harci drónok fényképeiről.

Hivatalosan természetesen szó sincsen másolatról vagy számítógépes hírszerzéssel szerzett adatok, tervrajzok alkalmazásáról – egyszerűen a feladat (közepes magasság és hatótávolság, szárny alatti irányított fegyverzet alkalmazása) adta a legmegfelelőbb formát. A Pterodactyl I is Zhuhaiban mutatkozott be először, még 2010-ben, egy életnagyságú makett formájában. Már ekkor is irányított bombákat és levegő-föld rakétákat helyeztek el a makettgép szárnyai alatt és a gép körül. A legutolsó információk és fényképek szerint már a két prototípussal földi gurulási tesztelet hajnanak végre, így hamarosan várható az első felszállás végrehajtása is.

Szárnyaló Sárkány, a kínai harci drón Forrás: AFP

De létezik már kínai klónja a Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk nevű, felderítésre használt pilóta nélküli drónnak is: a Guizhou Hsziang Long, azaz Szárnyaló Sárkány. Itt azonban meg kell jegyezni: bár az alapforma több, mint ismerős, a szárnyak különleges kialakítása jelentősen eltér az amerikai járműétől. A felülről gyémántot formázó kialakítással a szárnyakat és a hátsó vezérsíkokat összekötötték, egyetlen, integrált szárnyszerkezetet alkotva.

Azonos viszont drónok feladata: nagy magasságban, nagy hatótávolságú felderítőrepüléseket lehet végrehajtani velük. A prototípust a kiszivárgott információk szerint még egy Guizhou WP-13 sugárhajtómű, a MiG-21-esekből ismert Tumanszkij R-13 helyi továbbfejlesztése repíti majd a levegőbe. Az első felszállás időpontja még nem ismert, de a típus képességeire nagy szüksége van Kínának.

A Szárnyaló Sárkány közelről Forrás: Imaginechina/Zhong Fan /AFP

Az lehet nagyhatalom, akinek szuper drónjai vannak

Nem véletlen a fejlesztés, az ötödik generációs lopakodó vadászgépek közelgő hadrendbe állítása, a távolról irányított felderítő és támadó repülőgépek tucatjainak versenyeztetése a fegyveres erők megrendeléseiért. A nagyhatalmi státusz eléréséhez nem elég a nagy terület, a pénz, az egyre fejlettebb ipar és informatika: ahhoz globális felderítő és csapásmérő képesség is szükségeltetik. Ehhez a modern légierő elengedhetetlen, s ehhez az ötödik generációs, nehezen felderíthető vadász- és támadó repülőgépek hadrendbe állítása kötelező dolog.

Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a vadászrepülő vagy a 18 ezer méter magasan repülő felderítőgép csak egy része a feladatok megoldásának. Mit ér egy vadászgép, ha nincs mellette megfelelő légi felderítő- és légtérellenőrző radarrepülőgép?

Kína minden igyekezete ellenére nem volt még képes megfelelő számban hadrendbe állítani ilyen repülőgépeket. Nemhogy az Egyesült Államok vagy a NATO közös flottájába tartozó Boeing E-3A AWACS-flottával szemben képtelen saját megoldást állítani, de még kisebb szomszédjaitól is elmarad: Tajvan turboprop E-2K Hawkeye, Japán Boeing E-767, Dél-Korea Boeing 737 AEW&C felderítő repülőgépekkel védi saját légterét.

A kínai KJ-2000-es felderítőgép Forrás: Wikimedia Common/GVilKa

Kínának is kell még informatikai háttér

A kínai régi Il-76-osokra épített KJ-2000 és a turboprop Y-8F-600 típusra alapozott, kisebb teljesítményű KJ-200 a mai napig csak néhány példányban repül, az ország méretéhez, légierejéhez és vágyaihoz képest elégtelen képességet nyújtva.

Hasonlóan problémás a kommunikáció és a navigáció kérdése is. Az amerikai, izraeli, vagy más, nyugati, távolról irányított repülőgépek egyik nagyon fontos képessége a látottak-észleltek szinte valós időben továbbítása a földre.

Ez nagyon komoly informatikai, kommunikációs hátteret igényel, amivel egyelőre csak az amerikaiak rendelkeznek. Így volt lehetséges például, Oszama bin-Laden elfogását élőben közvetíteni a Fehér Házba. Egy ilyen kommunikációs hátteret még Kínának is ki kell építenie, megbízható, folyamatos, magas rendelkezésre állású rádió- és műholdas rendszereket kifejlesztve, kiépítve. Hasonlóan a kínai haditengerészet építkezéséhez, vagy éppen a katonai repülésben is létfontosságú műholdas navigációs rendszerek kínai fejlesztéséhez, itt is elsőként a Kínát övező területek lefedése várható. Igaz, pont ezek a területek a „legforróbbak” manapság, ahol Kína akár fegyveres erővel és hajlandó érdekeit megvédeni.

Trautmann Balázs haditechnikai szakszerző a Magyar Honvéd és a Honvédelem.hu munkatársa.