Kockázatos lépésre szánta rá magát az Apple: a tegnapi bemutató alapján legalábbis így tűnik.
A technológia helyett a divatvilág mellett tette le a voksát a cég.
Ez már nem a tudásról szól: a két új terméket olyanoknak szánják, akiknek jobban számít a kinézet és a márka, mint hogy milyen vas van a burkolat alatt. Ha a privilege (kiváltság) kifejezés legalább tízszer nem hangzott el a látványos műsor közben, akkor egyszer sem.
Az új Macbook immár aranyszínben is pompázik, csatlakozó mindössze egy került rá, ugyan az SSD-meghajtó hatalmas, de forrasztva van, vagyis dobhatjuk ki az egész gépet, ha elromlik. Szupervékony lett a laptop, ebből rögtön következik, hogy bővítésre nincs lehetőség. Az alapkészülék ára pedig majdnem félmillió forint, miközben a tudása, üzemideje gyengébb lett az elődeinél.
Ha már az elődök, azokat is felturbózták, a ráncfelvarrásnak hála persze a Macbook Air és Pro ára rögtön megugrott. Ahogy újra elérhetővé vált az online áruház, már a frissített számokat láthattuk. A dollár euróval szembeni erősödésének köszönhetően az iPhone, az iPod és a kiegészítők árai is átlagosan 13-15 százalékkal emelkedtek, egyelőre csak az iPad nem drágult.
Jobs a profitról és a szegények komputeréről
"Ha csak a nyereség lebeg a szemed előtt, azt a termék bánja. De ha sikerül igazán jó terméket előállítanod, a profit is jön magától."Az Apple Watch, amelyről azt vártuk, hogy a rendezvény sztárja lesz, szinte eltörpült az új csodalaptop mellett. Nem is baj talán, ha arra gondolunk, hogy egy iPhone-t tömörítettek a csuklónkra több mint százezer forintért. Még nem jöttünk rá, hogy mi értelme egy drága csúcstelefon megvásárlása után megvenni egy hasonló tudású és árú, de kisebb és hordható kütyüt kiegészítőként - amely ráadásul optimális esetben 18 óráig bírja töltés nélkül.
Az óra ugyanakkor az Apple eddigi leglehúzósabb terméke: a legdrágább, 18 karátos aranyból összerakott példány 5,5 millió forintot kóstál. Pedig az alapja minden típusnak azonos, csak a váz különbözik: a legdrágább óra vételára becslések szerint az előállítási költség 400 százaléka lehet.
A magas haszonkulcs lényeges, hiszen az Apple Watch már nem lesz tömegtermék az olcsóbb modellek ellenére sem: az iPhone-tulajdonosok 5-10 százaléka fog beruházni rá. Ez pedig az iPhone- és iPad-eladásokhoz képest igen csekély arány.
A rendezvény egyik legszürreálisabb pillanata volt talán, amikor azt figyelhettük a képernyőn, ahogy Christy Turlington Burns egykori modell egy jótékonysági félmaratonon vesz részt Tanzániában. Karján persze ott figyel az Apple Watch, amely segítette, hogy teljesítse a távot. Az, hogy a körülötte futó helyiek egyike sem jut soha ilyen előnyhöz - egyszerűen nem engedhetik meg maguknak - látszólag mellékes.
A celebekkel operálás egyébként eddig a Samsung bevett taktikája volt; aki a volt topmodell előadása közben kapcsolódott be, biztos nem tippelte volna meg, hogy nem a dél-koreai cég premierjét látja.
Az Apple évek óta dolgozott azon, hogy a luxuspiacon alapozza meg a jövőjét. A felhasznált anyagok minősége, a csak a termékeinél használt, zárt operációs rendszer és felület, az árak, és az elnevezések mind erre utalnak. Gondoljunk csak bele, Cupertinóban a watch (óra) sem egy sima watch, az egy igazi és megismételhetetlen Apple Watch.
A kérdés csak az, működik-e a koncepció? (Egyelőre: igen.) Aki úgy nézte végig az előadást, hogy venni akar egy ilyen okosórát, az biztosan nem csalódott. Aki kissé szkeptikusan állt hozzá, azt beszippantotta az Apple marketinggépezete - arany, HBO, Macbook, kiváltság -, olyannyira, hogy a millió kifejezés említése sem borzasztotta el ("egy óráért ennyit?!").
Akik pedig eddig sorra csalódtak minden egyes új okosóra megjelenése után, és továbbra sem értik, mire is való, most sem lettek meggyőzve, de öt év múlva talán már nem lesz más választásuk, venni fognak egyet.
A piac ugyanis átalakulóban van: egyre kevesebb szó esik a tudásról, és egyre több arról, mennyire "szexi", "gyönyörű", "elegáns" egy okostelefon, okosóra, okosékszer. A cégek saját árpolitikát alakítottak ki, ez alapján is pozicionálva magukat és persze vásárlóikat a világban.
Az Apple a kiváltságosok termékeit gyártja, a kiváltságosok márkája lesz. Olyan lesz ez, mint a Lopott idő című filmben: a gazdagok felvásárolják az időt, míg a gettóban minden egyes percért kétségbeesett harc folyik.
Okos legyen vagy csak szép?
Hasonló a helyzet, mint a Lamborghini másfél millió forintos, limitált kiadású okostelefonja esetében. A decemberben piacra dobott 88 Tauri borítása valódi bőr és rozsdamentes acél. Borsos árát nem a készülék tudása, mint inkább a felhasznált anyagok minősége, és még inkább maga a márka indokolja.
Ugyanígy taktikázott a Nokia egykori luxusmárkája, a Vertu is, amely drága, de kiábrándítóan középszerű androidos telefonokat dobott piacra. Mindegyik mobil egyedi készítésű, borjú-, strucc- és kígyóbőr borítás, illetve arany-, zafír-, titánium- és rubintberakás közül válogathatunk hozzá.
Ezzel szemben a Withings egy svájci okosórát mutatott be, amely a világ legszigorúbb követelményrendszerének is megfelel. A tudása mellett a kinézete is minőségi, ára 220 ezer forint - ez a svájci órák között egyébként alacsony árfekvésnek számít.
A Wall Street Journal februári jelentése szerint az Apple Kína legvágyottabb luxusmárkája. Tegnap a cég az egész világ számára világossá tette, hogy az szeretne lenni. Most még ugyan elérhetővé tettek a középosztály számára is megfizethető órákat, az új üzletpolitika azonban egyre inkább a vagyonosok felé húz.
A Cnet felmérést készített közvetlenül a bemutató után, az érdekelte a szakportált, hogy az olvasók melyik bejelentésnek örülnek a legjobban. A cikk írásakor első helyen volt megosztva 32-32-32 százalékkal az új Macbook, az Apple Watch és a "Semmi sem hatott meg" opció.
Az HBO-val kötött együttműködés, amelynek értelmében a teljes műsorkínálatot elérhetővé teszik az Apple kütyüin, a válaszadók 3 százalékát izgatta. Az viszont már egyáltalán nem tartott számot érdeklődésre, hogy az Apple TV médialejátszó olcsóbb lett: ára az eddigi nettó 79 dollárról 69 dollárra, azaz nagyjából 20 ezer forintra csökkent.