A Facebook a hónap elején jelentette be, hogy március 12-étől tisztítást végez a rajongói oldalak lájkolói között. Ennek az a lényege, hogy az inaktív - tehát rég nem bejelentkezett - felhasználókat törlik a rajongók közül.
Az ilyen felhasználók sok esetben nem valósak, hanem lájkolásokat értékesítők regisztrálják őket. Rajtuk kívül az elhunyt felhasználók lájkjai sem számítanak bele a rajongói létszámba. A lájkadatbázis több hétig tartó megtisztítását követően sokkal valósabb állapotot fog tükrözni, mint korábban.
Még csak négy napja zajlik a Facebook lájkszűrési folyamata, de a Social Daily statisztikái szerint már most elég sok magyar rajongói oldalnál érezteti hatását, jóllehet, nem egységesen. Az Origo portfóliójába tartozó rajongói oldalak régi rajongói közül 186-ot törölt a Facebook, de összesen 5741 új lájkoló érkezett, tehát összességében nőtt a lájkolók száma a tisztogatás első négy napjában.
A legtöbb rajongóval rendelkező két magyar oldal, a McDonald's és a Tic Tac cukorka rajongóinak száma az elmúlt hét napban (tehát március 7. és 16. között) közel 12 ezer és 10 ezer felhasználóval nőtt.
Ezzel szemben a harmadik helyen álló Mini autómárkát ugyanebben az időszakban több mint kétezer-ötszáz lájkoló hagyta ott. Harmincezer lájkolót veszített a Nestlé cég is, a Martini italmárkát pedig közel 111 ezerrel lájkolják kevesebben. Az ismert márkák közül a Norbi Update is több mint 4400 lájkolót veszített el, míg az Időkép szolgáltatásért csaknem 16 ezerrel rajonganak kevesebben.
A Tesco Magyarország több mint 4700 lájkolót, a Showder Klub tévéműsor csaknem 19 ezer lájkolót veszített el, de az I Love Balaton is több mint 18 ezer fős csökkenést mutat a Social Daily számai szerint.
Pozitív hatása is lesz a lájkok kitisztításának, nyilatkozta Lévai Richárd közösségimédia-szakértő az Üzletrésznek. Ő azt tartja valószínűnek, hogy a felhasználók néhány százalékánál többet nem veszítenek el a rajongói oldalak működtetői.
A Social Daily szakértője szerint az inaktív felhasználók eltűnésével a közösségi interakciók aránya növekedni fog, hiszen az eddig be sem lépő felhasználók eltűnésével az aktívan kommentelő, megosztó és lájkoló felhasználói bázis tagjainak aránya nő. Komoly visszaesést a mostani tisztogatás a közösségi médiás blog szerint is csak azoknak okoz majd, akik rajongói bázisukat bérlájkolókból építették fel.