Csak arról fog tudni, ami érdekli

felülnézet FOTÓ FOTÓ ÁLTALÁNOS laptop MŰSZAKI ESZKÖZ NÉZET szavaz szavazás szavazógép TÁRGY Budapest, 2010. július 22.
Képviselők szavaznak az Országgyűlés nyári rendkívüli ülésszakának utolsó ülésén, amelyen a parlament új házelnököt, alkotmánybírákat is
Budapest, 2010. július 22. Képviselők szavaznak az Országgyűlés nyári rendkívüli ülésszakának utolsó ülésén, amelyen a parlament új házelnököt, alkotmánybírákat is választ, és dönt a kormány 29 pontos gazdasági akciótervéhez kapcsolódó pénzügyi törvénycsomagról. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
Vágólapra másolva!
Gyökeresen átalakulnak a médiafogyasztási szokások. A trend azt mutatja, hogy nemcsak a nyomtatott lapok tűnnek el, de a híroldalaknak és a saját applikációknak sem lesz túl sokáig létjogosultságuk. Közösségi oldalakon olvassuk majd a cikkeket: mindenki azt, amit akar, és ott, ahol akarja.
Vágólapra másolva!

Lehet, hogy az Apple éves fejlesztői konferenciája első pillantásra nem tartogatott annyi újdonságot, mint Steve Jobs idejében, de a hírközlési piac számára 2015 igazi változást hozhat - legyen szó az új Apple News applikációról vagy a Facebook Instant Articles fejlesztéséről.

Susan Prescott Apple-alelnök szerint a cég új hírolvasó appja az iOS 9 letöltésével egy időben az összes angol, amerikai és ausztrál iPhone-on meg fog jelenni. Élménygazdag felületet ígérnek, amely gyorsan és személyre szabottan szolgáltat majd híreket.

Előtérben az adatvédelem

Az olvasók több mint egymillió módon szabhatják személyre a nekik ajánlott híreket, érdeklődés és helyszín szerint - ígéri a közlemény. Összehasonlításképp: az igen hasonló Flipboard applikációban az érdeklődési körök száma "mindössze" 40 ezer.

Tim Cook határozottan nyilatkozott, de a gyakorlat is ez lesz? Forrás: AFP/Justin Sullivan

Ahogy az várható volt Tim Cook határozott kijelentése után, kiemelt szerepet kapott a magánadatok védelme, így a News kapcsán, hogy az olvasási preferenciákat az Apple nem osztja meg senkivel. Röviden: ha valaki szeretné, hogy az érdeklődési köre privát maradjon, azt inkább megteheti az Apple-nél, mint a Google-nél és a Facebooknál - legalábbis ez az üzenet.

Feladta a leckét a Google-nek

Az Apple ősztől indítja az applikációt 20 kiadó mintegy 50 újságjával, ezek tartalma így mobilon automatikusan elérhető lesz, anélkül, hogy a lapok saját applikációit telepíteni kellene. Hogy mi lesz az eddig fizetős tartalmakkal, arról még nincs hír.

Várhatóan az előfizetett tartalmat az Apple alkalmazásába is átvezetik majd, de

a News bevezetésekor csak az ingyenes cikkeket lehet olvasgatni.

A New York Times például naponta körülbelül 30 anyagot fog ingyen adni.

Az iOS szoftver "intelligensebbé" tétele e téren megvalósul majd: az applikációnak hozzáférése lesz majd az új kereső API-hoz, így ha az ember telefonon pl. Szíriára keres rá, a Guardian vagy a New York Times témához kapcsolódó cikkei is megjelennek.

Bekúsznak a cikkek a közösségi oldalakra Forrás: AFP/Justin Sullivan

Ez a mobilos böngészést is alapjaiban megváltoztatja. Lehet, hogy a Google-nek így nem csak az Android-migrációs applikációra kell majd reagálnia: ez könnyíti meg az átállást a korábban androidos felhasználóknak iPhone-ra.

Vannak olyan pletykák is az Apple News kapcsán, hogy a helyi hírek automatikusan fognak felbukkanni a telefonon, bár pontos információk nincsenek, hogyan, mi alapján fog működni.

Mégis megéri a kiadónak

A kiadóknak alapvetően két választásuk van: vagy a saját hirdetéseiket viszik tovább az Apple applikációjába, vagy rábízzák a hirdetéseket az Apple saját ügynökségére, az iAD-re. Ha a kiadók maguk intézik a hirdetéseket, az abból származó jövedelem 100 százaléka továbbra is őket illeti, bármilyen felületen is jelenik meg az adott cikk. Ha viszont az iAD-del szerződnek,

a bevétel 30 százalékát lefölözi az Apple.

A kiadóknak azonban ez így sem feltétlenül rossz üzlet: a többségük jelenleg küzd azzal, hogy az összes reklámhelyét el tudja adni, ráadásul az eladott hirdetések sem feltétlenül jelennek meg szépen mobilon. Az Apple viszont azt ígéri, nemcsak hogy eladja a hirdetési helyeket, de azok beépítéséről is gondoskodik.

Kihívót kapott a Facebook?

Az Apple News bejelentése három héttel az után érkezett, hogy a Facebook előrukkolt az Instant Articles platformmal. Ennek lényege, hogy a híroldalak cikkei tízszer gyorsabban töltenek be, mintha külső linkre kattintanánk a közösségi oldalon, és az böngészőben nyílna meg.

A National Geographic már a támogatott magazinok között van Forrás: Facebook

Jelenleg még 4 újság hírei kerültek be - köztük a New York Times és a Buzzfeed is a Facebookon belül jeleníti meg a cikkeit -, és azok is csak az Egyesült Államokban, de folyik a tárgyalás további 5 lappal. A globális start az amerikai tesztüzem tapasztalatai alapján rajtolhatna.

A Facebook volt az első, amely igazán jól ráérzett a megváltozott médiafogyasztási szokásokra.

Tavaly 3 és fél milliárd dollárt (több mint 973 milliárd forintot) kerestek a mobilhirdetésekkel. Amerikában jelenleg az 50 legkeresettebb híroldalból 39-et többen érnek el mobilról, mint PC-ről, így az Instant Articles elég vonzó választás lehet - főleg, hogy a Facebook aktív felhasználóinak száma eléri a havi 1,4 milliárdot.

Az Instant Articles és az Apple News érdekes csatát indíthat el: az Apple éppen az egyik legnépszerűbb iOS-applikációnak hozott létre egy versenytársat.

Nem mellesleg az üzleti modell is teljesen megegyezik:

a hozott reklámok utáni bevételt teljesen megtarthatják a hírszolgáltatók, míg a Facebook/Apple hirdetéseiből származó összeg 30 százaléka Mark Zuckerberget/Tim Cookot gazdagítja.

Önmegsemmisítő cikkek

A Facebook persze nem az egyetlen, amely az elképesztő mennyiségű, mobilozással töltött időnket megpróbálja pénzzé tenni. A 18-34 éves korosztály körében különösen népszerű, önmegsemmisítő üzenetekkel operáló Snapchat applikáció év elején jött ki a Discover (Felfedezés) szekcióval, ahova híroldalak tölthetnek fel 24 óráig elérhető minikiadásokat.

A cikkek olvasását pár másodpercre felbukkanó reklámok szakítják meg,

bár egyelőre semmiféle nyilvános információ nincs arról, mennyire kifizetődőek ezek az időigényesnek tűnő "hírsznepek".

Azonban ha a Snapchat "használd azt a felületet, amit a közönséged használ" elven működő üzleti terve sikeres lesz, releváns tud majd maradni akkor is, amikor a legtöbb felhasználója kinő a szelfizgetésből.

Épp kezdődik, máris bedől?

Az új Apple-alkalmazást a legtöbben a Flipboardhoz hasonlították. A jelenleg havi 64 millió aktív felhasználóval rendelkező hírolvasóapp valóban hasonlóan működik: személyre szabott, gyönyörűen megjelenített tartalmat kínál, egész oldalas hirdetésekkel megszakítva.

Az üzleti modell repedései azonban éppen a Flipboardnál kezdtek először mutatkozni.

Két éve a Flipboardot, Google Currentset és minden hasonló felületet elsőként elhagyó Talking Points Memo amerikai politikai szaklap mutatott rá arra, hogy kis újságként az ilyen együttműködés egyáltalán nem kifizetődő. Ugyanis átkattintást - és így reklámbevételt - nem fog eredményezni.

Beszűkül a paletta

Bár ezek az együttműködések éppen kialakulóban, bővülőben vannak, eddig még nem készült olyan felmérés, vagy szivárgott ki olyan statisztika, amely azt mutatta volna, hogy a híraggregátor oldalak kifizetődőek lennének a kisebb kiadók számára.

A kisebb kiadóknak nem kifizetődőek a híraggregátorok Forrás: AFP/Robyn Beck

Ez viszont párhuzamosan azzal jár, hogy egyre kevesebb információforrásból fogunk táplálkozni, csak az olyan óriásokra hagyatkozhatunk majd, mint például a Washington Post, amelyet Jeff Bezos Amazon-cár birtokol.

Ugyanezen folyamatot segíti elő

a személyre szabhatóság, ami egyszerre jó is, és rossz is.

Kérdés, hogy miből maradunk ki, ha egy számunkra átláthatatlan algoritmusra bízzuk azt, milyen információhoz jutunk hozzá. Ugyanakkor a szemezgetés egyrészről szükségszerű a hatalmas információáradatban, másrészt viszont könnyen előítéleteink megerősítéséhez vezethet. Ha csak olyan híreket olvasunk, amelyek megerősítik a világnézetünket, könnyen elveszíthetjük kritikai érzékünket.

A győztesnek nem kell a kattintás

A különböző platformokon szétszórt tartalom nagy nyertese egyelőre a Buzzfeed. Az alapító Jonah Peretti és a kiadót képviselő Dao Nguyen többször is kifejtette, hogy számukra nem fontos, hogy a weboldaluk legyen az a pont, ahová a látogatóik érkeznek, csak az olvasottsági adatokat kapják meg, bármilyen platformon is nézik őket.

Talán nem véletlen, hogy a Buzzfeed volt az úgynevezett "natív hirdetések" pionírja is: amikor a szerkesztői és a szponzorált tartalmat szinte lehetetlen megkülönböztetni egymástól. Sőt az Edelmann PR-cég szerint az emberek 60 százaléka natív hirdetések esetén nem tudja, hogy épp reklámot olvas.