Így szorít ki mindenkit a piacról a Google

google szem EU
The logo of internet giant Google mirrors in an eye in Duesseldorf, Germany, 12 August 2010. The European Union (EU) is to launch an anti-trust probe into Google following claims that its search engine manipulates results to harm rivals, EU officials announced 30 November. The investigation comes after complaints from some of Google's business rivals. The European Commission stressed that the launch of a probe does not mean Google is guilty. Photo: Julian Stratenschulte
Vágólapra másolva!
Visszaélt piacvezető szerepével a Google, ezt az Európai Bizottság már áprilisban megállapította, de augusztus közepéig adott határidőt reagálni a vádakra. A bírság akár a cég bevételeinek 10 százaléka is lehet. Az ügy az egész üzleti modellt megváltoztathatja.
Vágólapra másolva!

Az Európai Bizottság 2010-ben kezdett nyomozni a Google-t érő antitröszt vádakkal kapcsolatban, miszerint a saját termékeit előtérbe helyezi a keresőmotorján. A Bizottság elméletileg a Google jövedelmének akár 10 százalékát is kiszabhatja büntetésként.

A cég további időt kért a dokumentumok, s egyben a vádak áttekintésére: ezt meg is kapta. Az eredeti 10 hetes határidőt meghosszabbították, s augusztus 17-ig kell választ adnia, miért kezeli kiemelt helyen saját termékeit - ezzel ugyanis nem csak a fogyasztókat fosztotta meg az EU által biztosított jogaiktól, de az uniós versenypolitikát is.

Mindenre ott a Google

A Bizottság végül a Google Shopping kapcsán tudta egyértelműen kimondani, hogy a cég megszegi az EU antitröszt-törvényeit: ha termékekre keresünk rá,

a keresőmotor a Google Shopping ajánlatait mutatja kiemelt helyen a felhasználóknak.

Az, hogy a Google saját termékeit emeli ki, nem újdonság: személyekre történő kereséskor előbbre kerülnek a Google Képekből származó fotók a Flickr és más szolgáltatókkal szemben, helyszínre történő kereséskor pedig rögtön a Google Térképeket látjuk.

A Google Shopping szolgáltatásának promotálásával szegte meg az antitröszt törvényeket Forrás: AFP/Kevork Djansezian

Az áldozatok

2010-ben egy európai e-commerce cég, a Foundem rámutatott, hogy a Google Térképek 2007-es megjelenése hogyan szorította ki a Mapquestet, azáltal, hogy a keresési eredmények között hátrébb került a találati listán.

Nem a brit Foundem az egyetlen, amely kétségbeesetten próbálja bizonyítani, hogy a Google kiszorítja a piacról. Egy nemrég megjelent, a Yelp amerikai lokációs ajánlóoldal által szponzorált tanulmány szerint

az emberek szívesebben kattintanának a Google által felkínált G+ oldalak helyett másra,

ha lenne más opció, amikor helyszín szerinti keresnek például egy hotelt, üdülőt vagy fogászt.

A videó bemutatja, hogyan is történik mindez:

Kínos ítélet

2004-ben az Európai Bizottság egyszer már hozott döntést egy hasonló ügyben. Akkor úgy találta, hogy a Microsoft tisztességtelenül kihasználja piaci helyzetét azzal, hogy a gépeire Windows Media Playert (WMP) telepít, és elrendelte, hogy a 497 millió eurós (átszámítva 156 milliárd forintos) büntetés fizetésén túl

a redmondiak adjanak ki egy olyan Windowst is, amely nem a saját médialejátszót tartalmazza.

Az ítélet kínos eredményt hozott, de nem a Microsoft számára: a büntetésképp előírt verzióból alig pár tízezer példány fogyott, míg a mainstream változatból több millió.

Közbelép az EU?

Kérdéses tehát, hogy az EU fel tud-e lépni és olyan döntést hozni, amely valóban visszaszorítaná a Google monopóliumát, és lehetőséget adna a kisebb cégeknek is a bemutatkozásra, széleseb ismertség elérésére.

Kérdés azonban, hogy ha az EU ennél erőteljesebb is beavatkozna, az nem törné-e meg a Google innovációs szellemét, vagy legalábbis vetné vissza a fejlesztések megjelenését Európában.

Az uniós versenypolitikai biztos fellép a Google-lel szemben Forrás: AFP/John Thys

Az ugyanakkor kétségtelen, hogy

a Google szolgáltatásainak ilyetén összefogása-összefonódása rendkívül kényelmessé teszi a böngészést.

Mivel azonban a kereső algoritmusa nem nyilvános, nincs rá semmi garancia, hogy a találatok között minden cég egyenlően jelenik meg.

Az, hogy a kényelmet, és egyszerűséget választjuk szörfölés során változni látszik. A DukcDuckGo adatvédelemre épülő böngészőben ma már napi 10 millió keresést indítanak,

persze összehasonlításképp ez még mindig csak annyi, amennyit a Google egy óra alatt bonyolít.

A lobbi az megy

A Google augusztus 17-én fog reagálni az Európai Bizottság vádjaira, amikor az uniós intézmény munkatársainak nagy része szabadságon lesz, de biztosították a céget: érvei meghallgattatnak.

Főleg ha már ennyit járnak Brüsszelbe: a Transparency International szerint a Google 2014 decembere óta 3,5 milliárd eurót költött EU-n belüli lobbira, és 29-szer találkoztak a hivatalnokokkal – többször, mint bármely más amerikai cég.