Most már tényleg igazi sport a videojáték

2015.10.25. 15:00

Az eSportok, azaz versenyszerűen űzött videojátékok évről évre egyre több pénzt hoznak a konyhára, és már az olyan nagy csatornák is felfedezték maguknak, mint a BBC vagy az ESPN.

Pár éve még nehéz volt elképzelni, hogy hatalmas stadionokból közvetítik nekünk, ahogyan profi játékosok csapatai küzdenek meg egymással.

Mindezt headsettel a fejükön, miközben füstöl a kezük alatt a billentyűzet, és lányok-fiúk ezrei kiabálnak nekik. Bár játékokat jó ideje űznek versenyszerűen, az eSportok az utóbbi években érték el azt, hogy közönségük már a hagyományos sporteseményekével vetekszik.

A hardvergyártókon túl már olyan cégek is szponzorként vannak jelen, mint a Nissan, a Nike, a McDonalds vagy a Coca-Cola. Ugyan sokan még mindig szkeptikusak azzal kapcsolatban, hogy nevezhető-e igazi sportnak a versenyszerű videojáték, vitathatatlan, hogy egy rohamosan növekvő piacról van szó - már nem lehet nem komolyan venni.

Az ötödik nemzet

A számok magukért beszélnek: 2014-ben már 205 millióan nézték különféle eSport-játékok közvetítését, a közönség pedig évente átlagosan 20 százalékkal növekszik. Ha nemzetet alapítanának, az eSport-nézőké lehetne a világ ötödik legnépesebb országa, Japánt és Oroszországot is megelőzve.

A League of Legends a világ legjátszottabb internetes játékaForrás: Riot Games

Nem ritka eset, hogy egy eSport-közvetítésre már többen kíváncsiak, mint egy hagyományos sporteseményre. A League of Legends nevű játék tavalyi bajnokságát például többen nézték neten, mint az NBA-döntőt. A versenyek helyszínéül szolgáló stadionok ugyanúgy csordultig telnek, mint a legnagyobb focimérkőzéseken. Sőt, az orosz Virtus.pro nevű eSport-csapat tervei közt szerepel eSport-arénák építése is, amit egy nemrég kapott 100 millió dolláros befektetésből finanszíroznának. Dél-Koreában az eSport nemzeti sportnak számít, és államilag támogatják, csak úgy, mint Kínában.

Az eSport követői már bőven vannak annyian, ahányan a hagyományos sportok rajongói, és könnyen túlnőhetik például a jéghoki népszerűségét. Ez egyáltalán nem tűnik túlzásnak, lévén a YouTube-on többen követik a videojátékos csatornákat, ahányan összesen a híreket, filmeket és oktatási tartalmakat.

Dél-Koreában nemzeti sport az eSportForrás: AFP/Sebastien Berda

A sport kategória a harmadik helyen szerepel a legnépszerűbb témakörök ranglistáján, a játékok a másodikon, ezt pedig csak a zene előzi meg.

A média is rákapott

A világ egyik legnagyobb műsorszolgáltatójának számító BBC idén belecsapott a lecsóba: az október 15-19. közt rendezett League of Legends-világbajnokságot egyenesen a londoni Wembley Arénából közvetítette. A BBC élő közvetítésben adta le a négynapos összecsapást,akár csak egy valódi sporteseményt: kommentárral, szöveggel és élő bejelentkezéssel.

Ugyanilyen jelentős lépésnek számított, mikor idén az ESPN2 közvetítette a DOTA 2-bajnokságot, a The Internationalt. Nemrégiben eSport-szerkesztőt is felvett a csatorna, aki kimondottan az ilyen tartalmakért felel.

Több millió néző izgulja végig a versenyeketForrás: AFP/Robyn Beck

Ugyan az eSport-részleg mikroméretű az ESPN más részlegeihez képest, de ez az első komolyabb lépés afelé, hogy egyszer tényleg legyen helye a nagy csatornáknál is a hozzáértő játékosoknak, és külön pozíciókban kamatoztathassák szakértelmüket.

Rocksztárokként imádják a profikat

A profi játékosokért úgy rajong a közönség, mint mások például a legnagyobb focistákért. Az eSport-csapatok körül kialakultak szurkolói táborok, az idők során pedig kitermelte magának a közösség saját sztárjait.  Mindez érthetetlen a laikus vagy videojátékokat ellenzők számára, és még nehezebb elfogadni, hogy

ez bizony valódi sport: valódi versenyekkel, szponzorokkal, hatalmas közönséggel és rengeteg felkészüléssel.  

Az esportolók sokszor napi 8-12 órákat gyakorolnak csapatukkal a kimondottan erre a célra berendezett közös házakban, és szigorú napirendhez kell tartaniuk magukat szezonok előtt, akár csak a valódi élsportolóknak.

Bár sokak szerint maga a kánaán lehet egész nap játszani, a felkészülés olyan életvitellel jár, amit csak pár évig bírnak a legjobbak, és hamar elhagyják a pályát. Az esportolókata sakkozókhoz hasonlóan komoly mentális terhelés éri. Olyan készségeket kell fejleszteniük, mint a gyorsaság, a szem-kéz koordináció, és a döntések gyors meghozatala, mindezt csapatban összedolgozva.

A legjobb játékosok igazi sztárnak számítanakForrás: AFP/Robyn Beck

Az olyan versenyszerűen űzött stratégiai játékok esetén pedig, mint a Starcraft II, még komolyabb taktikai érzék és matematikai gondolkodás is kell. Néhány egyetemi szakember kifejezetten ezen játék segítségével kutatja az agyműködést, miközben összetett feladatok megoldását tanulmányozzák.

Dollármilliókért versenyeznek

A kemény munka viszont meghozza gyümölcsét. Idén több mint 70 esportoló keresett már 100 ezer dollár (azaz 27 millió forint) feletti összeget versenyeken.  A legtöbbet kereső versenyző összesen 2 millió dollárt (5,5 milliárd forintot) kaszált. Évről évre növekednek a tétek is: a DOTA 2 nevű játék The International nevű eseményén idén már 18 millió dollár volt az összdíjazás, amire eddig még nem volt példa videojátékos versenyen.

A nyertesek milliókkal térhetnek hazaForrás: AFP/Robyn Beck

Azonban nemcsak a versenyeken forog a pénz, de kezdenek kialakulni az olyan csatornák is, ahol pénzzé válik a kukkolás: a hirdetések, szponzorációk, közvetítések és a sportfogadások. Tavaly az eSport-piac körülbelül 200 millió dollár bevételt hozott, a legújabb előrejelzés szerint pedig 2020-ra már könnyen valósággá válhat az évi 20 milliárd dollár is.

Itthon is beindul?

Valószínűleg még jó pár év kell ahhoz, hogy itthon is elfogadottá és nem utolsósorban támogatottá váljon az eSport, és nemcsak a lehetőségek, de megítélése miatt is. Mindenesetre itthon is elkezdődött valami: a 2013-ban alakult esportmilla az első olyan közösség, amely alulról szerveződve, valódi játékosok által próbálja népszerűsíteni a versenyszerű játékot.

Idén márciusban megrendezték itthon az első eSport-fesztet is, ami az első nagyszabású, kifejezetten csak eSportokkal foglalkozó rendezvény volt. Itt természetesen a DOTA 2, a League of Legends, CS:GO és a Hearthstone játékokról szólt minden. Egy ideje pedig már a hazai videojátékos rendezvényeken is jelen vannak olyan színpadok, ahol összemérhetik tudásukat a játékosok.

Még több videojáték