Már nem sokáig leszünk a lájk rabjai

2016.01.28. 06:02

Heteken belül világszerte is megjelennek az új Facebook-reakciók, így a lájkon kívül öt új emotikonnal fejezhetjük ki, mit gondolunk egy bejegyzésről. Véget ér a hagyományos lájk korszaka.

Az utóbbi évek egyik legjelentősebb újítására készül a Facebook: heteken belül világszerte is megérkeznek a tavaly bejelentettReakciók. Az ikonikus lájkon kívül megkapjuk a dühöt, szomorúságot, meglepődést, hahotázást, szeretetet kifejező emotikonokat, hogy még árnyaltabban fejezhessük ki érzéseinket egy-egy poszttal kapcsolatban.

Ebből az alkalomból a Facebook termékigazgatója, Chris Cox mesélt arról a Bloombergnek, hogy mi alapján választották ki az emotikonokat, és miért is olyan kényes dolog megpiszkálni a Facebook sava-borsát jelentő lájkot.

Napi 6 milliárd lájk

A lájk túlzás nélkül a Facebook esszenciáját jelenti, annak legismertebb szimbóluma, és hajtóereje. Az oldal 1,6 milliárd felhasználója naponta több mint 6 milliárdszor kattint a hüvelykujjra, ez még a napi Google-keresések számánál is több.

A márkák, kiadók, cégek mind arra törekednek, hogy olyan dolgokat osszanak meg, amik minél több lájkot hoznak - ez a közösségi aktivitás, és maga a posztolás hajtóereje.

A hírfolyamban mutatjuk meg magunkat

Forrás: AFP/Nicolas Asfouri

A hétköznapi emberek szelfikkel, vicces képekkel, érdekes tartalmakkal próbálják kivívni ismerőseik tetszését. Ha nem lehetne kommentelni, tetszikelni, kevesebb késztetésünk lenne nap mint nap új tartalmakat megosztani. A funkció ezért rendkívül kényes, egy rossz döntés miatt az egész felhasználói élmény csorbulhat. 

Nem jelent semmit?

A Tetszik gomb ma már nem csak szó szerinti értelmét fejezi ki, többek számára önigazolást is jelent. Ha egy felhasználó például a Vörös Kereszt egyik posztján nyomj rá a gombra, belül úgy érzi, hogy valami jót cselekedett, és kifejezi szimpátiáját egy nemes üggyel kapcsolatban.

Egy tetszikeléssel sokszor azt jelezzük a többiek felé a falon: én is szeretem ezt a zenét, vagy művészt, így arra is használjuk, hogy kifejezzük az identitásunkat - csak úgy, mint a posztolással.

Bár sokan jelentéktelen funkciónak találják, még a kapcsolatainkra is kihatnak. Gondoljunk csak bele, hány párkapcsolatban okoztak tányértörést az ellenkezőneműek belájkolt képei, amiről mindenki állítja: de hiszen ez nem jelent semmit.

A kis ikon többet jelent, mint gondolnánk

Forrás: RIA Novosti/Natalia Seliverstova

Internetes viták esetén is sokszor egy hozzászólás lájkolásával foglalunk állást egy adott vélemény mellett, gyakorlatilag a hozzászóló mögé állunk. Vitathatatlan hát, hogy mekkora ereje van a butának tűnő funkciónak, és épp ezért érzékeny terület mindenféle újítás.

Ha megpiszkálják a Facebook lájkját, az olyan mintha a Coca-Cola receptjét változtatnák meg.

Nincs helye a negativitásnak

Tavaly kapott szárnyra hír, miszerint a közösségi oldalra megérkezhet a lájk ellenlábasa, a diszlájk gomb. Az ötlet azonban számos ok miatt nem valósulhat meg soha: túlságosan negatív, és a Facebook nem akarja, hogy a felhasználók rosszul érezzék magukat, míg az oldalon tartózkodnak.

Mark Zuckerberg azt is szeretné elkerülni, hogy a portál a Reddithez hasonló, szavazatokon nyugvó közösséget építsen fel. 

Jön "Haha" és a többiek

Forrás: Facebook

Így jutottak arra a döntésre, hogy inkább a jóval árnyaltabb kommunikációt elősegítő Reakciókat vezetik be. A dühös, szomorú, meglepődő, hahotázó, és szeretet kifejező emotikonokat tavaly Írországban és Spanyolországban vetette tesztelés alá a cég. A mostani fejlemények szerint készen állnak arra, hogy világszerte megreformálják a facebookos kommunikációt. Az eredeti felállásból végül a "yay" ikonocska kimarad, mert a felhasználók ennek látták legkevésbé értelmét.

A "nagy kék app" csapata még szociológusok tanácsát is kikérte az emberi érzelmekről, és számos fókuszcsoportos kísérletet hajtott végre annak érdekében, hogy kiválassza a leggyakoribb emberi reakciókat.

Ezernyi felhasználót vizsgáltak meg kamerás felvételekkel facebookozás közben, amint azok a hírfolyamot böngészik. A dolgozók sokszor élő közvetítésben nézték, hogyan viselkednek az emberek facebookozás közben, egy-egy tesztelés órákig tartott.

A lájk marad a helytartó

A másik hangsúlyos probléma az volt, hogy az új ikonokat miként helyezzék el úgy a posztok alatt, hogy az ne legyen túl zsúfolt. Minél egyszerűbben lehet valamit használni, azt annál többet használják is az emberek.

A lájkot lenyomásakor bukkannak elő a többiek

Forrás: Facebook

Zuckerberg élt ezért a javaslattal, hogy csak a felfelé mutató hüvelykujj maradjon látható minden poszt alatt, és akkor bukkanjon elő a többi reakció, ha hosszan nyomják a gombot. A még egyértelműbb jelzés érdekében az ikonok majd mozognak is: a mérges fejecske rázza a fejét, a csodálkozó ó-ra nyitja száját. 

 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK