A Facebook leszámol a klikkvadászokkal

2016.02.03. 06:09

Nem minden poszt érdekes, amit lájkolunk, és attól, hogy nem lájkoltuk, még lehet valami érdekes. Ezen az alapon vezeti be új változtatását a Facebook. A hírfolyamban immáron azok a posztok is előnyhöz jutnak, amelyek számszerűen nem, de minőségi alapon jó tartalmak. Ismét radikálisan eshet egyes oldalak forgalma. 

A Facebook bejelentette, hogy a jövőben a posztok minőségét is jobban figyelembe veszi a hírfolyam tartalmának válogatásakor, így az érdekesebb tartalmak előnyhöz juthatnak a klikkvadász posztokkal szemben. 

Az oldal rendkívül összetett algoritmusa számtalan faktor alapján válogatja ki, hogy mit rak be a hírfolyamba. Ezek egyike az, hogy mit klikkeltünk, kommenteltünk, osztottunk meg legtöbbször,  így gyakran a szenzációhajhász és lájkvadász posztok még jobban tudnak terjedni. 

Ezek azonban nem mindenesetben hasznos vagy érdekes dolgok: a Facebook-felhasználók visszajelzései szerint a vírusszerűen terjedő posztok sokszor egyáltalán nem érdekesek. És ez fordított esetben is igaz: attól még, hogy nem lájkolunk valamit, lehet nagyon is érdekes. 

A Facebook új csavarjával a mennyiség tényezője mellé bekerülne a minőség is, így az olyan sztorik is a szemünk elé kerülnek, amelyek amúgy nehezen tudnának érvényesülni. 

Mi magunk döntöttünk

A Facebook mérnökei a felhasználók által visszaküldött, hírfolyammal kapcsolatos kérdőívek tanulságai alapján vezetik be a változást. Ez sokat segített nekik abban, hogy átlássák azt, mi lehet valóban érdekes.

A kutatást több ezer főn végezték, a tesztalanyok napi szinten értékelték a látott tartalmakat, vagy két poszt közül választották ki az érdekesebbet, ezekből az eredményekből dolgozik a cég. 

Melyik érdekesebb: egy szép kép, vagy egy cikk?

Forrás: Facebook

És hogy milyen hatással lesz ez az oldalak elérésére? A közlemény szerint: „A változások a közönség összetételétől, és a posztok aktivitásától is függenek. Néhány oldalnak ez meg fogja turbózni a forgalmát, míg másoknak csökkenti.” 

Nehéz megtalálni az egyensúlyt

A Facebook folyamatosan változtatja, frissíti a válogató algoritmust annak érdekében, hogy  még több ideig tudja az oldalon tartani a felhasználókat. 

Tavaly áprilisban három jelentősebb újítást is eszközölt ennek érdekében: ekkor a fizető oldalak és a barátok tartalmait emelte előre, ám ezzel a keveset vagy egyáltalán nem költő oldalak tartalmai elvesztek a hírfolyamban. Többen is tapasztalták a lájkok és kommentek, az organikus elérés látványos csökkenését. 

Majd júniusban érkezett a See First funkció, amivel a kedvelt oldalak és barátok posztjait kiemelhettük a folyam tetejére, ezzel kapva kicsit szabadabb kezet a válogatásban. A Facebook ezzel nemcsak a felhasználók kedvére tett, de így próbált előnyt adni azoknak a cégeknek, oldalaknak, akik bár szerény büdzséből gazdálkodnak, de jó tartalmakat állítanak elő. Ezzel ugyanis maguk a felhasználók dönthettek arról, mit szeretnek: és ez jó visszajelzés is volt. Az új algoritmus szintén ezen erősít majd. 

Felhasználják az érzelmeinket

Még beszédesebb következtetéseket lehet majd levonni a posztokkal kapcsolatban akkor, ha végre mindenhol kigördülnek élesben az új reakciók. Az ikonikus lájkon kívül ugyanis heteken belül megkapjuk a dühöt, szomorúságot, meglepődést, hahotázást, szeretetet kifejező emotikonokat, hogy még árnyaltabban fejezhessük ki érzéseinket egy-egy poszttal kapcsolatban. 

Jönnek "Haha" és a többiek

Forrás: Facebook

A Facebook ezek alapján már azt is tudni fogja, mi az, ami szomorúvá, dühössé, vagy éppen meglepetté tesz minket – és ezt is annak érdekében használhatja majd fel, hogy még többet tapadjunk a tartalmak miatt a közösségi oldalra. 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Most
Top 12 óra