Félmillióból vehet magának saját virtuális valóságot

2016.03.18. 06:04

Végre egy hely, ahol hosszabb időre megkaparinthattunk egy virtuális valóság játékot futtató számítógépet. A CeBIT-en kiállító Inno3D emberei el is magyarázták, hogy milyen gépet kell összeraknunk, ha otthon is virtuális térben akarjuk aprítani az ellenséget.

Végre elérkezett az idő, hogy az otthoni szórakozás tényleg beköltözzön a virtuális térbe. Már a Las Vegas-i CES kütyüexpón is láttuk, majd a barcelonai MWC-n tapasztaltuk, hogy kontrollerekkel a kézben, sisakkal a fejen fogjuk irányítani újonnan kapott virtuális testünket. Mégis,a videojátékozás megmarad kanapén punnyadós szórakozásnak.

A CeBIT-en minden harmadik látogató valamilyen felső vezető, akik öltönyben róják a kiállítókat egy későbbi megállapodás reményében. Nem annyira érdekli őket a virtuális térben játszódó kaszabolás. Épp ezért próbálhattuk ki egy hosszabb időre az Inno3d gépét.

Ilyen valóságos még nem volt a Quake

Kiskoromban még azt vártam a virtuális valóságtól, hogy majd minden testrészünket megmozgatja, és berohangálhatjuk a különböző fantáziatereket. Ehelyett már szinte biztos, hogy azokat a játékokat, amelyek sok időre le tudják kötni az embert, mind a fotelből magunk elé mereven bámulva játsszuk majd. Még a fejünket se fordítjuk el könnyen, ha ott a kontroller a kezünkben. Virtuális sisaktól függően 100-110 fokot látunk így a térből.

Így néz ki egy virtuális valóságra alkalmas gép

Forrás: Origo

Nem is mutatnám meg, ahogy játszottam. Épphogy csak nem folyt ki a nyálam a tátott számon. Sokadik használatra már a szédülés is elmúlt, amit eddig éreztem 5 perc után az ilyen virtuális játékoknál.

Az Inno3D standján kipróbáltató játék egy gyors lövöldözős hentelés volt. Tisztára Quake 3, hasonló fegyverekkel, gyors mozgással, és hatalmas ugrásokkal. Olyan környezet, amibe a kilencvenes években kívánkoztunk.

Na de mennyibe kerül egy ilyen gép?

Megkérdeztük az Inno3D-sektől, hogy milyen gépet kell vennünk, ha egy ideig még játszani akarunk az újonnan megjelenő virtuális játékokkal.

Mindenképpen kell egy GeForce GTX 970-es videokártya 4 gigabájt belső memóriával. Ez itthon 100 ezer forint körül van. Ez viszont csak a minimum, ha több évig nem akarjuk cserélni a PC-t, akkor mélyen a zsebünkbe kell nyúlni.

Nem csak lövödözni, de autóversenyezni is lehet egy ilyen géppel. Ilyenkor még számolni kell a kormány és egyéb kiegészítők költségével

Forrás: Origo

Mivel az Inno3D videokártyákat gyárt, lassan mentek bele, hogy többet is eláruljanak a legjobb alkatrészekről. Szerintük kell egy, a legújabb generációs processzorok közül. Az ő gépükben egy Intel Core i5-6400-as volt. A memóriából (RAM) pedig 16 gigabájtot raktak bele. Előbbi 65 ezer forint körül, míg utóbbi 30 ezer forintba kerül.

Kell még egy jó alaplap, háttértár: lehetőleg egy SSD a gyors működéshez, és egy HDD a nagyobb tartalmak tárolásához. Ez mind további 110-120 ezer forintot jelent. Ahogy a perifériákra is elkölthetünk hasonló összeget, hiszen a virtuális valóságot futtató gépekhez is kell monitor, billentyűzet, egér és persze egy jó kontroller. S akkor még kormányról, joystickról, egyéb kiegészítőkről nem is tettünk említést.

Így összesen 450 ezer forintnál járunk jobb esetben, és még nincs virtuális sisakunk.

Egy olcsóbb, mobilos sisak, amit legalább USB-kábellel rá tudunk kötni a gépre, minimum 10-15 ezer forint. Egy egyszerű, francia sisak, amit tavaly teszteltünk PC-re kötve 30 ezer forint volt.

A Gear VR kiesett, hiszen csak a Samsung telefonjaival, és áruházával használható. Ahogy bepattintjuk a telefont, rögtön elindítja a Store-t, gyakorlatilag nem enged más appokat futtatni a sisakban.

Az új HTC Vive Pre kontrollerek nélkül, a kéz érzékelésével irányítható

Forrás: AFP/Sam Yeh

A HTC Vive az egyik legígéretesebb, nem csoda, hogy 24 óra alatt el is fogyott belőle 15 ezer darab, s ki tudja, azóta még hány példányt rendeltek belőle. Viszont borsos az ára is, 230 ezerért kínálják, hogy a testünk is beolvadjon a virtuális térbe.

Mennyi az annyi?

A HTC és a Steam online játékáruházat üzemeltető Valve létrehozott egy felületet, ahol tesztelhetjük, meglévő gépünk alkalmas-e magas felbontású virtuális tartalmakat másodpercenként 90 képkockás frissítéssel futtatni. Sőt, a teszt azt is kiadja, a processzoron vagy a grafikai kártyán bukott-e el a történet.
Az Oculus honlapján pedig közzétették, milyen követelmények szükségesek, hogy teljes legyen a virtuális élmény. A cég műszaki igazgatója részletesen kifejtette, miért kell ilyen erős gép a sisakhoz.

Az Oculis Rift a másik drágaság, a maga körülbelül 217 ezer forintás árával. A legolcsóbb változatot a Sony kínálja majd az év második felében, a Playstation VR sisak azonban a nevéből is adódóan a cég konzoljával fog együttműködni. Karácsonyra a boltokba kerül körülbelül 125 ezer forintos áron.

A kiterjesztett valóság (AR) eszközökről, hogy mit fognak tudni, melyik cég mivel jelentkezhet idén, és hogy azok a szemüvegek mennyibe kerülnek majd, itt elolvashatja.

A virtuális élményről: