Betör a virtuális valóság a magyar iskolákba

virtuális valóság gyerek fiú iskola oktatás vr
Szelfit készít virtuális sisakban egy fiú
Vágólapra másolva!
Betör a virtuális valóság a magyar iskolákba is. Sisakokat adnak öt intézmény tanárainak, és diákjainak kezébe, s VR-eszközökkel egészítik ki a hagyományos oktatást. Az úttörő kísérleti projektben megnézik, a szórakoztatóipar után milyen lehetőség rejlik még a fejlesztésben.
Vágólapra másolva!

Egy hete lehetőségem volt egy pesti Waldorf iskolában 9-10. évfolyamos diákoknak előadást tartani okostelefonokról, és programozásról. A két együtt töltött nap alatt az egyértelműen körvonalazódott, hogy őket nem izgatja úgy az okostelefon, mint például engem, aki lelkesedem értük.

Használják, ha nem jól működik, vagy lassú, arra panaszkodnak, de ha nem a legújabb csúcsmobil van a kezükben, akkor is ellavíroznak. Annyi appot telepítenek, annyi funkciót használnak, ami van.

Elsősorban a közösségi oldalak, csevegés, zenehallgatás, és a videonézés került szóba.

Utóbbi főleg azoknál, akiknek erősebb, jobb mobil volt a kezében. Akadt olyan tanuló is akadt azonban, aki mp3-lejátszóként használja csak a telefont, mert minden másra szinte alkalmatlan.

Videókból szerzik a tudást

Alapvetően sok videót néznek a srácok. Akinek erősebb, jobb mobilja van, az már telefonon is, akinek erre nincs lehetősége, az laptopon, asztali gépen. Ha nem tudnak valamit, előbb keresnek rá egy videót, ahol megnézhetik, s ha még akkor sem jutnak tovább, akkor kérdeznek.

Az, hogy mennyire máshogy tanulnak, informálódnak, eddig is tudtam. Mégis elképesztő volt látni, ahogy a másnapi programozás órán az online appfejlesztő felületet megnézték, majd utána videókból keresték ki, mit hogyan tudnak csinálni: ha azt szeretnék, hogy a saját alkalmazásukban legyen egy gomb, egy kép, vagy zenéljen tőle a telefon.

Onnantól, hogy a programot látták, egy-két paraméter el lett nekik magyarázva, és hogy milyen korlátai vannak az online szerkesztő felületnek, átvették a hatalmat.

Miután megszavaztuk, hogy kinek az ötletét valósítsuk meg, utána pontról pontról összeraktunk egy "pénzenergiát küldő" alkalmazást az ezoterikus műsorok mintájára. Azonban nagyjából a diákok fele követte ugyanabban a sorrendben a folyamatot, a többiek saját kedvük, ízlésük szerint alakították ki az appot. Kérdéseikkel sem "hátráltatták" az órát, megnézték videókon, amit tudni akartak.

Ennek fényében egyáltalán nem csoda az olyan oktatós appok népszerűsége, mint például a programozás alapjait minivideókban átadó Udacity. S akkor a virtuális valóságról, játékos oktató programokról (mint a nyáron érkező Minecraft for Education) még nem is beszéltünk.

Nehéz helyzetben is voltam, hogy mi az a téma, ami igazán leköti őket, a nap végefelé került előtérbe a virtuális (VR), és kiterjesztett valóság (AR), illetve az ezzel kapcsolatos fejlesztések, appok és programok. Ekkor láttam először, hogy

felcsillant a szemük.

Persze az asztalon fekvő Gear VR-t már előtte is többször fixírozták, de türelmesen kivárták, mikor veszük kézbe.

Szelfit készít virtuális sisakban egy fiú Forrás: AFP/Lluis Gene

Sorra vettük, ki milyen videojátékot szeret, próbált, mit adnak hozzá majd ezek a készülékek, röpködtek a kérdések. Mi a különbség a jelenleg már a piacon is elérhető mobilos sisakok (pl. Gear VR), a PC-re kötött változatok (HTC Vive), illetve azon szemüvegek közt, amik virtuális elemeket vetítenek elénk, de látjuk a környezetünket is (pl. Hololens, Intel RealSense megoldások).

Anya karaktere nem éled újra

Elviccelődtünk azon az egyébként komoly kérdésen, hogy ha a jövő gyermekei már abba születnek bele, hogy a kiterjesztett valóság szemüveg létezik, akkor mennyire tudnak majd

különbséget tenni a valódi környezet, és a virtuálisan kivetített objektumok között.

Nekik már el kell majd magyarázni, hogy amikor a kertben, sisakban egy virtuális baltával virtuális zombit üldöztek, az nem igazi, de anyát, vagy a szomszéd srácot már ne vágjuk fejbe a kalapáccsal, mert az ő “karaktereik” nem töltődnek újra, nincs újabb életük, hanem komolyan megsérülnek?

Wow! élmény

Aztán eljött végre a pillanat, és egyesével feltehették a Samsung sisakját, hogy egy szimulátort megnézve lássák, miről is van szó.

Volt, aki percekre belefeledkezett Forrás: Origo

Volt, aki több percen át is belefeledkezett, és nézett körbe, ahogy a világ tetején egy hegymászó szemével látja a tájat, vagy amikor benn ül egy mongol családnál, akik vélhetően épp ebédelnek. 360 fokban rögzített videók, és egyszerű szimulátorok, olyan programok, amikben

még nem lehet semmit csinálni, nem lehet irányítani, csupán nézelődni.

Gyakorlatilag ugyanazokat a reakciókat produkálták, mint tavaly az origós kollégák, amikor pár játékot betettem nekik egy 30 ezer forintos sisakba.

Az egyik fiú félperc alatt kikeresett a Gear VR-hoz tartozó áruházban egy ingyenes játékot, két perc múlva pedig már eljutott oda, hogy a karakter a labirintus végére ért. A sisak oldalán lévő panel kezelését simán megtanulta, csak az kellett, hogy a kezét odategyem, mert a sisak miatt nem látta.

Sisak került öt iskolába

Öt magyar iskolába egy kísérleti projekt keretében éppen ilyen mobilos Gear VR-t, Google Cardboardot, és egy egyszerűbb, kínai sisakot visznek, hogy kiegészítsék a hagyományos oktatást, és megnézzék, a szórakoztatóipar mellett

hogyan lehet ezen VR-eszközökben rejlő oktatási potenciált kiaknázni.

A résztvevő gyerekek egy hétköznapi tanórán is a tenger mélyére merülhetnek, megnézhetik, milyen hatalmas egy piramis, vagy ha éppen ez kapcsolódik az adott tananyagrészhez, közvetlen közelről átrepülhetnek egy kitörő vulkán fölött. A virtuális tartalmak

  • irodalom
  • angol
  • matematika, és
  • vizuális kultúra

órán kapnak szerepet az idei tanévben. Az eszközöket, a mobilinternetet a Telenor adja, ahogy az erre az időszakra szabott virtuális tananyaghoz szükséges kiegészítést is biztosítják.

A VR-oktatásra nincs biztos recept,

épp ezért a 3 hónap alatt összegyűjtik a tanárok, és diákok tapasztalatait, s javaslatait, s ez alapján mennek tovább a szakemberek a technológia alkalmazhatóságának fejlesztésére.

A Hipersuli programban tavaly mobilnettel ellátott táblagépet adtak az iskoláknak. Ennek célja szintén a tapasztalatszerzés, illetve, hogy lássák, a tablet ki tudja-e váltani a jövőben a tankönyveket. A másfél éve kísérleti projekt első szakasza februárban zárult.