Apám tengerész volt, én pedig újraéltem a kalandjait

1971 Actor Adult Age Boys Cinema Comedy Film Director Eric Damain Jean Gabin Males Men Michel Audiard Movie Title Navy People Personalities Sailor Senior Adult Seventies The Black Flag Waves Over The Scow Two People Year SQUARE FORMAT
Jean Gabin and Eric Damain / The Black Flag Waves Over the Scow / 1971 directed by Michel Audiard (Marianne Productions / Profilm )
Vágólapra másolva!
A mobiljátékok előnye, hogy élvezetesen tudjuk eltölteni azt a röpke tíz percet, míg a metrón utazunk, és legközelebb ott folytathatjuk, ahol abbahagytuk. Ez a pár perc pedig többet ér, mint gondolnánk: például 22 órányi kutatási adatot. Ha pedig ezt egy olyan szórakoztató játékba csomagolják, mint a Sea Hero Quest, igazán nem esik nehezünkre. 
Vágólapra másolva!

Újabb úti célt választok a tengeri térképen, elkapom a szelet, és kormányzom kis hajómat előre. A feladat nem nehéz: megjegyezni, hogy mit láttam a térképen, majd emlékezetből eljutnom a bójához a kacskaringós tengeri úton.

Később már nehezebb, színesebb, látványosabb helyszínek jönnek, és egyre több bójára kell figyelni. Eleinte nem tűnik kihívásnak a küldetés, mégis időről időre megesik, hogy eltévedek – de nem adom fel, újra próbálkozom.

Nemsokára már egy tengeri szörnyön nevetek, idétlen fejet vág, én meg fotót lövök róla.

Kacskaringós kihívások várnak ránk Forrás: Origo

Egyáltalán fel sem tűnik, hogy minden döntésem és mozdulatom hasznos adat lesz a tudósok számára, akik

a tájékozódási képességeimet vizsgálják a programmal.

Nem tűnik fel, mert a feladatra koncentrálok. A hangulathoz illeszkedő zongoradallamok, valamint a színes, aranyos grafika elfeledteti velem, hogy valójában egy kutatási célból készült applikációval ütöm el az időt.

A Sea Hero Quest ugyanis nem egyszerű játék: a demencia kutatásában segít, mint a játék egészén is érződik,

észrevétlenül, és persze név nélkül, gyűjti az adatokat.

Elveszett emlékek nyomában

A játék alaphelyzetét egy valós probléma okozza. Feladatunk, hogy összegyűjtsük tengerész édesapánk elveszett emlékeit, és újra felfedezzük a tengeri világot, amelyet egykor bejárt.

Alapvetően három fő feladatunk van: egy minitérképet memorizálva eligazodni az útvesztőkben, bójákhoz eljutni, jó helyre visszalőni a jelzőrakétákat, és szörnyeket üldözni fotóért.

Ezek teljesítéséért

gyorsaságtól függően tengericsillagokat kapunk,

amelyekből a hajónkat csinosíthatjuk: új zászlót, új színt és kiegészítőt kaphat a csónak.

Tengericsillagokból szépítgethetjük a hajónkat Forrás: Origo

Az irányítást eleinte szokni kell. Az okostelefon kijelzőjén suhintva tudunk jobb-balra navigálni, gyorsítani vagy megállítani a hajót. Az érzékenység miatt azonban nehézkes egyenesen tartani a kis csónakot. Maguk a feladatok nem nehezek, viszont változatosak.

A tengeri bóklászást időnként megtöri egy-egy találkozás egy érdekes tengeri szörnnyel. Legyőzni nem kell, de a reakcióidőnket megvillantani már igen: a legjobb pillanatban kell lőni róla egy fotót.

Lehetőleg akkor, amikor a legidétlenebb pofát vágja.

Ehhez egyszerre kell egy ujjal fókuszálni a fejére, közben egy másikkal lenyomni a fotó gombot. Ha gyorsak és ügyesek voltunk, három csillaggal jutalmazzák a pálya teljesítését.

Nem csak játék és mese

A Sea Hero Quest mobiljáték a Deutsche Telekom kezdeményezése, a Glitchers fejlesztette brit egyetemekkel és az Alzheimer Research kutatóintézettel karöltve.

Mi az a demencia?

A demencia a szellemi képességek kóros mértékű csökkenésével jár. Hazánkban legalább 200 ezer ember lehet érintett, a világon 3 másodpercenként azonosítanak egy új esetet. A beteg feledékennyé válik, a szellemi képességek lassú elvesztése a normálisnál gyorsabban, drámaian zajlik le. Leggyakoribb típusa az Alzheimer-kór, aminek kezelésére ma még nem áll rendelkezésre hatékony terápia. Nem tudjuk kialakulásának okát, a kezelése nehézkes, és nincs gyógymód. A gyógyszerekkel mindössze lassítani lehet a betegség lefolyását, visszafordítani nem.

Játék közben a tájékozódással kapcsolatos adatainkat követik nyomon és tárolják, amiből megállapítható az ember térbeli tájékozódásának szintje. Épp ezért nem baj, ha eltévedünk, sőt néha szükségszerű: a kutatók ez alapján állapítják meg, hogy

az egészséges emberek miként oldják meg, ha nem tudják, merre kell továbbmenni.

Sokkal többet jelent pár perc játékidő Forrás: Origo

Amikor a játékosok a háromdimenziós térben, egy hajót irányítva a vízen szigetek és jéghegyek között lavíroznak, ennek

minden másodperce hasznos adattá konvertálható.

Hagyományos módszerekkel több mint 5 órába telne annyi adat begyűjtése, mint kétpercnyi Sea Hero Questtel való játék.

A felhasználónak nincs más dolga, mint elütni az időt, utazás, várakozás közben, az egész könnyed szórakozás – inkább kikapcsol, mint megerőlteti az agyat. Ám a tudósok számára hatalmas erőforrást jelent, ami új diagnosztikai eszközök, később pedig gyógymódok kialakításában is segíthet.

A külsőre kedves, mai modern mobiljátékok színvonalát hozó Sea Hero Quest magának a játékosnak is jó szolgálatot tesz. Észrevétlenül megmozgatja az agyat, dolgoztatja a memóriát.

Ugyan mobiljátékok terén nincs korszakalkotó mechanika, a feladatát remekül teljesíti,

célja miatt pedig egy úttörő app, amivel mindenki szórakozva járulhat hozzá egy jó ügyhöz.

A Sea Hero Quest ingyen letölthető az Apple App Store-ból iOS-es eszközökre és a Google Play Áruházból androidos mobilokra.

A cikk megjelenését a Magyar Telekom támogatta.