1200 új galaxist fedezett fel a világ legerősebb teleszkópja

meerkat antennak
A MeerKAT
Ugyan még félgőzzel sem működik, a dél-afrikai MeerKAT rádióteleszkóp már most áttörő eredményt hozott: mintegy 1300 galaxisról készített felvételt, amelyekből eddig mindössze hetvenet ismertünk. A teleszkóp a Négyzetkilométeres Hálózat nevű rendszer első működő eleme, amelytől számtalan felfedezést várnak a szakemberek.

Hétvégén készítette el első felvételét a dél-afrikai Carnarvonban épülő MeerKAT rádióteleszkóp, ami még csak negyed olyan erős, mint végső formájában várható. Jövőre 64 antennája lesz összesen, ebből szombaton 16-ot üzemeltek be.

A teleszkóp már most is áttörő eredményt hozott:

első napján mintegy 1300 távoli galaxisról készített felvételt azon a területen, ahol eddig ezek közül 70-et sikerült látni.

Montázs az első felvétel részleteiből. Jobb oldalon galaxisok láthatók, fekete lyukakkal Forrás: SKA

Épül a legnagyobb rádióteleszkóp-rendszer

A MeerKAT végleges állapotában a Négyzetkilométeres Hálózat (SKA) nevű, multikontinentális rádióteleszkóp-rendszer része lesz, ami 3000 négyzetkilométeres területen fog működni, és

több mint ezer rádióantennából áll majd.

Nagy mérete révén közel 50-szer lesz érzékenyebb, mint a legjobb rádiótávcsövek napjainkban. Egyszerre 200 négyzetfokot tud megfigyelni az égen, ami közel ezerszerese a Hold látszó méretének. Emellett tízezerszer gyorsabb a mai legfejlettebb eszközöknél.

A MeerKAT Forrás: SKA South Africa

A teljes gyűjtőterülete körülbelül egy négyzetkilométer lesz, azaz

ha összeraknánk egyes távcsöveinek felületét,

egy négyzetkilométer összterületet kapnánk.

A MeerKAT ennek a távcsőrendszernek az első eleme. Az SKA projekt vezetője, Fernandi Camilo szerint a teleszkóppal készült képek jobb minőségűek, mint várták. A még el sem készült MeerKAT már most a déli félteke legerősebb ilyen eszköze, és a vezető szerint bizonyítja, hogy Dél-Afrika is be tud kapcsolódni a nemzetközi űrkutatásba.

Globális összefogás az űrkutatásért

A projekthez több mint 20 ország csatlakozott, Nagy-Britanniában található a központ.

Az SKA-t a déli félgömbön építik ki, Dél-Afrika mellett Ausztráliában.

Azért ezeken a területeken, mert a Tejút galaxis képe itt a legjobb, és a rádió-interferencia a legkisebb, nem zavarnak be az emberek által generált jelek.

A komplett hálózat 2024-re érheti el teljes kiépítettségét,

ekkortól kezdhetik használni a kutatók az univerzum eredetének kutatására, az ősrobbanás körülményeinek felderítésére. A modern számítástechnikai lehetőségek révén több észlelő is használhatja majd egyszerre a rendszert, különböző célpontokat vizsgálva.

Megfejthetjük vele az univerzum titkait

Az SKA sok milliárd galaxist tud majd feltérképezni,

a világegyetem legkorábbi időszakáig visszamenőleg.

Segítségével a galaxishalmazok térbeli eloszlása és a Világegyetem fejlődése során lezajlott időbeli változásaik is megfigyelhetőek lesznek, ami a láthatatlan tömeg és a sötét energia jellemzőire is utal. A műszer képes lesz az élet szempontjából fontos összetett molekulák messzi azonosítására, és akár távoli értelmes rádiójeleket is felfoghat.

Érzékenysége miatt mérhetővé válik a feltételezett sötét energia hatása, és az általa gyorsuló ütemben táguló univerzum. Képes lesz gyenge Földön kívüli jelek észlelésére

és akár életre alkalmas bolygók felfedezésére is.